Författare Ämne: Ja va ska man säga.......Negerhjärta!!  (läst 3690 gånger)

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
Ja va ska man säga.......Negerhjärta!!
« skrivet: ons 25 feb 2009 18:33:39 »
Detta har jag fotat av från Expressen daterad onsdagen den 17 januari 1968. Läs artikeln. Ska tilläggas att det handlar om en "vit" man. Fick ej med honom på bilden.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Ja va ska man säga.......Negerhjärta!!
« Svar #1 skrivet: ons 25 feb 2009 19:03:50 »
Vad är anledningen till tråden då??

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ja va ska man säga.......Negerhjärta!!
« Svar #2 skrivet: ons 25 feb 2009 22:24:34 »
Jag är förvånad att man skrev att han hade ett negerhjärta så sent som 1968, nog borde ett sådant rastänkande ha varit borta då tycker man - en anledning till denna tråd kanske?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Ja va ska man säga.......Negerhjärta!!
« Svar #3 skrivet: ons 25 feb 2009 22:54:21 »
Jo...det är anledningen, med dagens tänkande och "rasism" skulle det ju aldrig skrivas så...jag är förvånad över att det var så då. Sen om det blir en tråd av det hela är ju upp till andra här på forumet. Tycker det är rätt så intressant om hur det är idag i detta ämne.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Ja va ska man säga.......Negerhjärta!!
« Svar #4 skrivet: tor 26 feb 2009 06:44:33 »
Man skrev "neger" i tidningarna långt in på 70-talet. Fast jag tycker nog att "neger" inte är speciellt rasistiskt. "Nigger" är klart rasistiskt, men "neger" kommer från Negro som betyder svart helt enkelt. I USA säger man "the N-word", men där är det också känsligt att säga "Indian" - där heter det "american native". Så Frölunda Indians skulle inte gå hem där!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Ja va ska man säga.......Negerhjärta!!
« Svar #5 skrivet: tor 26 feb 2009 09:41:37 »
Det du säger här JJ har jag också försökt att säga. Neger är inget skällsord utan det är nigger som är det. Vad man har fått detta ifrån är obegripligt. Nigger var ett ord som användes om  ”medlöpare”  som fjäskade in sig hos slavägarna och gick deras ärenden i den Amerikanska  södern under slavtiden. Kan i stort sett jämställas med Onkel Tom.

Till Ada vill jag bara säga att det existerar än idag, denna tro på en rangordning mellan raser. Det värsta exemplet på rasism idag är Israel. Denna nation är helt infekterad av rasism och håller i nuläget på att isolera sig helt från den övriga världen, sorgligt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Ja va ska man säga.......Negerhjärta!!
« Svar #6 skrivet: tor 26 feb 2009 13:32:02 »
Jag googlade på Philip Blaiberg och fick fram en positivare vinkling, kirurgen Christiaan Barnard som utförde denna andra hjärttransplantation i världen (även den första) blev kritiserad för att han blandade raser i apartheidens Sydafrika med sina transplantationer http://www.aftonbladet.se/nyheter/article35144.ab

Expressenartikeln förutsätter nog att man hört historien om den andra hjärttransplantationen i världen, men nog är kvällspressen sig lik i att kortfattat beskriva honom som mannen med negerhjärtat, samma slaskiga uttryckssätt ser man ännu idag -fast med andra ord.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se