Författare Ämne: Matstolar i teak  (läst 11655 gånger)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
Matstolar i teak
« skrivet: ons 18 mar 2009 13:53:55 »
Här kommer ett av mina senaste inköp, ska hitta nåt snyggt att klä om dem med. Nu återstår frågan, vem har formgivit stolarna? Jag har letat på danska furnitureindex (puh, gick igenom 960 resultat) utan att hitta dem. Jag har sett denna stol förut, men kan givetvis inte komma på var. Är de månne norska? Det enda som går att utläsa från stämpeln är teak samt en cirkel där det inte går att se innehållet, under teak står något mer som är helt omöjligt att se... Stämpeln är så svag att det inte går att få en meningsfull bild.
« Senast ändrad: sön 2 jan 2011 04:45:57 av Wanja »

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Matstolar i teak
« Svar #1 skrivet: tor 19 mar 2009 21:20:57 »
Har försökt få till bild på stämpeln, men si det var inte lätt. Här kommer i alla fall stämpel samt undersidan av stolen. Det som är lätt att utläsa är TEAK och ev Nr innan det, men vad kan det stå under det? Vad som står i cirkeln är också stört omöjligt att se. Jag har surfat runt i över ett dygn utan att hitta stolarna, någon som har nå't förslag? Jag tänkte klä om dem imorgon, och det vore ju kul att veta hur de sett ut från början :)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Matstolar i teak
« Svar #2 skrivet: fre 20 mar 2009 17:22:51 »
Hade vänner runt år 90 som var ovanliga nog att ha retro matsalsmöbler -då. De var ärvda efter hans far och mor som fått dem eller köpt dem som nygifta. Stolarna var som dina med ljusgråbrun (till skillnad från bajsbrun liksom) galon med en inpressad dekorrand runt om (om jag minns rätt) Bordet lite ovalt med två iläggskivor, ett sideboard med glasparti i mitten. Såna stolar tycker jag det är. men jag kommer inte att kunna få fram några uppgifter då jag tappat kontakten helt med dessa.

Annars såg jag förut idag liknande av  Helge Vestergaard Jensen från Odense Stole- og Møbelfabrik -på stället jag precis klagat på: :) http://www.deconet.com/decopedia/object.action?id=656
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Matstolar i teak
« Svar #3 skrivet: fre 20 mar 2009 17:32:07 »
Jo, jag har sett dem oxå. Det finns ett gäng formgivare vars stolar har vissa drag som likan mina, bl a Kindt-Larsen. Efter mycket luskande och tydningsförsök har jag kommit fram till följande:

Cirkeln är Bra Bohags symbol med 2 fåglar
Nästa rad: Nr.....7 TEAK
Nästa rad: F....... - Den enda jag kommer på om det är Troeds är Fridhagen, men jag tycker inte att det känns som hans verk.
Och sista raden: ................. UM - Tolkar det som Hugo Troeds(son) Bjärnum

Vad tror ni?

När jag köpte in dem kom jag att tänka på stolarna som finns här: http://www.fdsab.se/natbutik.htm under sålda objekt, de med brun galonklädsel. Har läst att de är Norska, men info hittar jag inte.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Matstolar i teak
« Svar #4 skrivet: fre 20 mar 2009 17:52:05 »
Hjärnsläpp efter allt letande! Fridhagen var ju på Bodafors. Vem fanns det på Troeds som hette nå't på F? Kan ju i o f s vara namnet på stolen oxå...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Matstolar i teak
« Svar #5 skrivet: fre 20 mar 2009 18:13:46 »
Jo, jag har sett dem oxå. Det finns ett gäng formgivare vars stolar har vissa drag som likan mina, bl a Kindt-Larsen. Efter mycket luskande och tydningsförsök har jag kommit fram till följande:

Cirkeln är Bra Bohags symbol med 2 fåglar
Nästa rad: Nr.....7 TEAK
Nästa rad: F....... - Den enda jag kommer på om det är Troeds är Fridhagen, men jag tycker inte att det känns som hans verk.
Och sista raden: ................. UM - Tolkar det som Hugo Troeds(son) Bjärnum

Vad tror ni?

När jag köpte in dem kom jag att tänka på stolarna som finns här: http://www.fdsab.se/natbutik.htm under sålda objekt, de med brun galonklädsel. Har läst att de är Norska, men info hittar jag inte.

OK du har nog mest koll på bra bohags oval själv, som har en massa möbler omkring dej hela tiden

En lista på de företag bra bohag började med kan jag bidra med
Citera
Ljungs Industrier AB= Dux sängar och Dux Möbler
AB Svenska Möbelfabrikerna, Bodafors
AB Karl Andersson & Söner,Husqvarna
AB Hugo Troeds Industrier, Bjärnum
AB Hagafors Stolfabrik, Nässjö
E Tingström Möbelfabriks AB, Valdemarsvik
Eilas, Linköping
AB Nybrofabriken, Fröseke
Bergbom & Co AB, Malmö
Tabergs Yllefabrik AB, Smålands Taberg
Mölnlycke Väfveri AB, Göteborg
Så slutar det på um så är det inte mycket att välja på

Näst längst ner till vänster på FDS sida, ser ut som de stolar jag minns fast lite annan ton på galonet (vi var ett litet gäng som umgicks mycket vid det middagsbordet en tid), och nånstans klingar en klocka att jag hört att det var norska möbler... och då är det kanske inte son
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Matstolar i teak
« Svar #6 skrivet: fre 20 mar 2009 19:18:24 »
Nähäpp, det bidde ingen omklädsel, stolarna såldes tillsammans med typ halva butiken idag :)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Matstolar i teak
« Svar #7 skrivet: fre 20 mar 2009 19:24:29 »
Grattis :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Matstolar i teak
« Svar #8 skrivet: mån 23 mar 2009 14:48:06 »
Mailade Utopia Retro Modern i Oslo, så här skriver de:

"Stolene ser veldig norske ut, de fleste norske produsenter har laget lignende stoler. Hvis inn i sirkelen står det en 50-talls organisk stol, kan det være Bruksbo som har tegnet den."

Det hade ju förstås kunnat vara en möjlighet, nu kan jag ju inte undersöka närmare eftersom jag inte har stolarna kvar =) Tror dock med tanke på de textfragment som fanns att det rörde sig om Hugo Troeds i Bjärnum.


kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Matstolar i teak
« Svar #9 skrivet: mån 23 mar 2009 15:15:54 »
Nähäpp, det bidde ingen omklädsel, stolarna såldes tillsammans med typ halva butiken idag :)

Wow!! Grattis! Det är du väl värd!

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Matstolar i teak
« Svar #10 skrivet: mån 23 mar 2009 15:25:51 »
Tack :) Nåja, halva butiken var väl att ta i, men det blev i alla fall så pass mycket att vi räddar butiken :)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Matstolar i teak
« Svar #11 skrivet: tor 28 maj 2009 22:50:19 »
Nu var jag tvungen att köpa in fler stolar i hopp om att stämpeln skulle gå att tyda :) Så är dock inte fallet. Idén om Bra Bohag är nu helt förkastad, då ordet stof syns i stämpeln på de nya stolarna... Någon som har en aning? Det KAN vara ett stort S i cirkeln högst upp. Det enda som är tydligt är Teak nr 75, Mont... och stof.
« Senast ändrad: tor 28 maj 2009 22:52:20 av Wanja »

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Matstolar i teak
« Svar #12 skrivet: sön 7 jun 2009 23:10:07 »
Hej och hå. Jag har sökt och sökt, men hittar inte mina stolar. En på PES har en stol méd samma stämpel (sånär som på modellnr och material) och den har jag lyckats luska reda på är av H Kjaernulf. Hittade den även på danska Furnitureindex ikväll och enligt dem så är stolen från PES tillverkad av Boltinge Stolefabrik: https://ext.kb.dk/F/SVNGFI35BDU3HXJ7BFSYEG2LNQVE5BG9HHQGXRPUT37D6UT9GP-05158?func=full-set-set&set_number=023601&set_entry=000120&format=999 
So far, so good - då har har jag snart hittat mina stolar tänkte jag. Som om det skulle vara enkelt att hitta info om Boltinge Stolefabrik... Hittade även en handlare i Danmark som har Kjaernulfstolen (vilket han inte visste förrän jag mailade) och en annan modell som är syskon till min stol, men han behagar inte svara på mail. Kjaernulf´stolen finns även på Lauritz i Ã…rhus. Där hade de ingen info om formgivare, så när jag upplyste dem om vem det var så tänkte jag att de kanske kunde kolla stämpeln som jag bad dem göra. Nix pix, de la in den nya infon, men nå't svar ang stämpeln bidde det inte... Hjälp! Är det verkligen ingen som vet något om mina stolar?

090608: Har fått svar från den danske handlaren, hans stolar är inte stämplade.
« Senast ändrad: mån 8 jun 2009 21:35:44 av Wanja »

jokke76

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Matstolar i teak
« Svar #13 skrivet: mån 15 jun 2009 21:37:45 »
Har en kompis kompis som har 4 st med typ brun galon samma stol.
Värde ?