Författare Ämne: Någon som är duktig på Ilse Claesons produktion?  (läst 4462 gånger)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
Någon som är duktig på Ilse Claesons produktion?
« skrivet: fre 17 apr 2009 17:29:42 »
Denna vas är från Rörstrand och är ett av Ilse Claesons verk, tippar tidigt 30-tal. Är det någon som vet hur pass vanlig den är? I ett annat forum skrevs en del om hennes vanliga art deco-keramik, framförallt serie V, där var det någon som nämnde att hon gjort dekor med vilda djur. Hittar ingen info någonstans, förutom att det var någon som sa om en likadan vas på ett annat forum att det inte var Ilse utan bara schablonmålat. Någon som har koll? Tacksam för idéer :)
« Senast ändrad: sön 2 jan 2011 04:57:56 av Wanja »

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Någon som är duktig på Ilse Claesons produktion?
« Svar #1 skrivet: fre 17 apr 2009 20:24:45 »
Jag kan inte svara dig på just denna, men jag vet att saker av Ilse Claeson överhuvudtaget är eftersökta.  :) Vanligt finns inte så mycket av med tanke på att produkterna är äldre  och inte gjordes i dagens massproduktion ::)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Någon som är duktig på Ilse Claesons produktion?
« Svar #2 skrivet: fre 17 apr 2009 20:32:41 »
Tack för ditt svar, Gitzie :)
Nä, det är väl inte så vanligt, men jag tycker att man ser serie V hyfsat ofta. Denna vas har jag aldrig dykt på, så jag var ju bara tvungen att köpa in den :) När jag startade butiken var det hennes textiltryck jag föll för (under namnet Ilse Roempke), men jag börjar tycka om hennes keramik också :)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Någon som är duktig på Ilse Claesons produktion?
« Svar #3 skrivet: tis 26 maj 2009 19:02:03 »
Här är en vas i samma serie: http://www.tradera.com/ART-DECO-PORSLINS-VAS-LEJON-ILSE-CLAESON-RORSTRAND-1930-TAL-auktion_91877882
Just det motivet är det enda jag sett när jag sökt på nätet, är det någon som vet vilka andra motiv som finns i serien samt vad serien hetet?