Författare Ämne: Nu blommar det!  (läst 3610 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Nu blommar det!
« skrivet: tor 9 apr 2009 20:26:45 »
Nu blommar svärmorstungan, jag låg här i soffan med datorn i knät och sniffade, konstigt vad starkt det luktar här, lite som hyacint? Och vad var det, en stängel blommor på svärmortungan slog tydligen ut precis, så det fick jag föreviga...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Nu blommar det!
« Svar #1 skrivet: tor 9 apr 2009 22:57:27 »
Ã…h, wow!! Den doften har jag inte kännt sedan jag var liten, svärmorstunga var mormors stående växt, de delades och delades och jag hade en länge och väl tills jag lyckades ta kål på den för 17 år sedan. (var tvungen att räkna efter). Minns dock knappt att min blommade någongång, eller så har jag glömt.

Är det en gammal svärmorstunga du har?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nu blommar det!
« Svar #2 skrivet: tor 9 apr 2009 23:16:02 »
Den här är född av fyra halva blad som sattes i jord ca 95-96 (sätter man halva blad, alltså bara kapade halvvägs upp på vanligt blad, mister de den gula randen) Har en moderplanta med gula kanter som är jättestor också, längsta bladet är 145 cm (och skulle varit större ändå eller flera plantor om den inte råkat ut för bl a en tät kruka där rötterna stod i vatten visade det sig, och ett angrepp av spinn) den är kluven av en planta som mor hade.

Man kan inte döda en svärmorstunga Kikis, hur bär du dej åt? :) Du ger väl inte dina blommor vatten? :)
Svärmorstungor och dylika blommar när de är riktigt torra. Det är roligt när mina blommor visar att de trivs med min vanvård och blommar :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Nu blommar det!
« Svar #3 skrivet: tor 9 apr 2009 23:40:50 »
Vill du veta hur jag gjorde när jag dödade 201 krukväxter på samma gång och därefter inte har haft en blommjäkel knappt? Det var enkelt. Jag hade en äktenskaplig diskussion och när jag inte fick som jag ville så stängde jag dörren och öppnade den inte på nästan två år igen. Skall jag ta det från början??  ;D

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Nu blommar det!
« Svar #4 skrivet: tor 9 apr 2009 23:42:43 »
Jag hade bajonettliljor, dvs, svärmorsdröm med och utan gul kant, men visste inte hur de fick eller inte fick kanten. Däremot satte vi nog aldrig halvor utan delade på dem när det kom upp en ny sammanhängande familj eller krukan nästan var så full att den sprack, vilket nog hände vid något tillfälle. Som sagt, de behöver inget vatten och knappt ens ingen jord om så skall vara och överlever det mesta. UTOM stängda dörrar.  :-[

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nu blommar det!
« Svar #5 skrivet: fre 10 apr 2009 11:31:59 »
Jag lovar att du får en bit svärmorstunga (alias bajonettlilja) av mej när du har vägarna förbi

Sprängfyllda krukor är typiskt dessa. Först då ska man börja dela, och det -som tips till alla- är oerhört lätt, som mor gjorde: tog den kasserade brödkniven och skar rakt av över rötterna och satte i två krukor. Man ska inte hålla på med att sätta skott i vatten och sånt tjafs, bara rätt i jorden, vattna, och vattna så lite som möjligt fortsättningsvis. Jovars, ett storväxt exemlar ska ha en rejäl slurk det är ändå lite med tanke på storleken.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Nu blommar det!
« Svar #6 skrivet: fre 10 apr 2009 14:03:09 »
Jag lovar att du får en bit svärmorstunga (alias bajonettlilja) av mej när du har vägarna förbi

Sprängfyllda krukor är typiskt dessa. Först då ska man börja dela, och det -som tips till alla- är oerhört lätt, som mor gjorde: tog den kasserade brödkniven och skar rakt av över rötterna och satte i två krukor. Man ska inte hålla på med att sätta skott i vatten och sånt tjafs, bara rätt i jorden, vattna, och vattna så lite som möjligt fortsättningsvis. Jovars, ett storväxt exemlar ska ha en rejäl slurk det är ändå lite med tanke på storleken.

Ã…h, det är gulligt utav dig! Bör bli nu i vår eller framåt tidiga sommaren, då jag skall åt ditt håll och kika på ett lager så fort jag får ihop mig, men det ligger rätt så långt upp på listan, hoppas jag. (dvs, efter att ha blivit färdig i lokalen, som jag skall börja riva med nu).