Teknik & mekanik > Ljud & bild

70-talets Hifi

(1/3) > >>

henrik.sch:
Det finns så mycket där ute, en hel del skit men också guldkorn...
Sonab av Stig Carlsson, klassisk snygg design, fortfarande fantastiskt bra ljud. Bower Wilkins, Olle Mirsch, Dynaco eller, för den som gillat lite större grejor, JBL. Allt man dreglade över på Roséns Ljudcenter på 70-talet finns där fortfarande. Grejor man varit rädd om, fullt renoveringsbara och redo att tas om hand. Lätt att koppla in till alla moderna källor såsom dator, iPod, musikmobiler...
Har fått mina tre tonårssöner att uppskatta gott hantverk, riktigt ljud och juste design med Optonicaförstärkare, Sansui och Sentec kopplade till Carlssonhögtalare.
Nedan några exempel:
Sonab OA12 i vitt och jakaranda, små och ytterst klädsamma i en retromöblering, grymt ljud!
Sonab OD11 ursnygga kuber med häpnadväckande ljud
Dynaco A25 med norska SEAS-element, måttliga i storlek och snygg fanér.

...har utvidgat mitt lampintresse de senaste åren. Tacka vetja Retro-hemmabio :)
/Henrik

guygil:
när jag ser dina bilder så kommer jag ihåg min gammla stereo, ok det var ju inte nån värsting men det var helt ok ljud: en Philips "jet set"

henrik.sch:
En del Philipsgrejor hade juste kvalitét. Det finns en hel del bra högtalare med Philipselement som duger långt än idag. Designen hos stereoanläggningarna kunde ha en, idag ganska charmig, spejsad charmighet. Kanske inte högsta kvalitét alltid men kul!
Några bra förstärkare:

Djungelraffel:
jag hittade en väldigt fin philips receiver i en container förra veckan.
Philips AH-777
http://www.hifigoteborg.se/store/description.php?id=665

Butiken som jag länkade till har vad jag förstår rätt saftiga överpriser. 370 euro får jag nog inte.....vem vet?

henrik.sch:
Hejsan

Kul fynd, trevligt utseende.

Ang priser så är det inte helt okomplicerat...
Man kan väl generellt säga att:
1. Det måste funka eftersom reparera är dyrt (även om det är fullt möjligt).
2. Det får inte fattas några rattar, knappar, alltså det yttre skicket.
3. Om det skall betinga några pengar skall det helst vara "störst i serien". De var såklart ovanligare när de såldes och inte sällan fanns denna modell till för att dra intresse och därigenom var de inte sällan påkostade i finesser och teknik. 

Det finns mycket att läsa om vintage-HiFi, kolla t.ex. på:

http://wega.we.funpic.de/[/font][/font]

Gamla broschyrer för det mesta som såldes på 60-80-talet. Du kan se tekniska data och årsmodeller.

HiFi-Göterborg är en trevlig site men prissättningen är en smula orealistisk...

Varför sälja?? Bättre radio hittar du inte, desutom är den ju trevlig att titta på. Om du har problem med att koppla in den (troligen gamla DIN-kontakter till allt bakpå en gammal Philips) så kolla på www.kjell.com, där finns adapters till det mesta så du kan koppla in din iPod/dator och få bättre ljud är någonsin på dina mp3:or.

Lycka till
mvh
Henrik

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion