Författare Ämne: Keramikdjur och vaser, kan också vara stengods  (läst 11086 gånger)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
Keramikdjur och vaser, kan också vara stengods
« skrivet: lör 7 mar 2009 01:55:21 »
Jag har aldrig varit så värst förtjust i keramik och stengods. Men så händer något, vet inte vad. Jag börjar tycka om materialet. Letar runt i lådorna på vinden och i förrådet. Här har jag samlat lite av det jag fann. Vore kul att veta om någon vem vem som gjort vissa av sakerna. En del är inte ens stämplade så det kan nog bli svårt, kanske någon snubbe som setat hemma på kammaren och drejat, vad vet jag. Hursomhelst, här kommer bilderna.

De första är på en lampa, helt igenom original från 50 talet skulle jag tro men är inte säker.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Keramikdjur och vaser, kan också vara stengods
« Svar #1 skrivet: lör 7 mar 2009 01:59:28 »
Mera grejer.
Första stämpeln är på igelkottarna.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Keramikdjur och vaser, kan också vara stengods
« Svar #2 skrivet: lör 7 mar 2009 02:00:26 »
Andra stämpeln på trollet samt tredje stämpeln på grävlingen el vad det nu är för djur.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Keramikdjur och vaser, kan också vara stengods
« Svar #3 skrivet: lör 7 mar 2009 02:04:54 »
Sen så kommer de små vaserna. En är helt omärkt, den högsta. Märkningen här nedan är på den rektangulära korta med prickar på.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Keramikdjur och vaser, kan också vara stengods
« Svar #4 skrivet: lör 7 mar 2009 02:08:49 »
De två återstående
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Keramikdjur och vaser, kan också vara stengods
« Svar #5 skrivet: lör 7 mar 2009 19:03:26 »
Ang de små vaserna..vasen med orange mönstring är med största sannolikhet tysk..har en likadan o såg en större likadan med etikett från ett tyskt företag..men minns inte vilket..kanske nån annan vet

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Keramikdjur och vaser, kan också vara stengods
« Svar #6 skrivet: lör 7 mar 2009 19:09:37 »
Trollet e förresten Kurt Nilsson för Deco

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Keramikdjur och vaser, kan också vara stengods
« Svar #7 skrivet: lör 7 mar 2009 19:16:28 »
Ã… treudden med ett stort G står för Gabriel-keramik-..men det där kromo vet jag inte hur det hamnade där ???

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Keramikdjur och vaser, kan också vara stengods
« Svar #8 skrivet: lör 7 mar 2009 20:12:19 »
Tror inte att det där är Gabriel alls, dels stämmer det inte med deras produktion och signaturen ser mer ut som ett sammanskrivet PM än Gabriels treudd. Lampan står det ju Tilgmans på så det var väl ganska enkelt.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Keramikdjur och vaser, kan också vara stengods
« Svar #9 skrivet: lör 7 mar 2009 20:39:47 »
Tack snälla för informationen. Jag kan som sagt nada om keramik, likaså glas. Men jag börjar faktiskt se de små och stora keramikgrejerna som står på hyllor i butikerna. Förut har jag aldrig upptäckt dem. Så tänker jag hur det varit med Barbiedockorna. Hur favoriterna har varierat ju mer man lärt sig och sett på dem. Undrar just vad jag kommer att falla för längre fram, alltså då det gäller keramik menar jag. Lampan är i vart fall en klar favorit. Skärmen är underbar med sitt lingarn.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Keramikdjur och vaser, kan också vara stengods
« Svar #10 skrivet: lör 7 mar 2009 21:33:06 »
Den första undersidan kan jag inte se någon stämpel alls på, den andra känner jag igen men minns inte vad det är mer än att det är tyskt. Den här sidan tycker jag är ganska bra för att identifiera tysk keramik.
http://www.ginforsodditiques.com/

akkorden

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Keramikdjur och vaser, kan också vara stengods
« Svar #11 skrivet: ons 28 okt 2009 00:39:07 »
7 Mars 2009 kl. 03:08:49

Den øverste af disse to er tysk keramik fra VEB Haldensleben.
Rosa

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Keramikdjur och vaser, kan också vara stengods
« Svar #12 skrivet: fre 27 nov 2009 18:53:49 »
Svara 4, översta är: Hamelner Töpferei (Klaus Delius) som låg i Hameln. Fanns mellan 1933-1966. Tyvärr så ser jag inte siffrorna så jag får gissa på ålder. Den torde vara från runt 1960.

Rörstranden är ju Bahia av Ståhlhane, typisk 60-tal förmodar jag.