Författare Ämne: Johnny Mattsson  (läst 14786 gånger)

alex

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
Johnny Mattsson
« skrivet: lör 21 mar 2009 13:54:16 »
Var det någon mer än jag som blev glad av att se Johnny Mattssons vackra skulptur i senaste Antikrundan (2009 03 19), del 10 av 12.
http://svtplay.se/t/102764/antikrundan
Jag samlar en del på Gävle-konst. Främst från 50-70-talet från konstnärer verksamma i den konstnärskoloni som bildades i reservatet på söder i Gamla Gefle. http://gd.se/extra/geflefranatillo/1.22293

Har åkt runt på olika auktioner och budat en hel del på verk av JM. Tyvärr har min ekonomi vid dessa tillfällen inte tillåtit att vinna budgivningarna. Det enda jag har i min samling av JM är en sprucken skål som jag fick för 50 kr. Alltid en början ;)  Tänkte att det skulle få bli starten för JM i samlingen.

Johnny Mattsson
http://home.swipnet.se/gamla-gefle/JohnnyM.htm
http://gd.se/extra/geflefranatillo/1.23107

MVH, Alex


alex

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Johnny Mattsson
« Svar #1 skrivet: sön 22 mar 2009 19:06:14 »
Här kan man läsa mer om Gamla Gefle och Söderbröderna: http://home.swipnet.se/gamla-gefle/


Bilder:

Johnny Mattsson
Treenighet
1967


alex

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Johnny Mattsson
« Svar #2 skrivet: sön 22 mar 2009 19:09:34 »
Johnny Mattsson
Två Människor
1956


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Johnny Mattsson
« Svar #3 skrivet: sön 22 mar 2009 19:31:13 »
Vad fint att du tar upp de här andra sakerna, för annars tänker man bara på de iofs väldigt skulpturala teakskålarna
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

alex

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Johnny Mattsson
« Svar #4 skrivet: sön 22 mar 2009 19:45:28 »
Vad fint att du tar upp de här andra sakerna, för annars tänker man bara på de iofs väldigt skulpturala teakskålarna

Tyckte det kunde va kul att visa lite offentliga verk av Johnny Mattsson. Gävle har väldigt mycket offentlig konst, vilket jag uppskattar.  ;D
Som sagt så har jag ju själv tyvärr bara en sprucken skål. Jag ångrar lite i efterhand att jag inte var med och budade mer på en vad jag har förstått ganska sällsynt miniatyr-ölgås i brons.


alex

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Johnny Mattsson
« Svar #5 skrivet: ons 25 mar 2009 00:32:30 »
I Hans Lidmans bok "Johnny Mattsson träkonstnär" kan man läsa en intressant historia om ett av Johnnys verk. Den historien fick mig att på min lediga dag i måndags gå gata upp och gata ner genom hela Villastaden i Gävle på jakt efter skulpturen "Tre människor", utan resultat.

Skulpturen är en hårt stiliserad skulptur på tre och en halv meter i betong. Den placerades på försök framför länsmuseet, och blev hårt kritiserad av stadens befolkning. Till sist blev Johnny arg, kontaktade en vän för att köra skulpturen till soptippen. Vännen hämtade sedan i smyg tillbaka skulpturen och ställde den utanför Johnnys hem. Senare köptes skulpturen av en av stadens köpmän och placerades utanför dennes shoppingcenter i södra Gävle. Konsum köpte sedan upp shoppingcentret och då flyttade köpmannen skulpturen till sitt hem i Villastaden. I boken står "Där, i trädgården, har den, som man hoppas, fått en slutgiltig plats".

Snälla, om du som nu har skulpturen i din trädgård, Villastadsbo, Gävlebo, eller någon annan som vet någonting om "Tre människors" öde läser det här. Skriv och berätta vad ni vet.


En annan fundering jag har är över Johnnys formgivning av Sundsvallsbankens entrédörrar på deras nybygge på Drottninggatat i Gävle 1953. Jag har varit och tittat på huset men dörrarna verkar vara utbytta. Om någon vet någonting om detta (hur det såg ut och var dörrarna är i dag) så får ni gärna skriva och berätta.

MVH, Alex


« Senast ändrad: sön 29 mar 2009 18:41:45 av alex »

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Johnny Mattsson
« Svar #6 skrivet: mån 6 apr 2009 00:47:55 »
Bankdörren plockades bort och skulle kastas för ett antal decennier sedan, kan ha varit på 70-talet, men Sonja Mattsson (änka efter Johnny) fick nys om saken och räddade dörren bokstavligen från containern och släpade hem den till hemmet, Johnny Mattssongården i Gävle, där den ny finns i samlingarna i anslutning till JM:s verkstad.

 
« Senast ändrad: mån 6 apr 2009 01:18:50 av HgF »

alex

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Johnny Mattsson
« Svar #7 skrivet: mån 6 apr 2009 15:01:46 »
Hej HgF, tack så mycket för den intressanta informationen! Tur och bra att hon hann rädda dörren från containern! Kul att den finns kvar. Undrar hur den ser ut?
Då återstår mysteriet med skulpturen "Tre människor". Ingen som råkar ha den i sin trädgård?

Var på antikmässan i Älvsjö i helgen, där fanns en del verk av Johnny.

MVH, Alex
 

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Johnny Mattsson
« Svar #8 skrivet: mån 6 apr 2009 20:43:08 »
Jag hörde på Radio Gävleborg i dag att det kanske kommer att bli ett JM museum i Gävle, starka krafter jobbar för det.

alex

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Johnny Mattsson
« Svar #9 skrivet: mån 6 apr 2009 21:07:39 »
Jag hörde på Radio Gävleborg i dag att det kanske kommer att bli ett JM museum i Gävle, starka krafter jobbar för det.

Kul, hoppas det blir så.

alex

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Johnny Mattsson
« Svar #10 skrivet: mån 6 apr 2009 21:56:08 »

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Johnny Mattsson
« Svar #11 skrivet: tis 7 apr 2009 03:36:11 »
Sonja fyller 95 nästa gång och är nu inte riktigt kry. Kravet på ett svar frågan om vad som ska hända med det Mattssonska hemmet i Gävle där JM hade sin  verkstad närmar sig snabbt. Verkstaden är i det närmaste intakt med maskiner, verktyg, virke, ämnen till skålar mm och en i det närmaste komplett dokumentation av JM:s liv och verksamhet. Gävle stad äger fastigheten och så länge Sonja lever kan ingen röra hemmet och samlingarna, men snart nog kan situationen ändras och då vet ingen vad som kommer att hända. Många krafter i Gävle, inklusive JM:s familj, vill att hemmet bevaras som ett museum: "Johnny Mattssongården" , kanske också som ett centrum för konst och kultur från JM:s samtid.

Det lär finnas en bild av bankdörren I ett reportage som Antik & Auktion skrev om Johnny Mattsson för några år sedan. Vet ej år eller nr.       

alex

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Johnny Mattsson
« Svar #12 skrivet: tis 7 apr 2009 07:48:20 »
Det lär finnas en bild av bankdörren I ett reportage som Antik & Auktion skrev om Johnny Mattsson för några år sedan. Vet ej år eller nr.       

Det ska jag kolla upp. Lyckas inte hitta artikeln på deras hemsida. Ska kolla på biblioteket. Tror jag hittade info om år och nummer på nätet i alla fall. Få se på biblioteket om det stämmer. Om de har gamla tidskrifter kvar?

Antik & Auktion  2004  nummer 12