Författare Ämne: retrodiskussioner hemma....  (läst 11165 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
retrodiskussioner hemma....
« skrivet: tor 12 mar 2009 09:15:34 »
Finns det fler än jag som har svåra diskussioner hemma ang retroprylar? Just nu får jag snart hybris. Vi håller på och flyttar som jag nog har nämnt och flyttar till mycket mycket mindre än vi tidigare har bott i. Ekvationen går inte ihop, allt kan inte följa med och vi gör oss av med massor.

Nu är ju inte sambon det minsta retromaniskt lagd på en fläck. Eller var inte åtminstone. Och jag har tidigare dragit på mig fyra stycken snurrfåtöljer, bruna med rostbrunt plyschveloursittkuddar eller vad jag skall kalla det, och de är bara... så... fula. Det har jag tyckt hela tiden.

Men de har varit funktionella och pratiska och är i fullt användbart skick.

Och har fått plats i mitt prylrum på övervåningen där de har varit helt okej; där har jag inte alls funderat över estetik eller annat. (jag kan ta bild på dem någon dag här framöver så får ni vara med och döma ut dem). Nåja, de fick ju självfallet stå överst på listan över prylar som INTE skall med till nya boendet. De tar aldeles för stor plats, jag gillar dem inte, jag har ingen anknytning till dem, det finns ingen som helst personlig värde eller vinning i att spara dem, så när olika lass hit och dit (soptipp och välgörenhet etc) så pekade jag på dem och sa med fast och bestämd stämma "de skall bort". En väldigt enkel manöver.

Då säger den ickeretromaniska finländska hästsvansen att "nehej, dem skall vi behålla".

Jag måste ha tittat på honom som om jag hade sett ett ufo, för jag kände mig precis sådan.

"de är bra, vi behöver fåtöljer och de följer med, därmed basta". Säger han.

"De är skitfula!". "det tycker inte jag". "vi skall inte ha dem" "det skall vi visst, dem slänger jag inte" "åk till loppis med dem". "nej de skall med" "vad fasen skall vi med dem till?" "bra att ha" "vi får inte plats" "spelar ingen roll vad du säger, de skall med" "jag vill inte ha dem" "har du några andra?" "nej jag får väl leta upp några jag vill ha" "jag vill ha dessa".

Jamen ni hör?

Nu står de här framför mig i det nya boendet, i en klump staplade på varandra, eftersom vi inte har kunnat placera ut dem ännu eftersom platsen som han har sett ut för dem är upptagen av kartonger och böcker som skall placeras ut innan vi kan ställa dem där och konstatera att de inte får plats. Och. Jag. Får. hybris.

FINNS INGET MATERIAL SOM ÄR SÃ… OPRAKTISKT SOM PLYSCHVELOUR NÄR MAN HAR HUSDJUR.... *grrrrr*. OCH SÃ… ÄR DE SKITFULA OCH HÖR SEN!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: retrodiskussioner hemma....
« Svar #1 skrivet: tor 12 mar 2009 09:18:18 »
.... men mitt perstorpsbord.... DET ville han minsann slänga.... *morr* Det portförbjöds i hemmet och får minsann stå i lokalen.... (fast där får jag njuta ordentligt utav det å andra sidan.... så det får la va väl).

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: retrodiskussioner hemma....
« Svar #2 skrivet: tor 12 mar 2009 09:46:31 »
Hihi..ja dessa underbara män..de slutar aldrig o förvåna eller reta upp en..du får väl ösa nåt brännbart över fåtöljerna o hota med tändaren ;D

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: retrodiskussioner hemma....
« Svar #3 skrivet: tor 12 mar 2009 15:24:32 »
Det är bara så typiskt för dessa apsläktingar till män. Ingen som helst känsla för finess. Det gäller att aldrig inlåta sig i någon som helst diskussion med dem. ”De där kan du gå till sopen med”, skulle du ha sagt och vänt på klacken utan att vänta på svar. Dom gillar att bli kommenderade.

Det var som den här Erik som jag var tillsammans med för ett antal år sedan. Plötslig så bodde han bara hemma hos mig, tandborste i badrumsskåpet, etc. Så till jul så släpade han in en julgran, tvii. Först bad jag honom att lyfta ut trädet men sen sa jag OK, men du vattnar och plockar upp vartenda barr. Det lovade han att göra. Sen hittade jag skitiga kalsonger i min soffa och han började ha diverse andra synpunkter, då skulle han ut. Då försökte han smita utan att ta med sig granen, den jäveln. Vänta sa jag och drog ut elsladden till granen: ”Du glömde den här”.

Rätt komiskt och se han stå där med en bärkasse med grejer, en skitig kalsong i ena handen och en fullt påklädd julgran i den andra och ett ansikte som påminde om en fiollåda. Män som tror att dom flyttar hem till mamma skall hållas jävligt kort.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: retrodiskussioner hemma....
« Svar #4 skrivet: tor 12 mar 2009 16:15:49 »
"FINNS INGET SOM ÄR SÃ… OPRAKTISKT SOM " ...finländska hästsvansar ;D. Hmm, du har aldrig funderat att ställa ultimatum....brukar funka! Men du kanske gillar hästsvansen mera än du avskyr snurrstolarna?!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: retrodiskussioner hemma....
« Svar #5 skrivet: tor 12 mar 2009 22:33:31 »
"FINNS INGET SOM ÄR SÃ… OPRAKTISKT SOM " ...finländska hästsvansar ;D. Hmm, du har aldrig funderat att ställa ultimatum....brukar funka! Men du kanske gillar hästsvansen mera än du avskyr snurrstolarna?!

Än så länge så bidar jag min tid. Jag kan nämligen måtta med blotta ögat och inser att den platsen som han har tänkt ut räcker till EN anskrämligt ful fåtölj och INTE till fyra. Det skall bli så roligt att få skratta Ã…T honom i sista ändan. Och jag kommer inte hålla mig för god för "vad var det jag sa"! Det har han nämligen förtjänat.... Jag gissar att skall fåtöljerna finnas kvar får en stå på platsen han har valt ut, en i vårt sovrum, en i dotterns rum och den sista kan jag inte ens föreställa mig....

Reggis, jag önskar att jag hade fått se Eriks min iklädd sin ballast.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: retrodiskussioner hemma....
« Svar #6 skrivet: tor 12 mar 2009 23:18:27 »
Jag är nyfiken på fåtöljerna jag :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: retrodiskussioner hemma....
« Svar #7 skrivet: fre 13 mar 2009 09:38:41 »
Nu får du allt lägga in en bild på de där fåtöljerna Kikarn, jag fruktar det värsta. För övrigt är snurrfåtöljer bland det värsta jag vet då de stjäl utrymme som faan. Det är som att ha fått en inneboende på halsen.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: retrodiskussioner hemma....
« Svar #8 skrivet: fre 13 mar 2009 11:36:49 »
Bild kommer så fort de går att fota!

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: retrodiskussioner hemma....
« Svar #9 skrivet: fre 13 mar 2009 12:00:09 »
kombinera gärna med hästsvansen! ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: retrodiskussioner hemma....
« Svar #10 skrivet: fre 13 mar 2009 14:09:45 »
kombinera gärna med hästsvansen! ;D
Jag har sett han  ;D
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: retrodiskussioner hemma....
« Svar #11 skrivet: fre 13 mar 2009 16:42:05 »
kombinera gärna med hästsvansen! ;D

Hästsvansen är dataallergisk och internetintollerant, så tja, det hade inte varit lyckat. Som en sann finne så är han dessutom mycket tystlåten när han är arg och går inte ens att diskutera med på ett par veckor när man har gjort något olovandes, så jag är rädd att jag avstår från dylika tilltag. *skratt*.

På facebook har det hänt att någon av hans gamla kamrater skickar en hälsning via mig och jag får samma svar varje gång "vad gör dom där??" Han är mycket oförstående för allt vad lek på nätet heter.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: retrodiskussioner hemma....
« Svar #12 skrivet: sön 15 mar 2009 17:30:01 »
Nu brukar ju vara den som påpekar att min gitarrspelande Näcken ska jag minsann vara rädd om, så nu är det min tur. Vad är väl några fula snurrfåtöljer om de bara återföljs av en finländsk hästsvans....?
Allt går.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: retrodiskussioner hemma....
« Svar #13 skrivet: mån 16 mar 2009 17:59:20 »
Nu brukar ju vara den som påpekar att min gitarrspelande Näcken ska jag minsann vara rädd om, så nu är det min tur. Vad är väl några fula snurrfåtöljer om de bara återföljs av en finländsk hästsvans....?

*skrattar* där fick jag igen. Tyvärr tog jag ingen bild idag när vi tvättade källare, han tröttnade på att bli nerskvätt (det yrde vatten och damm överallt) så han klädde av sig och städade nästan i näckkostym. Men hade jag tagit en sådan bild hade du fått se den Convalleria, jag lovar! (som tack för senast!).  ;D Det var en syn för gudarna. (vi fick dock passa klockan lite så han hann att klä på sig i god tid för städkontroll, det hade varit grannt om de hade kommit för tidigt).  ;D ;D ;D

Jag kan nog stå ut med det mesta. Men fula snurrfåtöljer i ett för litet vardagsrum, nej, där går en av mina gränser. Men jag bidar min tid. Efter dagen idag så kan vi börja portionera ut prylar här och vi kommer att göra flera högar, varav den största kommer att bli "att förpassa till annan ort" och jag är helt övertygad om att snurrfåtöljerna snart kommer att stå i den högen. Jag har en plan B om inte det fungerar.

Jag har skaffat mig två nya levnadsdeviser.
1. Allt skall ha en egen plats. Det som inte får en egen plats åker ut.
2. Kommer det något in så skall det något ut.

Funkar det inte att avfärda fåtöljerna enligt punkt 1; så kan jag snart skaffa mig antingen små fåtöljer eller saccosäcar (mobila sådana) och tja, då behövs inte de fula snurrfåtöljerna längre... han skall allt få se att jag får sista ordet i den här historien.  :P

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: retrodiskussioner hemma....
« Svar #14 skrivet: mån 16 mar 2009 19:02:49 »
Det jag funderar på är om de är av intressant formgivning som folk betalar för, för då kan en vinna-vinna-situation uppstå, han får rätt i att de inte skulle slängas, och ni  säljer och får en massa flis istället för platsbrist
Mitt senaste projekt www.ipnr.se