Författare Ämne: Gamla och retro tapetbitar, till pyssel och dockhus  (läst 5107 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Gamla och retro tapetbitar, till pyssel och dockhus
« skrivet: fre 17 apr 2009 15:15:12 »
Eftersom jag själv går över till att använda småbitar så har jag börjat dela upp en del tapetvarianter i mindre storlekar för ex dockhus och pyssel.

Nedanstående är bara exempelbilder, en hel del varianter tapet finns.
« Senast ändrad: fre 17 apr 2009 15:58:20 av kikarbara »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gamla och retro tapetark, även storlek enl önskemål
« Svar #1 skrivet: fre 17 apr 2009 15:22:25 »
Mitt förstaförsök att göra en tapetfigur, (dvs, min prototyp/mall, skall ändras något och blir nog blå när den väl kommer upp på väggen).

Det var lite pilligt och jag har inte löst alla knutar ännu, men hittills:

Jag hittade en bild som jag utgick ifrån.
Det bästa är nog om man kan komma över en overhead-apparat men i brist på detta fick jag försöka rita konturer på fri hand.

I brist på tillräckligt stort papper (mått är ca 1 m x 1,10 meter), tog jag två bitar tapet som jag tejpade ihop enligt mönsterpassning (för att enklare kunna se hur det kan tänkas bli).

Konturer på baksidan och klippte ut, föreslår att man använder skalpell dock. (hittade dock inte min sådan).

Nu kom jag dock av mig på vägen då lilleman vägrade alla bruna nyanser och vi får måla rummet först.

Det jag inte har klurat ut ännu är hur man enklast mönsterpassar när man skär ut den delen som skall användas (nu skall denna ändras dock, benen skall kortas en aning), men jag gissar att det enklaste är att klippa isär den i två delar, och sedan rita upp del för del på två bitar tapet (kräver två våder) med blyerts på motivsidan; (så det går att sudda ev synliga konturer efteråt) och sedan SKÄRA ut delarna.

Tapetsering som vanligt. (jag använder "gammaldags" tapetklister till dessa äldre tapeter, som blandas enligt anvisning på paketet).

Fortsättning följer inom ett par veckor och tanken idag är att det skall bli ett träd på väggen också, även det i blåa nyanser. (i varje fall stam).

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gamla och retro tapetark, även storlek enl önskemål
« Svar #2 skrivet: fre 17 apr 2009 15:32:06 »
Tips: Om någon söker färdiga tapetfigurer, så finns de här:
http://inke.nl:80/index2.php
http://www.lollopard.se/

« Senast ändrad: fre 17 apr 2009 15:39:26 av kikarbara »