Författare Ämne: Varför heter vi det vi heter?  (läst 35162 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Varför heter vi det vi heter?
« skrivet: fre 12 okt 2007 21:14:17 »
man blir ju nyfiken ibland, på hur man väljer användarnamn/nick... så den som vill får gärna lätta sitt hjärta här :)

Jag börjar: jag gillar programmering och matematik, och har Ada Lovelace som idol, världens första programmerare var en kvinna! Dotter till lord Byron poeten, sedemera lady Lovelace, och hon tänkte alltså ut logiken till Charles Babbages räknemaskin, en föregångare till våra datorer (Ada Lovelace är ett alias jag använt i kanske fem år på nätet)

Tyckte också det passade då skämtet Idi Admin lämpligen formas om till Ada Admin vilket ju redan skett i detta forum :)

(Sen har jag ju varit Annikki efter mina barns farmors OCH mormors andranamn, och en gång för länge sen Mira som förkortning på mitt ordinarie namn, inom "forumbranchen" och nu är jag Retro på www.precisensan.com/antikforum)

Nu när jag hittade den, bifogar jag en bild från Computer Sweden:
« Senast ändrad: fre 12 okt 2007 21:31:50 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Varför heter vi det vi heter?
« Svar #1 skrivet: fre 12 okt 2007 21:32:15 »
Intressant Ada!
Mitt användarnamn är enkelt - mina initialer.

Som kuriositet kan jag nämna att jag i mitt arbete CAM-programmerar i språket CLS. Maskinen byggdes på 70-talet så språket är inte så utvecklat (glömmer man ett komma så funkar ingenting). Fick gå en kurs i England för att lära mig det - det är nog inte så många i Sverige som kan det, även om det är lätt att lära sig.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Varför heter vi det vi heter?
« Svar #2 skrivet: fre 12 okt 2007 21:40:26 »
Då kan jag tillägga för allmänhetens förkovring att "Ada" också är ett programmeringspråk från tidigt 70 (retro!) rättelse 1979, ändå retro i databranchen kan man säga WIKIPEDIA och det tror man ju inte används längre, men så plötsligt pratade jag som Ada L. med en på nätet som varit på stort Ada-convention och jag fick höra att det används för "mission critical systems", såsom styrsystem i flygplan, det var lite oväntat!

CAD är tyvärr inte min tekopp

Nu åter till.....

Varför heter vi det vi heter?
« Senast ändrad: lör 13 okt 2007 16:25:38 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Varför heter vi det vi heter?
« Svar #3 skrivet: fre 12 okt 2007 22:20:17 »
Jag heter Anja! :)

(Mamma läste en roman på BB där en av huvudpersonerna hette Anja. Det lär betyda "Lilla Anna" på ryska. Namnet är vanligt i Finland, tror jag  ??? Stämmer det Ada? Sedan har jag fått erfara att det finns en hel del hundar och kossor  ??? som heter Anja  ;D)
Nu får jag skynda tillbaka till gästerna. Jag smet för att kolla läget. Helsjukt ;) men man vill vara med. Eller hur?!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Varför heter vi det vi heter?
« Svar #4 skrivet: fre 12 okt 2007 22:29:02 »
Jo, visst är det vanligt i Finland, har stött på många Anja, Tanja osv

Jag har också ett förnamn mamma läst i en kärleksroman... :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

BlåbärsPutte

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Varför heter vi det vi heter?
« Svar #5 skrivet: lör 13 okt 2007 18:40:06 »
Jag skulle regga mig på PES o hade ingen aning om namn. En ny medlem hette LingonLisa. Därför BlåbärsPutte.

Kvasthilda

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Varför heter vi det vi heter?
« Svar #6 skrivet: lör 13 okt 2007 19:06:00 »
Och jag Kvasthilda. Främst för att jag gillade serien med det namnet som fanns med i GP (GöteborgsPosten, inte Göran Persson) för ett antal år sedan. Dessutom tycker jag att serie-Kvasthilda o jag har en hel del likheter. Bl a säger vi vad vi tycker och tycker gör vi en hel del :)

En skillnad mellan oss: Jag har ingen vårta på näsan.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Varför heter vi det vi heter?
« Svar #7 skrivet: lör 13 okt 2007 20:29:53 »
Och jag heter Nils i andranamn och 8:an kom dit när jag skulle registrera mig på Tradera och en massa nissar redan fanns, så kom nisse 8 till ::)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Varför heter vi det vi heter?
« Svar #8 skrivet: lör 13 okt 2007 20:34:52 »
En skillnad mellan oss: Jag har ingen vårta på näsan.

 ;D ;D ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Varför heter vi det vi heter?
« Svar #9 skrivet: lör 13 okt 2007 20:36:48 »
kul att höra allt detta, nu undrar jag vad du har på avataren också nisse :) ser ut som nån speciell skål i glas?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Varför heter vi det vi heter?
« Svar #10 skrivet: lör 13 okt 2007 20:46:52 »
kul att höra allt detta, nu undrar jag vad du har på avataren också nisse :) ser ut som nån speciell skål i glas?

En lite större bild.

kina_p

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Varför heter vi det vi heter?
« Svar #11 skrivet: sön 14 okt 2007 09:04:31 »
Mitt nick är bara en enkel förkortning av mitt dopnamn, men det har å andra sidan sin egen föerklaring...
Mina blivande föräldrar var fullständigt övertygade (barnmorskan oxå) om att jag var TVÃ… pojkar, eller möjligen en jättestor... Jag skulle heta Mats och Anders, eller i "nödfall" Mats-Anders. Det var bara SÃ…Ã…Ã… bestämt!
Ut kommer en fullständigt normalstor (3,2 kg) TJEJ!! Vad gör man då? Jo man hugger det vanligaste namnet man kan komma på, Carina. (jag är född -61 och det är många andra Carinor oxå) Har sedan på eget bevåg ändrat till att stava med K, bara för att skilja mig lite från mängden (vi var 3 st i klassen med samma namn)
På BB kallades jag "Herr Larsson" (martin Ljungs tågsketch) bara för att jag såg precis ut som min far... men som tur är har det ändrats något. Om inte annat har han helskägg  ;D

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Varför heter vi det vi heter?
« Svar #12 skrivet: sön 14 okt 2007 11:09:15 »
Mitt nick, convallaria, valde jag dels för att liljekonvalj är min favoritblomma, dels för att jag är snygg och giftig, haha!
Allt går.

Kvasthilda

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Varför heter vi det vi heter?
« Svar #13 skrivet: sön 14 okt 2007 19:15:12 »
Mitt nick, convallaria, valde jag dels för att liljekonvalj är min favoritblomma, dels för att jag är snygg och giftig, haha!
och doftar bedövande. Det gör inte Kvasthilda. :)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Varför heter vi det vi heter?
« Svar #14 skrivet: sön 14 okt 2007 20:46:32 »
I bet! ;-)
Allt går.