Författare Ämne: Vilket årtionde kommer denna tapet ifrån  (läst 19296 gånger)

antevante

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Vilket årtionde kommer denna tapet ifrån
« skrivet: lör 21 mar 2009 15:45:20 »
Renoverade hallen och hittade denna tapet 5 lager in. Någon som har en uppfattning om hur gammal den kan vara? Slulle vara intressant att veta. Om det nu kan vara till någon hjälp så kan jag även nämna att den var limmad på någon form av kraftigare papp (kanske lump-papp). Denna var i sin tur var spikad med pappspik på bakomliggande brädvägg.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vilket årtionde kommer denna tapet ifrån
« Svar #1 skrivet: lör 21 mar 2009 16:12:27 »
Rent jättespontant vill jag säga 20-tal men ta det med en nypa salt. Jag skall se i de tapetböcker jag har om jag kan hitta något som stilmässigt liknar denna; vi håller på och packar upp böcker men jag kan inte lova att det blir i helgen rätt böcker kommer fram.

Har du struktur i tapeten, eller ser jag fel?

När är huset byggt?

antevante

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Vilket årtionde kommer denna tapet ifrån
« Svar #2 skrivet: sön 22 mar 2009 00:16:47 »
Ingen struktur alls i tapeten... och huset är byggt antingen 1925 eller 1928. Man vet inte riktigt... konstigt nog.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vilket årtionde kommer denna tapet ifrån
« Svar #3 skrivet: sön 22 mar 2009 10:05:09 »
Ingen struktur alls i tapeten... och huset är byggt antingen 1925 eller 1928. Man vet inte riktigt... konstigt nog.

Beroende på hur det ligger etc, så är det kanske inte så konstigt ändå, tror inte att det är ovanligt att det finns flera årtal på byggnation av ett hus. Dels kan början av bygget vara ett årtal, färdigställandet av en del ett annat och sedan tillbyggnation eller tid för inflyttning etc vara andra. Det är ju ändå mellankrigstid i vilket fall som helst.

OM det verkar vara husets orginaltapet så kanske jag inte är helt fel ute med tjugotal ändå?

antevante

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Vilket årtionde kommer denna tapet ifrån
« Svar #4 skrivet: sön 22 mar 2009 12:16:32 »
Nej du kan säkert ha helt rätt i att den är från 1920-talet. Den satt ju som sagt längs in på brädväggen. Var ju dessutom duktigt av dig att du sa 1920 redan innan jag sa när huset var byggt.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vilket årtionde kommer denna tapet ifrån
« Svar #5 skrivet: sön 22 mar 2009 12:41:03 »
Nu när du river tapeter, om du kan spara en bit av varje sort för framtida eventuella bruk, dokumentation eller vad som helst så är det rätt så roligt att ha i efterhand. Skulle någon nu få för sig att återställa i orginalskick en gång i tiden är en liten bit sparad tapet till stor hjälp! Och det kan vara rätt så roligt att ha en "huspärm" där man har sparat småbitar från alla rum av de olika sorter man hittar. Gärna med anteckning om vilken ordning tapeterna satt.

Tapeter är himla kul måste jag säga!

antevante

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Vilket årtionde kommer denna tapet ifrån
« Svar #6 skrivet: sön 22 mar 2009 15:33:15 »
Har min egen dokumentation i digital form. Har inte lagt in alla tapeter ännu, men de kommer att hamna under kuriosa. www.axonaskolan/andreas. Denna sida är verkligen inte ämnad som en "renoveringsblogg" bara som en dokumentation för egen del och för kommande ägare...

antevante

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Vilket årtionde kommer denna tapet ifrån
« Svar #7 skrivet: sön 22 mar 2009 15:34:05 »
glömde .se.... skulle varit www.axonaskolan.se/andreas

antevante

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Vilket årtionde kommer denna tapet ifrån
« Svar #8 skrivet: sön 22 mar 2009 15:35:53 »
Tapeten satt som nr 6 i den lilla tamburen på bild 1 i hallen på bottenplanet.

antevante

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Vilket årtionde kommer denna tapet ifrån
« Svar #9 skrivet: sön 22 mar 2009 15:40:50 »
Satt en tapet ett lager ut som vi trodde var RIKTIGT gammal (dvs original från 1920 tal) Den var i dåligt skick och var satt direkt på en plywoodskiva. Bestämde att såga ut en skiva av plywooden och göra en tavla av. När jag skar, dök tapetetn jag frågat  om upp. Denna var ännu coolare och bevisligen ännu äldre. Kan inte låta bli att posta en bild på tapeten som vi trodde var GAMMAL.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Vilket årtionde kommer denna tapet ifrån
« Svar #10 skrivet: sön 22 mar 2009 18:37:51 »
Ja och den här är från skarven 20-30-tal, med Swedish Gracestuket,och lite kantigheter som antyder funkisens snara intågande.
Allt går.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vilket årtionde kommer denna tapet ifrån
« Svar #11 skrivet: sön 22 mar 2009 19:46:02 »
Kikar på dina bilder, jättekul att se, du borde ha utrymme för bilder på det du hittar på vägen också (i alla fall såg jag bara "före" och "efter") hur det ser ut under arbetets gång

I din källare hänger en hatthylla som många trånar efter, så släng den inte i containern bara :)





Mitt senaste projekt www.ipnr.se

antevante

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Vilket årtionde kommer denna tapet ifrån
« Svar #12 skrivet: mån 23 mar 2009 11:01:06 »
Skickade mest på skoj även in en bild på tapeten till en person på Kalmarlänsmuseum som sysslat mycket med dokumentation och digitalisering av tapeter i ett projekt som heter "Platta föremål talar". Hon ha även skrivit en bok på ämnet. Svaret jag ficki dag var följande

"Det är alltid kul att få se nya tapetmönster. Tapeten som du skickat bild på är nog från åren runt 1915. Du kan se att det finmaskiga "rutmönstret" ger en textil känsla och stilen kallas för gobelängtapet, något som var vanligt vid den tiden." 

Tack alla hjälpsamma människor.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vilket årtionde kommer denna tapet ifrån
« Svar #13 skrivet: mån 23 mar 2009 13:13:39 »
Om du springer på tapetboken -papperstapeten i sverige, så är det en väldigt givande bok med massor av illustrationer.

Det finns en bild på en gobelintapet från 1915, från Ã…hlén & Holms första tapetkollektion (s. 299) som var den jag satt och for efter i minnet, och den är daterad just till 1915.

Vad jag kan se här så var storskaliga blommönster ett typiskt 1910-talsfenomen, men mönstertyperna har hållt sig kvar genom 1920-1930-talen. Hur länge man tryckte genom gobelängraster hittar jag dock ingen info om. Täta blommönster blev vanliga under och efter första världskriget.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vilket årtionde kommer denna tapet ifrån
« Svar #14 skrivet: mån 23 mar 2009 13:16:17 »
Satt en tapet ett lager ut som vi trodde var RIKTIGT gammal (dvs original från 1920 tal) Den var i dåligt skick och var satt direkt på en plywoodskiva. Bestämde att såga ut en skiva av plywooden och göra en tavla av. När jag skar, dök tapetetn jag frågat  om upp. Denna var ännu coolare och bevisligen ännu äldre. Kan inte låta bli att posta en bild på tapeten som vi trodde var GAMMAL.

Den här har jag sett på en tapetsida.... kan det vara handtryckta tapeter? Under trettiotal? Skall se om jag kan hitta den igen.