Allmänt > Fria diskussioner
Varför heter vi det vi heter?
ada:
man blir ju nyfiken ibland, på hur man väljer användarnamn/nick... så den som vill får gärna lätta sitt hjärta här :)
Jag börjar: jag gillar programmering och matematik, och har Ada Lovelace som idol, världens första programmerare var en kvinna! Dotter till lord Byron poeten, sedemera lady Lovelace, och hon tänkte alltså ut logiken till Charles Babbages räknemaskin, en föregångare till våra datorer (Ada Lovelace är ett alias jag använt i kanske fem år på nätet)
Tyckte också det passade då skämtet Idi Admin lämpligen formas om till Ada Admin vilket ju redan skett i detta forum :)
(Sen har jag ju varit Annikki efter mina barns farmors OCH mormors andranamn, och en gång för länge sen Mira som förkortning på mitt ordinarie namn, inom "forumbranchen" och nu är jag Retro på www.precisensan.com/antikforum)
Nu när jag hittade den, bifogar jag en bild från Computer Sweden:
JJ:
Intressant Ada!
Mitt användarnamn är enkelt - mina initialer.
Som kuriositet kan jag nämna att jag i mitt arbete CAM-programmerar i språket CLS. Maskinen byggdes på 70-talet så språket är inte så utvecklat (glömmer man ett komma så funkar ingenting). Fick gå en kurs i England för att lära mig det - det är nog inte så många i Sverige som kan det, även om det är lätt att lära sig.
ada:
Då kan jag tillägga för allmänhetens förkovring att "Ada" också är ett programmeringspråk från tidigt 70 (retro!) rättelse 1979, ändå retro i databranchen kan man säga WIKIPEDIA och det tror man ju inte används längre, men så plötsligt pratade jag som Ada L. med en på nätet som varit på stort Ada-convention och jag fick höra att det används för "mission critical systems", såsom styrsystem i flygplan, det var lite oväntat!
CAD är tyvärr inte min tekopp
Nu åter till.....
Varför heter vi det vi heter?
Anja:
Jag heter Anja! :)
(Mamma läste en roman på BB där en av huvudpersonerna hette Anja. Det lär betyda "Lilla Anna" på ryska. Namnet är vanligt i Finland, tror jag ??? Stämmer det Ada? Sedan har jag fått erfara att det finns en hel del hundar och kossor ??? som heter Anja ;D)
Nu får jag skynda tillbaka till gästerna. Jag smet för att kolla läget. Helsjukt ;) men man vill vara med. Eller hur?!
ada:
Jo, visst är det vanligt i Finland, har stött på många Anja, Tanja osv
Jag har också ett förnamn mamma läst i en kärleksroman... :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
Gå till fullversion