Författare Ämne: Trädgårdsmöbler och kökslampa  (läst 2351 gånger)

Karinen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Trädgårdsmöbler och kökslampa
« skrivet: sön 21 jun 2009 01:48:42 »
Jag skulle vilja veta lite mer om en kökslampa som med största sannolikhet är från 30-talet och i funkisstil. Lampan består av en vit glaskupa med ett par gröna ränder  runt om. Är det någon som har en aning om vilken lampa jag menar och i så fall vilka som tillverkade den? Jag skulle hemskt gärna vilja få tag på en, men har snart letat igenom hela nätet utan framgång....

Dessutom undrar jag över några trädgårdsstolar som vi har på landet. De är helt i trä, med smala horisontella ribbor och svängda armstöd. Stolarna går att fälla ihop och är lackade. Jag skulle gissa att de är från 50- eller möjligtvis 60-talet. Vi har tre och jag hoppas kunna få tag på fler. Känner någon igen beskrivningen?

Om någon kan hjälpa mig med några ledtrådar blir jag mycket tacksam!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Trädgårdsmöbler och kökslampa
« Svar #1 skrivet: sön 21 jun 2009 02:18:26 »
Jag ser en sån här lampa framför mej, fast med gröna ränder

http://www.tradera.com/Art-Deco-taklampa-med-gul-beige-och-rod-klotkupa-20-30-tal-auktion_92683354
Det är ren tur om jag träffar rätt på din beskrivning :), så du får antagligen bättra den.

Någon lampa på nätet måste väl ändå likna den du tänker på så lägg in en länk.

Dina trägårdsmöbler är inte lättare, ihopfällbara med böjda armstöd, kanske du ska visa någon bild på nätet av liknande igen
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Karinen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Trädgårdsmöbler och kökslampa
« Svar #2 skrivet: sön 21 jun 2009 11:55:19 »
Jag ska försöka fixa fram bilder, men har inga just nu. Den lampa jag syftar på är inte helt klotformad utan "öppen" upptill och med bredare ränder, men tack för ditt svar! Vad jag kan se finns den varken på Blocket eller Tradera just nu.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Trädgårdsmöbler och kökslampa
« Svar #3 skrivet: sön 21 jun 2009 13:25:08 »
OK, glaskupa öppen upptill var ett steg närmare :)

prova nån google på "lampa 30-tal" resp "retro trädgårdsmöbler" och liknande, det var så jag hittade något i alla fall, trädgårdsmöbler var svårare dock.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se