Författare Ämne: 70-talets Hifi  (läst 18537 gånger)

henrik.sch

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
70-talets Hifi
« skrivet: mån 23 feb 2009 20:57:15 »
Det finns så mycket där ute, en hel del skit men också guldkorn...
Sonab av Stig Carlsson, klassisk snygg design, fortfarande fantastiskt bra ljud. Bower Wilkins, Olle Mirsch, Dynaco eller, för den som gillat lite större grejor, JBL. Allt man dreglade över på Roséns Ljudcenter på 70-talet finns där fortfarande. Grejor man varit rädd om, fullt renoveringsbara och redo att tas om hand. Lätt att koppla in till alla moderna källor såsom dator, iPod, musikmobiler...
Har fått mina tre tonårssöner att uppskatta gott hantverk, riktigt ljud och juste design med Optonicaförstärkare, Sansui och Sentec kopplade till Carlssonhögtalare.
Nedan några exempel:
Sonab OA12 i vitt och jakaranda, små och ytterst klädsamma i en retromöblering, grymt ljud!
Sonab OD11 ursnygga kuber med häpnadväckande ljud
Dynaco A25 med norska SEAS-element, måttliga i storlek och snygg fanér.

...har utvidgat mitt lampintresse de senaste åren. Tacka vetja Retro-hemmabio :)
/Henrik

guygil

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Samlar glasugglor
    • Visa profil
SV: 70-talets Hifi
« Svar #1 skrivet: mån 23 feb 2009 21:04:29 »
när jag ser dina bilder så kommer jag ihåg min gammla stereo, ok det var ju inte nån värsting men det var helt ok ljud: en Philips "jet set"

henrik.sch

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: 70-talets Hifi
« Svar #2 skrivet: mån 23 feb 2009 21:24:59 »
En del Philipsgrejor hade juste kvalitét. Det finns en hel del bra högtalare med Philipselement som duger långt än idag. Designen hos stereoanläggningarna kunde ha en, idag ganska charmig, spejsad charmighet. Kanske inte högsta kvalitét alltid men kul!
Några bra förstärkare:

Djungelraffel

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: 70-talets Hifi
« Svar #3 skrivet: lör 11 apr 2009 10:08:19 »
jag hittade en väldigt fin philips receiver i en container förra veckan.
Philips AH-777
http://www.hifigoteborg.se/store/description.php?id=665

Butiken som jag länkade till har vad jag förstår rätt saftiga överpriser. 370 euro får jag nog inte.....vem vet?

henrik.sch

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: 70-talets Hifi
« Svar #4 skrivet: lör 11 apr 2009 10:47:47 »
Hejsan

Kul fynd, trevligt utseende.

Ang priser så är det inte helt okomplicerat...
Man kan väl generellt säga att:
1. Det måste funka eftersom reparera är dyrt (även om det är fullt möjligt).
2. Det får inte fattas några rattar, knappar, alltså det yttre skicket.
3. Om det skall betinga några pengar skall det helst vara "störst i serien". De var såklart ovanligare när de såldes och inte sällan fanns denna modell till för att dra intresse och därigenom var de inte sällan påkostade i finesser och teknik. 

Det finns mycket att läsa om vintage-HiFi, kolla t.ex. på:

http://wega.we.funpic.de/[/font][/font]

Gamla broschyrer för det mesta som såldes på 60-80-talet. Du kan se tekniska data och årsmodeller.

HiFi-Göterborg är en trevlig site men prissättningen är en smula orealistisk...

Varför sälja?? Bättre radio hittar du inte, desutom är den ju trevlig att titta på. Om du har problem med att koppla in den (troligen gamla DIN-kontakter till allt bakpå en gammal Philips) så kolla på www.kjell.com, där finns adapters till det mesta så du kan koppla in din iPod/dator och få bättre ljud är någonsin på dina mp3:or.

Lycka till
mvh
Henrik

Djungelraffel

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: 70-talets Hifi
« Svar #5 skrivet: sön 12 apr 2009 12:08:33 »
Ja, jag ska köpa lite DIN konverters.

Trevlig sida den där wegavision. Tack för länken!

Dr.Lamaar

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: 70-talets Hifi
« Svar #6 skrivet: fre 17 apr 2009 14:51:17 »
Visst var de fina, de gamla Hi-Fi prylarna! Pioneeren ovan måste ju bara vara en av de snyggaste receivers som någonsin tillverkats. Själv är jag insnöad på bl.a. skivspelare från Schweiziska Lenco. Kanske inte spetsteknologi ens då, men trevligt och gediget utförande. Bifogar en bild på min B52 som var en av de enklare modellerna. Slänger också in en bild på mitt Motorola kassettdäck för åttaspårskassetter. I Sverige var stereo-8:orna vanligast att ha i bilen, medan de i Storbritannien och USA också var vanliga till hemstereon. Även om de till slut slogs ut av de smidigare philipskassetterna hängde de med ett tag, längst i USA där de fanns att köpa en bit in på åttiotalet, tror jag.

sunhill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
    • auktionsbevakning - auktionsbevakare för tradera
SV: 70-talets Hifi
« Svar #7 skrivet: tis 27 okt 2009 22:31:40 »
Dom där OD11 högtalarna ser behändiga ut, är det nåt bra ljud i dom? Är dom ovanliga eller dyker dom upp ibland?
Prova gärna min auktionsbevakare, www.auktionsbevakning.se, och traderabläddraren ropain.se

henrik.sch

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: 70-talets Hifi
« Svar #8 skrivet: tis 24 nov 2009 22:35:44 »
Sonab OD11 är nog de högtalare som jag haft (och jag har haft och renoveratett antal olika märken om modeller de senaste åren) som överraskar mest. Måtten är en kub med 26cm sidor. De låter oförskämt bra om de är vettigt renoverade. Lovar att du inte blir besviken.
Jag har haft/renoverat alla Sonab 70-talsmodeller utom de allra största (som heter OA2212) och de jag själv behåller är just OD11 och OA12, de minsta modellerna. Själv trivs jag allra bäst med OA12 men jag har tre-fyra par OD11 (och mina tonårssöner ytterligare vars ett par...). Man klarar sig väldigt långt på dessa och jag kan rekommendera dem varmt. Lite dyra i jämförelse med andra 70-talshögtalare är de. Man hittar knappast orenoverade par för under en femhundring och ett par i juste fanér och renoverade brukar ligga runt 2000 spänn paret. Det roliga med dessa är att det är möjligt att både renovera i orginalskick men det finns också nya och moderna högtalarelement att köpa.
Kolla på nördsiteen www.carlssonplanet.com så kan du läsa mer.
mvh
Henrik

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: 70-talets Hifi
« Svar #9 skrivet: fre 15 jan 2010 18:50:50 »
Har 1 par Vita Sonab OA12 och 1 par Sonab OA4 i Teak.
Nån som är haj på att skruva med sådana? Verkar som diskanten är trasig på ena OA12:an...
Dessa två par blir dessutom till salu så småningom....nån som är intresserad?

Har oxå 1 par Koniska högtalare i teak...Sitter ett baselement? på undersidan som fungerar...och högtalaren på ovansidan är trasig på båda.
Den enda märkningen jag hittar är en etikett på undersidan med Generalagentens namn som är CURB AB i Helsingborg, och 8 Ohm.
Skulle tro att dessa oxå är ifrån 70-talet, de är oerhört läckra tycker jag.

Om någon är intresserad, släng iväg ett mejl till mej =)
« Senast ändrad: fre 15 jan 2010 18:52:58 av Sussieh »

henrik.sch

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: 70-talets Hifi
« Svar #10 skrivet: fre 15 jan 2010 19:36:34 »
Hej Sussieh
du har PM.
mvh
Henrik

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
70-talets Hifi --TANDBERG--
« Svar #11 skrivet: tis 19 jan 2010 08:29:36 »
Hej alla!

Jag hoppas att även norsk tillverkning/kvalitet platsar i diskussionen. *ler* Här är en länk iaf till lite originaldokumentation (scannade) rörande deras utbud 1950-

Rullbandare, stereos, prislistor, service schema mm

http://sportsbil.com/tandberg/


Själv har jag en Tandberg TR2030 i Palisanderklätt chassie, högtalarna likaså... allt från tiden 1977/78. Detta får jag ju koppla ihop till TV/DVD osv med adaptersladdar DIN/RCA-Phono men fungerar toppen och låter massor och kanonbra fylligt ljud jämfört med mycket digitalt nytillverkat.

Bytte bara ut trasiga skallampor för upplysning av frontens displayer samt demonterade/monterade vol.pot för rengöring (pga skrap/oxidation) å vips en superanläggning ;-)

Fler som "kör" Tandberg?