Författare Ämne: Rött glas - Rejmyre?  (läst 18399 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Rött glas - Rejmyre?
« skrivet: lör 13 okt 2007 21:39:46 »
Vad jag har erfarit så är den allmänna uppfattningen hos de som är lite intresserade av antikt att är det rött glas så är det Rejmyre och Monica Bratt. Detta är naturligtvis fel i många fall - är det Rejmyre så har t ex Trädgårdh gjort en hel del i rött glas, och i många fall är det inte ens Rejmyre.

På min bild finns fem föremål i rött glas och nr 3 och 4 från vänster skall enligt säljaren vara sockerskål och gräddkanna från Rejmyre. Nr 2 köpte jag på annat håll men verkar vara från samma tillverkare. Nr 5 är inte Rejmyre - på etiketten står det Pukeberg. Endast nr 1 är kulslipad i botten.

Nu rådfrågar jag Rejmyreexperten Anja  :), eller någon annan som känner sig kallad att reda ut vad som finns på bilden.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Rött glas - Rejmyre?
« Svar #1 skrivet: lör 13 okt 2007 22:07:09 »
Mitt spontana svar på Din fråga JJ, är att den enda som är värd att gå vidare med är den längst till vänster! ;D

Jag syftar endast på mitt eget intresse: Bratt eller, ?

Sockerskålen och gräddkannan är förmodligen Reimyre. Ska kolla. Jag återkommer.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Rött glas - Rejmyre?
« Svar #2 skrivet: mån 15 okt 2007 14:43:36 »
Sockersatsen finns med i en katalog från Reijmyre 1969. Den benämns H. 380, och då är designern inte känd. Den kan finnas med i någon tidigare katalog. (Det materialet har jag inte tillgång till just nu.)

Vasen/skålen längst till vänster tycker jag påminner om en vas av Monica Bratt. B 68, en tidig modell, från åren 1938-39.

Är den "rundat fyrkantig", JJ? Svårt att se på bilden.

Jag visar min B 68:a. Jag ber om ursäkt för de urdåliga bilderna...


Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Rött glas - Rejmyre?
« Svar #3 skrivet: mån 15 okt 2007 16:39:03 »
Den här urnan är bland mina senaste Bratt-inköp. B 359 heter modellen, och borde då vara från mitten av 40-talet ? om jag minns rätt. Den tycker jag är maffig!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Rött glas - Rejmyre?
« Svar #4 skrivet: mån 15 okt 2007 21:47:44 »
Är den "rundat fyrkantig", JJ? Svårt att se på bilden.

Javisst är den så formad. Köpt i Köpenhamn i somras för 50 danska.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Rött glas - Rejmyre?
« Svar #5 skrivet: tis 16 okt 2007 22:41:56 »
JJ, jag tror jag vet mer om Din vas. Det är inte samma modell som jag har. Jag har fått hjälp av någon som kan mycket om Reijmyreglas  :)

Om Du är intresserad av att spåra den behöver vi veta lite till. Hur hög är den? Vilka olika diameter har den?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Rött glas - Rejmyre?
« Svar #6 skrivet: tis 16 okt 2007 23:01:28 »
Den är exakt 11 cm hög. Diameter en cm upp är 6 cm. I öppningen är minsta diameter 7,8 cm och max (på diagonalen) 8,8 cm. Den är inte riktigt så fyrkantig i öppningen som din.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Rött glas - Rejmyre?
« Svar #7 skrivet: tis 16 okt 2007 23:23:26 »
"Vad jag har erfarit så är den allmänna uppfattningen hos de som är lite intresserade av antikt att är det rött glas så är det Rejmyre och Monica Bratt."

Så var det här, tills Anja dök in i skåpen. DÃ… sållades agnarna från vetet!