Författare Ämne: Teakbyrå  (läst 11192 gånger)

OKKO

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Teakbyrå
« skrivet: mån 9 mar 2009 08:59:26 »
Denna riktigt riktigt fina teakbyrå från sent 50-tal är i ett perfekt skick och är troligtvis signerad, med vad vet jag inte.
Vad kan den ha för värde? (4000:-?)
Vad betyder signering eller inte i sammanhanget?


Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Teakbyrå
« Svar #1 skrivet: mån 9 mar 2009 09:15:07 »
Är det teak? det ser mer ut som jakaranda... ???

OKKO

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Teakbyrå
« Svar #2 skrivet: mån 9 mar 2009 10:04:54 »
Nej, det är teak. Bilden är lite mörk och ovansidan har onekligen en lite jakarandalik ådring. Min mor som köpte den avskydde jakaranda

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Teakbyrå
« Svar #3 skrivet: mån 9 mar 2009 12:18:09 »
Om du vet vem som har tillverkat den och kan bevisa detta (med t ex en försäljningsbroschyr eller en annons) så betyder inte märkningen så mycket för värdet. Titta efter vad det står på den så går det mycket lättare att uppskatta värdet.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Teakbyrå
« Svar #4 skrivet: mån 9 mar 2009 16:55:45 »
Några 4000:- är det ju inte värd på långa vägar,några hundralappar på sin höjd och som JJ sa ev.signering gör inte mycket på värdet.

MVH Micke

OKKO

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Teakbyrå
« Svar #5 skrivet: mån 9 mar 2009 17:19:24 »
De där 4000 trodde jag inte på själv heller, det var någon messerschmitt i min närhet som kastade ur sig. Det var därför jag ställde frågan här, men mer än några hundra tycker jag nog att den är värd.
Om 2-3 veckor kan jag kolla var det var för signering

Carro

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Teakbyrå
« Svar #6 skrivet: mån 9 mar 2009 21:30:00 »
Jättefin byrå!
Ren i dragen och designen. Kan säkert komma upp mot 1000-lappen med rätt köpare.
Är det en gamig butiksägare så kommer skambuden samt missunsamma värderingar.
Skulle jag behövt en byrå hade jag lätt betalt 1000 kronor för den. Just för att den är enkel ren fina detaljer och utan krusiduller i designen plus att den ser ut att vara i fint skick. Än en gång, jättefin! Sälj inte för några hundralappar! Då skulle jag hellre behålla den själv.


Mvh
Carro.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Teakbyrå
« Svar #7 skrivet: mån 9 mar 2009 21:31:25 »
Söt byrå, och söt modell, men tusenlappar tja... jag skulle nog vilja sätta en prislapp på 4-500 max på den här....

OKKO

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Teakbyrå
« Svar #8 skrivet: mån 9 mar 2009 22:32:23 »
Tilläggas bör kanske att den är inte till salu  :)
Då blir värderingen mer objektiv kan jag tro
« Senast ändrad: mån 9 mar 2009 22:35:00 av OKKO »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Teakbyrå
« Svar #9 skrivet: tis 10 mar 2009 15:36:23 »
Tilläggas bör kanske att den är inte till salu  :)
Då blir värderingen mer objektiv kan jag tro
Hur tänker du nu kära vän? Menar du att vi sitter här och undervärderar för att få köpa billigt av den som frågar?

Detta forum har bildats delvis som motreaktion på småaktigheter och tjafs på andra forum, småaktigheter som om det är fint nog det man frågar efter (det är ju inte antikt) och frågan om man värderar objektivt har brukat komma upp också.

Med bildandet av Retroforum blev småaktigheterna kvar på de gamla forumen, vi som är här är glada för att slippa sånt tjafs. Tycker du att folk nervärderar byrån, kanske du istället ska se det som att de på vänligast tänkbara sätt vill ta ner dej på jorden, för nej en väldigt enkel teakbyrå som den du visar ger inga stora pengar någonstans. (vi är däremot väldigt många här som älskar teakmöbler, inklusive denna fina byrå)

mvh Ada, grundaren av Retroforum och Antikforum

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Teakbyrå
« Svar #10 skrivet: tis 10 mar 2009 19:21:30 »
Hur tänker du nu kära vän? Menar du att vi sitter här och undervärderar för att få köpa billigt av den som frågar?

Detta forum har bildats delvis som motreaktion på småaktigheter och tjafs på andra forum, småaktigheter som om det är fint nog det man frågar efter (det är ju inte antikt) och frågan om man värderar objektivt har brukat komma upp också.

Med bildandet av Retroforum blev småaktigheterna kvar på de gamla forumen, vi som är här är glada för att slippa sånt tjafs. Tycker du att folk nervärderar byrån, kanske du istället ska se det som att de på vänligast tänkbara sätt vill ta ner dej på jorden, för nej en väldigt enkel teakbyrå som den du visar ger inga stora pengar någonstans. (vi är däremot väldigt många här som älskar teakmöbler, inklusive denna fina byrå)

mvh Ada, grundaren av Retroforum och Antikforum



Nu vet jag inte vad min kära katt gjorde när han hoppade upp på tangentbordet, jag hade skrivit en bra början på inlägg men nu försvann det. Kommer det dubbelt eller det verkar bli något fel så vet ni varför.

Men; byrån är verkligen jättejättefin! Så det är inte alls min mening att undervärdera den; men om man inte söker i de dyraste stråken eller antikbodarna/retrobodarna så betingar inte en byrå sådär jättehögt pris?

Såg att någon kunde tänka sig att ge upp till en tusenlapp och ja, det hade jag också kunnat för rätt byrå, eller en dansk teakbyrå eller en byrå med rätt sorts handtag (för mig). Tror att vi oftare letar detaljer och inte bara stirrar oss blinda på träslag, eller är jag fel ute?

Måste kanske tillägga att mitt prisförslag på den här inte alls var ställt till att jag vill köpa en liknande, för det vill jag inte. Hade jag hittat en byrå eller ett skåp med samma handtag som min garderob eller som går i serie med den så hade jag varit alert men det är som sagt det som är avgörande för mig.
« Senast ändrad: tis 10 mar 2009 19:23:42 av kikarbara »

OKKO

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Teakbyrå
« Svar #11 skrivet: tis 10 mar 2009 22:07:31 »
Oj, så ledsamt att höra att jag blev så missförstådd. Någon nämnde något om gamiga butiksägare etc., så jag ville bara göra ett klargörande. Jag tar inte alls illa upp för att ni sätter rätt värde på min byrå, eftersom jag själv var tveksam till det höga värdet. Min mening var bara att få ett ärligt svar av er som har så mycket större erfarenhet än jag. Jag har så mycket här i livet som jag värderar högre än en gammal byrå och jag ber väldigt mycket om ursäkt om jag uppfattats som småaktig och tjafsig

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Teakbyrå
« Svar #12 skrivet: ons 11 mar 2009 00:49:08 »
nej, det lät bara litegrann som om de som tyckt och tänkt om värdet här skulle vara "såna där"

men det är bra att man frågar hur man menar och diskuterar så man förstår varann till slut

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Teakbyrå
« Svar #13 skrivet: ons 11 mar 2009 09:34:57 »
Oj, så ledsamt att höra att jag blev så missförstådd. Någon nämnde något om gamiga butiksägare etc., så jag ville bara göra ett klargörande. Jag tar inte alls illa upp för att ni sätter rätt värde på min byrå, eftersom jag själv var tveksam till det höga värdet. Min mening var bara att få ett ärligt svar av er som har så mycket större erfarenhet än jag. Jag har så mycket här i livet som jag värderar högre än en gammal byrå och jag ber väldigt mycket om ursäkt om jag uppfattats som småaktig och tjafsig

Jag uppfattade dig inte som småaktig och tjafsig!  :)

Det här med värde är ett väldigt intressant ämne och jag måste säga att jag tycker att det är väldigt väldigt svårt dessutom. Vad är en tings rätta ekonomiska värde? VILKET värde pratar vi om måntro, när vi vill veta ett värde?

Visst kan säkert en fin teakbyrå i kanonskick kosta fyra tusen i en retrobutik, men innebär det att det är varans värde? OM man nu har en möbel som kommer att kosta fyra papp i retrobutiken, vad får man då när man exempelvis säljer in den i butiken om man inte är butiksinnehavaren?

Skall jag gissa på ungefär max 3/500-1500/2000:-beroende på om innehavaren förköper eller tar in per kommission så varierar det säkert en hel del? (förköp så får man oftast ett lågt värde i förhållande till kommande pris beroende på att den kan bli stående länge innan den blir såld, gå på rea eller liknande, vid kommission så tror jag att det är vanligt att få mellan 30-50% vid såld vara.)

Vilket är då värdet; det som butiksinnehavaren säljer för eller det priset man själv kan få vid en försäljning? Lägger man ut varan själv på blocket eller tradera så är det oftast rimligast att prissätta i närheten av det man hade fått av butiksägaren om man sålt den dit -oftast; det finns förstås undantag och man kan ha tur att få mer än en intressent som budar över varandra, men det är väl inte det vanligaste; sätter man för högt pris från början, får man den inte såld...

Samma möbel kostar kanske 50:- på loppis och på aukton betingar den kanske en hundring eller två.

Vilket är då varans värde?
« Senast ändrad: ons 11 mar 2009 09:36:50 av kikarbara »

OKKO

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Teakbyrå
« Svar #14 skrivet: ons 11 mar 2009 11:12:41 »
Så här tänker jag: (d.v.s. ung. som "kikarbara")

Det rätta ekonomiska värdet vet du definitivt först när du har pengarna i handen. Just då.
Dagen därpå är värdet kanske ett helt annat när grejen är såld igen och någon annan står med andra pengar i handen. Det är för övrigt så många förtjänar sitt levebröd.

Affektionsvärde är en helt annan sak och går inte att räkna i pengar.

Picassos tavlor vill jag inte ha, för mig har de inget värde alls. Deras höga värde uppstår bara om någon (=tillräckligt många) är beredda att betala det. Jämför det med begreppet "att gifta sig rikt", visst kan det vara kul, men det är först när du skiljer dig som du har chans att få pengar själv. Långsökt kanske, men ändå...

Ungefärligt värde i pengar kan vara bra att veta av andra orsaker utan att göra affärer. Och då får man såklart jämföra med liknade grejer som sålts/köpts och det är där jag känner att entusiaster som ni har vettiga synpunkter.

Håll borta tjafset, men var inte alltför snabba att döma!