Författare Ämne: Alla affärer med 50/60/70-tal i Göteborg  (läst 30075 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Alla affärer med 50/60/70-tal i Göteborg
« skrivet: tor 16 apr 2009 14:41:40 »
Jag tar en affär i taget. Börjar med:

Oidipus antik
Andra Långgatan 5

Tyvärr stängt för det mesta. När de öppnade för 2,5 år sedan så var det öppet nästan jämt, men sedan dess har det blivit mer och mer sällan. När jag var inne för ett halvår sedan så pratade ägarinnan om att de skulle stänga igen, men än så länge är det öppet då och då. Många lampor i taket och för övrigt packat med prylar. Mycket kitch från 50/60/70-tal i alla former.

Butiken är nedlagd sedan slutet av 2009
« Senast ändrad: mån 18 jan 2010 12:22:36 av JJ »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Alla affärer med 50/60/70-tal i Göteborg
« Svar #1 skrivet: fre 17 apr 2009 12:15:46 »
Denna affär har varit uppe förut, men för rubrikens skull så tar jag upp den igen.

Plastac
Andra Långgatan 18

Öppet: Tisdag - Fredag 14.00 - 18.00 / Lördag 12.00 - 15.00

Det finns en hel del bättre glas och porslin, även lite möbler och lampor och annat smått och gott. Trångt på hyllor och överallt annars (ta av ryggsäcken om du har på dig en sådan). Allt är inte prismärkt och priserna kan variera från dag till dag, och frågar du om en speciell sak så har priset kanske gått upp till nästa gång du frågar, även om det är veckan därpå.

http://www.plastac.se/

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Alla affärer med 50/60/70-tal i Göteborg
« Svar #2 skrivet: ons 22 apr 2009 06:43:48 »
Retroworld
Övre Djupedalsgatan 7

Öppet: Onsdag 17.00 - 19.00 / Lördag 11.00 - 14.00

Stans bästa affär när det gäller original designmöbler från 50-talet och framåt. Det finns även en del bättre lampor och lite glas och porslin mm.

http://www.retroworld.se

Affären finns inte kvar längre, tyvärr.
« Senast ändrad: sön 2 maj 2010 20:35:16 av JJ »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Alla affärer med 50/60/70-tal i Göteborg
« Svar #3 skrivet: tis 28 apr 2009 14:37:50 »
Retro Skandinavisk design
Ã…näsvägen 5

Öppet: Lördag 12.00 - 16.00

Liten men välfylld butik med mest bättre 60- och 70-tal.

http://www.skandinaviskdesign.com/
« Senast ändrad: tis 5 maj 2009 14:40:14 av JJ »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Alla affärer med 50/60/70-tal i Göteborg
« Svar #4 skrivet: tis 5 maj 2009 14:39:33 »
Måste förstås ta med den första och bästa butiken för dessa prylar.

Bebop Antik
Kaponjärgatan 4

Öppet: Tisdag - Fredag  13.00 - 18.00 / Lördag  12.00 - 16.00

Har rykte om sig att vara dyr men det finns värre exempel i stan. Prydligt ordnat och Göteborgs bästa utbud, även om det inte går att jämföra med de bästa Stockholmsbutikerna.

http://www.bebop.se/


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Alla affärer med 50/60/70-tal i Göteborg
« Svar #5 skrivet: tis 16 jun 2009 12:31:41 »
Har väntat med denna pga att ägarinnan är medlem här, men nu skriver jag.

Popitop
Olivedalsgatan 18

Öppet: Tisdag - Fredag  12.00 - 18.00 / Lördag  12.00 - 15.00

Absolut värt att besöka! Både kläder och prylar. Billigare än de andra butikerna i stan med liknande utbud, även om utbudet fortfarande är begränsat. Har även kommisionsförsäljning.
« Senast ändrad: tis 16 jun 2009 14:41:31 av JJ »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Alla affärer med 50/60/70-tal i Göteborg
« Svar #6 skrivet: mån 18 jan 2010 12:19:49 »
Retroworld
Övre Djupedalsgatan 7

Öppet: Onsdag 17.00 - 19.00 / Lördag 11.00 - 14.00

Stans bästa affär när det gäller original designmöbler från 50-talet och framåt. Det finns även en del bättre lampor och lite glas och porslin mm.

http://www.retroworld.se

Butiken är nu nedlagd och möblerna kommer att säljas på auktion i Stockholm och Köpenhamn. Synd!

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Alla affärer med 50/60/70-tal i Göteborg
« Svar #7 skrivet: mån 18 jan 2010 12:24:06 »
Denna affär har varit uppe förut, men för rubrikens skull så tar jag upp den igen.

Plastac
Andra Långgatan 18

Öppet: Tisdag - Fredag 14.00 - 18.00 / Lördag 12.00 - 15.00

Det finns en hel del bättre glas och porslin, även lite möbler och lampor och annat smått och gott. Trångt på hyllor och överallt annars (ta av ryggsäcken om du har på dig en sådan). Allt är inte prismärkt och priserna kan variera från dag till dag, och frågar du om en speciell sak så har priset kanske gått upp till nästa gång du frågar, även om det är veckan därpå.



http://www.plastac.se/
Har inte öppet alltid enligt tider....var förbi där i augusti och de hade inte öppet någon av de dagar jag var där. Synd då man åkt från stockholm....(Dock var inte  det resan var till för egentligen)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Alla affärer med 50/60/70-tal i Göteborg
« Svar #8 skrivet: mån 18 jan 2010 12:33:29 »
Har inte öppet alltid enligt tider....var förbi där i augusti och de hade inte öppet någon av de dagar jag var där. Synd då man åkt från stockholm....(Dock var inte  det resan var till för egentligen)


Sommartid är det mesta stängt i Göteborg.

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Alla affärer med 50/60/70-tal i Göteborg
« Svar #9 skrivet: mån 18 jan 2010 20:15:56 »
Fast det var i mitten på augusti. Märkligt också att man inte sätter upp en skylt om semesterstängt eller nåt i den stilen.

Helenagbg

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
    • Porslinochnostalgibloggen
SV: Alla affärer med 50/60/70-tal i Göteborg
« Svar #10 skrivet: sön 14 feb 2010 10:01:50 »
Det har ju öppnat en liten retrobutik i Majorna nära Mariaplan. Har själv inte spanat in den ännu men hoppas hinna dit nästa helg.
Jag förundras över att butikerna klarar av att hålla stängt så mycket som de gör. De har ju faktiskt bra lägen inne i stan flera av dem.

Bebop tycker jag är en fantastiskt fin affär och de som äger och jobbar där är underbara.
Man gör ju kanske inga fynd där ur ekonomisk synvinkel. Däremot säljer de enligt min mening bara saker i mintcondition. Själv har jag handlat där och har inte betalat något överpris.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Alla affärer med 50/60/70-tal i Göteborg
« Svar #11 skrivet: sön 14 feb 2010 11:21:45 »
Det har ju öppnat en liten retrobutik i Majorna nära Mariaplan. Har själv inte spanat in den ännu men hoppas hinna dit nästa helg.
Jag förundras över att butikerna klarar av att hålla stängt så mycket som de gör. De har ju faktiskt bra lägen inne i stan flera av dem.

Bebop tycker jag är en fantastiskt fin affär och de som äger och jobbar där är underbara.
Man gör ju kanske inga fynd där ur ekonomisk synvinkel. Däremot säljer de enligt min mening bara saker i mintcondition. Själv har jag handlat där och har inte betalat något överpris.

Det är ju ett schå att hålla butiker med gamla grunkor med nyinkommet, man får liksom jaga. Inte är det heller så att det bara går att beställa via grossister eller så. Kanske jobbar man bredvid, det är ingen guldbuisness där man täljer från tackor med osthyvel när det kommer till att betala utgifter heller....
Det kan finnas olika skäl til varför man inte håller så mycket öppet. Man hoppas kanske att kunder lär sig öppettider, många öppnar nog också enligt ök.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Alla affärer med 50/60/70-tal i Göteborg
« Svar #12 skrivet: sön 14 feb 2010 18:21:25 »
Det har ju öppnat en liten retrobutik i Majorna nära Mariaplan.

Den har jag missat! Det får bli en sväng ditåt endera dan. Man får hoppas att de inte bara har 60/70-tal som verkar hetast just nu.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Alla affärer med 50/60/70-tal i Göteborg
« Svar #13 skrivet: mån 15 feb 2010 21:07:33 »
Jag kunde inte hålla mig så jag åkte dit idag efter jobbet. Affären heter: "Majornas saker från förr, antik och retro" Som namnet antyder så är det inte bara retroprylar där men en hel del ändå. Affären ligger på Älvsborgsgatan 50 och har följande öppettider:

Måndag, Onsdag, Torsdag -> 15.00-18.00
Lördag -> 11.00-15.00

Jag hittade inget idag som jag var tvungen att köpa, men de sade att det fanns mer i lager så allt hade inte kommit ut i hyllorna än.


Ny hemsida: http://www.majornassaker.net/
« Senast ändrad: ons 12 okt 2011 19:31:04 av JJ »

Helenagbg

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
    • Porslinochnostalgibloggen
SV: Alla affärer med 50/60/70-tal i Göteborg
« Svar #14 skrivet: sön 16 maj 2010 18:22:58 »
Kikarbara: Det är jag väl medveten om men de fasta kostnaderna är ju de samma om butiken är öppen eller ej. Att ha en butik i centrala GBG och hålla stängt på söndagar när det faktiskt är mycket folk i rörelse förundrar mig ändå. Mån-tis stängt hade jag kanske mer kunnat förstå.
Dessutom träffar jag på de flesta av Gbg´s handlare under de tider som är butikernas öppettider så de hinner allt jaga ändå;)

JJ. Du är grym! Efter att ha varit inne på deras hemsida så måste jag bara dit.