Författare Ämne: slipa teak fanér.  (läst 12724 gånger)

Djungelraffel

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
slipa teak fanér.
« skrivet: mån 30 mar 2009 19:16:21 »
Hejsan. Jag har ett fanerat soffbord som är lite matt och har massa smårepor. Inga större repor, men som sagt tråkig yta. Jag är ganska ny i gemet, så är det nån som har tips på hur jag ska få det fint?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: slipa teak fanér.
« Svar #1 skrivet: mån 30 mar 2009 20:38:01 »
Jag föreslår att gå över det för hand med superfint sandpapper, själv har jag kvar papper för billack från min tid på bilfabrik för evigheter sen.

Gå över allt vitnat mm för hand eller med slipkloss.Det är viktigt att inte gå på med maskin då faner ju inte är så tjockt i allmänhet.  Olja sedan. En del blir tokiga på mej när jag säger att det går lika bra med matolja som teakolja, så vänta du på fler tips :) -eller använd helt enkelt teakolja.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

henrik.sch

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: slipa teak fanér.
« Svar #2 skrivet: mån 30 mar 2009 21:30:12 »
Under förutsättning att bordet inte är lackat hade jag börjat testa med FIN stålull, 00:an. Slipa längs fibrerna. Använd sedan Röd Karnusol, ett gammal beprövat rävgift som innehåller harts, polera till önskad glans, polera inte om du inte vill ha glans.
Slipmaskin på teakfanér är ingen bra idé alls...
mvh
Henrik

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: slipa teak fanér.
« Svar #3 skrivet: tis 31 mar 2009 12:15:37 »
Använd sedan Röd Karnusol, ett gammal beprövat rävgift

En varning bara. Lösningsmedlet i Karnusol luktar fruktansvärt starkt! Skall ni sova i närheten sedan så låt det gå ett antal timmar efter behandlingen och sov med öppet fönster - om ni vill vakna dagen därpå...

Cobe

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
SV: slipa teak fanér.
« Svar #4 skrivet: fre 1 maj 2009 19:38:50 »
Är karnusol  nått man kan köpa på färghandeln eller ? Mvh

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: slipa teak fanér.
« Svar #5 skrivet: tis 12 maj 2009 20:08:15 »
Jag tycker man står ut med lukten, det luktar som tuggummit Jenka :) Medlet finns att köpa i färghandeln samt på Järnia för c:a 30 kr. Tänk på att det färgar av sig så länge det är vått, akta alltså ljusa ytor! Sätter fina fläckar på både tyg och läder...

Djungelraffel

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: slipa teak fanér.
« Svar #6 skrivet: sön 17 maj 2009 17:49:05 »
körde med fint sandpapper och matolja. Fantastiskt resultat.

gravel

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: slipa teak fanér.
« Svar #7 skrivet: tis 28 jul 2009 18:19:08 »
Oh, precis såna tips jag var ute efter. Har ett soffbord här som skulle behöva oljas in men eftersom det var en och annan fläck på så har jag väntat. Nu är det ännufler, framförallt ljusa, fläckar. Fint sandpapper och olja alltså?

Jag har även en liten stringhylla som jag måste göra något åt. Den är nämligen målad. Med minst två lager färg. Det första lagret av nån vitgul äcklig färg tillkom på 70-talet och på 90-talet slängde jag själv på någon dalablå sak som dessutom krackelerat nu. Är slipmaskin uteslutet? Är det fint sandpapper som gäller här med? Och tror ni jag lyckas rädda hyllan?