Författare Ämne: Oemotståndliga böcker..  (läst 10317 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Oemotståndliga böcker..
« skrivet: lör 28 mar 2009 22:35:02 »
Jag har slutat fylla på böcker i hyllorna för länge sen, då jag förstått att det inte är hanterbart med mer för mej, men idag när det som vanligt annonserades 20 kr för en påse och jag ser så fina omslag, var jag bara tvungen...

(Anna Wahlgrens Barnaboken, och en Kerstin Ekman slank med)

Prinsessornas kokbok kändes rätt, tryckt 52 (inte första upplagan)

Med framsidorna upp ligger de i kronologisk ordning, de riktigt fina omslagen,
55-58 är tryckåren

« Senast ändrad: lör 28 mar 2009 22:36:49 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

domus_sport

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Oemotståndliga böcker..
« Svar #1 skrivet: sön 29 mar 2009 14:09:37 »
De två sista omslagen finns med på en affisch som en kollega till mig har uppsatt på sitt arbetsrum, från en KB-utställning av Henk Rispens bokomslag. Det var ett tag sedan så den visas inte längre, men jag har för mig att det ska finnas någonting permanent också. Kanske ett tips för den som bor i/besöker Stockholm!

Annars tycker jag att det är störigt att det aldrig verkar finnas några upphovsuppgifter för omslagen på sådana här gamla böcker. Och när det väl finns är det bara dem som står bakom de för det mesta redan försvunna skyddsomslagen som får någon cred, inte dem som gjorde mönstren till själva pappersbanden.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Oemotståndliga böcker..
« Svar #2 skrivet: sön 29 mar 2009 15:07:35 »
Helt underbart att du kan uppge ett namn på en formgivare!

Jag ser andra omslag på den affisch jag får fram

http://www.kb.se/samlingarna/digitala/affischer/av/
men det kanske fanns fler affischer? Fotografera gärna din kollegas affisch i smyg :)

Jag hittade också denna bild på Kungliga bibliotekets hemsida

http://www.kb.se/lana/humlegarden/lokaler/praktrummet/

Himla synd att den bilden är så liten så det är så svårt att känna igen...

Men där (är jag ändå säker på) står också den ena boken (den undre) i vår bokkategoris ikon!

och på KB står också nr 3 (uppe, längst till höger) i samlingsbilden i denna tråd

« Senast ändrad: sön 29 mar 2009 15:42:54 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Oemotståndliga böcker..
« Svar #3 skrivet: sön 29 mar 2009 16:30:05 »
Jag hittade ett praktexemplar till i bokhyllan
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

domus_sport

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Oemotståndliga böcker..
« Svar #4 skrivet: sön 29 mar 2009 18:02:51 »
Ah, nej, sorry, det är rätt affisch. Jag förväxlade den blågröna med den grönsvarta, och den röda inbillade jag mig väl bara. Men omslagen är Rispens iallafall, lånade utställningskatalogen på biblioteket för inte så länge sedan, det är därifrån jag minns dem. Tror den finns på Lunds UB (ifall det nu var på Amnestys bokloppis i Lund du fyndade böckerna? De sålde böcker för en tjuga kassen där igår iaf...)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Oemotståndliga böcker..
« Svar #5 skrivet: sön 29 mar 2009 18:40:30 »
Nej inte Lund (de har ett eget litet lokalt forum nere i Skåne :) nu retas jag så det skriker om det) denna Ada finns en bit norr om Göteborg

Helt OK att förväxla, det var rätt formgivare till minst två av mina bokomslag och jag är jätteglad för att fått ett namn! Det finns en risk att mitt boksamlande får en nytändning.

Sonen sa lugnt när jag pekade på ytterligare en bokkasse (sönerna suckade alltid förr när jag kom hem men kassvis med böcker) "Du kanske ska köpa en bokhylla till?" :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

domus_sport

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Oemotståndliga böcker..
« Svar #6 skrivet: mån 30 mar 2009 19:05:07 »
Okej, det var ju nästan lite tur, grämde mig över att jag kanske hade missat de där böckerna själv när jag var i Lund... Men nu kan jag trösta mig med att de ändå fanns på tok för långt bort för mig.

Mm, men som sagt skulle det vara roligare att samla om det gick att kolla upp konstnär. Vet t.ex. att Nils Wedel och Sven Erik Skawonius formgav omslag på 50-talet, men skulle man ha turen att springa på dem finns det säkert inga uppgifter i boken om att omslagen är deras. De behandlades rätt stymoderligt, omslagsmakarna...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Oemotståndliga böcker..
« Svar #7 skrivet: tor 2 apr 2009 18:38:47 »
Hittade två böcker igår med namn på omslagsmakare, hoppas innerligt inte det är försvunna pappersomslag det gäller

Den förste står det Torsten Ã…rhem, den andra Eric Palmquist

Det står förresten namn för "Omslag och vinjett" i ett par böcker till:
 I bokraden:
Gröna former (Det ordnar sig alltid) Fredrik Henkelmann
Vinröda former (Jungfruburen) Per Beckman
Grön rygg med "gubar" på (På indianstigar mot det okända) Erik Prytz
Större röd (Nana) Per Beckman
Blå större (Käre John) återigen Torsten Ã…rhem

Ett par namn kan man googla fram och särskilt Eric Palmquist är väl intressant då han gett liv åt flera av Astrid Lindgrens figurer, man undrar om det är ett pappersomslag som illustratören fått cred för eller om bokpärmen också ingått i uppdraget?
« Senast ändrad: tor 2 apr 2009 19:07:34 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

domus_sport

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Oemotståndliga böcker..
« Svar #8 skrivet: tor 2 apr 2009 23:48:07 »
Som jag har förstått det så var det i stort sett bara dem som ritade skyddsomslagen som hade någon chans att få med sitt namn i boken. Har ett par det står "omslag och vinjett Lars Norrman" i, där vinjetten är något typiskt Norrmansmotiv, typ en söderhavsflicka eller så, men bandet abstrakt och onorrmanskt, så jag gissar att det fanns ett skyddsomslag i stil med vinjetten en gång i tiden.

Och Zolan i din bokhylla är alltså ett av Rispensomslagen, vilket ju tyder på att det, åtminstone med den formuleringen, var den andra omslagsmakaren som åsyftades. Om Per Beckman är den ena halvan av Kaj och Per Beckman brukade väl även han rita mer figurativt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Oemotståndliga böcker..
« Svar #9 skrivet: fre 3 apr 2009 13:54:09 »
Suck ja, jag hoppas väl på för mycket, de flesta sk vinjettbilder är fina "figurativa" teckningar, som nog stämmer bäst med ett försvunnet pappersomslag...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

domus_sport

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Oemotståndliga böcker..
« Svar #10 skrivet: sön 5 apr 2009 16:52:49 »
Var på loppis idag och hittade en bok med ganska välbehållet skyddsomslag av Per Beckman ("Snart dagas det, bröder!"). Det är bara han som står som omslagsmakare i boken, vem som har gjort det röda, iofs inte så spännande pärmmönstret får man inte veta...

Hittade även exempel på hur hur ett skyddsomslag till en bok i samma serie som din mosaikmönstrade grå bok kunde se ut ("Invasion i New York"). Uppgift om omslagsmakare, Gunnar Brusewitz, finns på skyddsomslaget, vilket kanske förklarar varför omslagsuppgifter ofta saknas helt inne i böckerna.


domus_sport

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Oemotståndliga böcker..
« Svar #11 skrivet: sön 5 apr 2009 16:54:02 »
Annat ur dagens bokskörd, bland annat det Rispensomslaget jag blandade ihop med det gröna med svarta fält:

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Oemotståndliga böcker..
« Svar #12 skrivet: sön 5 apr 2009 20:41:56 »
Underbara omslag! Den första röda var nästan bäst, tvåan var kul att du hittade en med samma som jag har, i gruppbilden gillar jag nog mest den längst ner till höger.

Det här är ett klart samlarområde, det får bli en bokkhylla till :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se