Hus och hem > Tapeter

Vilket årtionde kommer denna tapet ifrån

(1/4) > >>

antevante:
Renoverade hallen och hittade denna tapet 5 lager in. Någon som har en uppfattning om hur gammal den kan vara? Slulle vara intressant att veta. Om det nu kan vara till någon hjälp så kan jag även nämna att den var limmad på någon form av kraftigare papp (kanske lump-papp). Denna var i sin tur var spikad med pappspik på bakomliggande brädvägg.

kikarbara:
Rent jättespontant vill jag säga 20-tal men ta det med en nypa salt. Jag skall se i de tapetböcker jag har om jag kan hitta något som stilmässigt liknar denna; vi håller på och packar upp böcker men jag kan inte lova att det blir i helgen rätt böcker kommer fram.

Har du struktur i tapeten, eller ser jag fel?

När är huset byggt?

antevante:
Ingen struktur alls i tapeten... och huset är byggt antingen 1925 eller 1928. Man vet inte riktigt... konstigt nog.

kikarbara:

--- Citat från: antevante skrivet sön 22 mar 2009 00:16:47 ---Ingen struktur alls i tapeten... och huset är byggt antingen 1925 eller 1928. Man vet inte riktigt... konstigt nog.

--- Slut citat ---

Beroende på hur det ligger etc, så är det kanske inte så konstigt ändå, tror inte att det är ovanligt att det finns flera årtal på byggnation av ett hus. Dels kan början av bygget vara ett årtal, färdigställandet av en del ett annat och sedan tillbyggnation eller tid för inflyttning etc vara andra. Det är ju ändå mellankrigstid i vilket fall som helst.

OM det verkar vara husets orginaltapet så kanske jag inte är helt fel ute med tjugotal ändå?

antevante:
Nej du kan säkert ha helt rätt i att den är från 1920-talet. Den satt ju som sagt längs in på brädväggen. Var ju dessutom duktigt av dig att du sa 1920 redan innan jag sa när huset var byggt.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion