Författare Ämne: Kilta Chair, Olli Mannermaa  (läst 7542 gånger)

Linnea

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Kilta Chair, Olli Mannermaa
« skrivet: tis 9 okt 2007 22:29:42 »
Hej!
Jag är ny här på retroforum, vet inte riktigt hur jag snubblade hit. Kul, hur som helst! Jag är en inbiten loppisletare som framför allt uppskattar god design från 50-60-talet.
Häromdagen snubblade jag över ett kul fynd som jag tänkte dela med mig av. Mina ögon föll direkt på stolen när jag klev in, och trots "jag behöver ju ingen stol" så kunde jag inte släppa den, . Nåväl, den fick följa med hem.
   
Efter lite efterforskningar konstaterade jag att det är en Kilta Chair, designad av Olli Mannermaa för Martela Finland i mitten av 50-talet. Tyvärr är mitt exemplar skadat, stommen (gjord i styrenplast tror jag) har ett brott vid ena armstödet (syns lite på den högra bilden) vilket gör att stabiliteten i ryggen inte är hundra. Dessutom är skai-klädseln lite fläckad. Så kanske får denna mest stå som ögonfägnad, även om man fortfarande kan sitta i den. :)
Vad jag fick betala? 25 kronor.. :)

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Kilta Chair, Olli Mannermaa
« Svar #1 skrivet: tis 9 okt 2007 23:01:52 »
 Hej Linnea!

Här snubblar vi alla in............... välkommen du också.

Även jag är ganska ny här , jag letade efter glasföremål men har hastigt och lustigt breddat intresset för så mycket annat.

Jag tycker om din stol , men undrar hur du har fått kunskap om att just denne formgivare kan vara värd att titta på?

När jag var barn så bodde jag på Cappelagården i Vickleby på Öland , på den "gamla goda tiden" levde Carl Malmsten och där blev jag nog präglad av intresse av trä , glas och andra hantverk.

Vill gärna höra mer om Olli Mannermaa design.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Kilta Chair, Olli Mannermaa
« Svar #2 skrivet: tis 9 okt 2007 23:12:18 »
Välkommen Linnea, vill just nu bara säga att prislappen när du handlar är ungefär som min, så det passar bra i forumet :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Linnea

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Kilta Chair, Olli Mannermaa
« Svar #3 skrivet: ons 10 okt 2007 22:45:35 »
Hej, kul att ni svarar!  :)
Ängla: när jag hittade stolen hade jag aldrig tidigare hört talas om Olli Mannermaa, utan anledningen till att jag köpte den var helt enkelt att jag föll för formen, och sedan hittade jag mer information om stolen och formgivaren via lappen, som satt kvar på undersidan. För visst är det så, att god formgivning håller i många år och det syns än idag att den här stolen gjordes av nån som visste vad han sysslade med. Så hittar jag de flesta av mina möbler, jag är enormt dålig på formgivare och så vidare.
Ada: Hihi, visst är det en alldeles lagom prislapp!

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Kilta Chair, Olli Mannermaa
« Svar #4 skrivet: ons 10 okt 2007 22:54:59 »
Himla roligt , Tack för att du delar med dig till oss andra.

Kram från mig

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Kilta Chair, Olli Mannermaa
« Svar #5 skrivet: ons 10 okt 2007 23:13:30 »
Det ser ut som du hittat en riktig klassiker, i produktion än ser det ut som

http://www.martela.com/Default.aspx?Id=532417&design=9&info=2

Tar en översättning av ett stycke om honom: (det kan inte alla, ha!)

Citera
Inredningsarkitekt Olli Mannermaas specialområde var kontorsmöbler. han var bland de första finska formgivarna som efter kriget medverkade till utvecklingen av kontorsmöbler och -inredningar. Han arbetsstol Kilta kan tänkas vara den globalt mest köpta finska designprodukten. Betydande är också hans modulbaserade kontorsförvaringsmöbler.

http://artikkelihaku.kansallisbiografia.fi/artikkeli/8337/

Nog sticker Kilta-stolen ut alltid, verkar inte direkt vara något annat av honom som framträder på nätet i alla fall
Mitt senaste projekt www.ipnr.se