Författare Ämne: 70-talets discokläder  (läst 17824 gånger)

OKKO

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
70-talets discokläder
« skrivet: lör 2 maj 2009 21:39:13 »
Vad skulle ni säga är den mest ultimata 70 (-80) -talsklädseln på en "maskerad-disco" så här fram på vårkanten?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: 70-talets discokläder
« Svar #1 skrivet: lör 2 maj 2009 22:53:01 »
Det finns mycket att välja på... Här nåt kul, gamla 70-talsdiscodrottningen i 80-talstappning, i bakgrunden ser man synthare och andra konstiga individer :) "Musikladen" var tydligen ett tyskt musikprogram som upphörde 1984, låten kom 83
Donna Summer - She Works Hard For The Money
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 70-talets discokläder
« Svar #2 skrivet: sön 3 maj 2009 12:09:15 »
Prattar vi tjejutstyrsel?

Byxor; antingen tighta kroppsnära stuprör med benvärmare nertill eller ett par "morotsbyxor" dessa hemska gräsliga stora upptill, vida lår och smala nertill, formade som en morot, insnörd midja med brett skärp och skjortan innanför. Beroende på om det är slutet på sjuttiotalet eller åttiotalets början man vill gestalta.

Ett par blågula gympadojjs.

"diskoband" i sidan fästa vid öglan i byxorna, eller fram. Dvs, långa lädersnören med pärlor i ändaran och knut längst ner.

En "big-t-shirt", stor -major stor- t-shirt med en knut i ena sidan så att den sitter högt i ena sidan och väller ner på andra. Det var sent sjuttiotal, tidigt åttiotal betyder kortärmad hawaiiskjorta instoppad under det breda skärpet, gärna en väldigt kort jacka med axelvaddar, desto större desto bättre.

Hår ex hög hästsvans på sidan. Gärna lite glitterlim i håret. Eller bara hängande som det är (sjuttiotal) tidigt åttiotal börjar vi prata volymblåst hår.

är det slutet på sjuttiotalet så en långsmal sjal virad ett varv runt halsen samt knutna ändar.
Pratar vi tidigare åttiotal så går man ju inte en meter utan badgen "rör inte min kompis".

Sminkning, tät maskara, svart kajal, blå eyliner ovanför lite suddad eller blå puderögonskugga, kråksparkar, gärna långa, vi ögonen, och läppglans.

Smycken: läderband knutet runt handleden. Ett sådant. Halsen: en kärringknut som sitter tätt vid halsen. Dvs:

Ta ett snöre som går två varv runt din hals, antingen läder eller grövre trådsnodd, minns inte vad de heter.

Lätt snöret i en ring framför dig så att ändarna korsas och sticker fram ca 10 cm lite drygt på varje sida. Vira runt andra ändans tråd bakom korsningen; på ringen mot dig, vira några varv. Gör motsvarande på andra sidan. När du har vritt sådär en fem-sex varv på vardera sida, så börjar du dra försiktigt i ändarna, knutarna skall mötas på mitten "ser ut som en hängsnareknut fast trådarna som går ut från ändorna finns i mitten av hängsnareknuten).
Knutarna skall landa mitt på bandet/tråden. Knyt fast i nacken och klipp av ändarna. Man kan även om man vill fästa varje ända med en knut på andra sidan bredvid hängsnareknuten för att få justerbart halsband, det är vicket som.

Det här gick väl inte att följa antar jag... *suck* det är väldigt enkelt men inte när man skall förklara det i ord.

But: Now you are ready for any disco.....

« Senast ändrad: sön 3 maj 2009 12:23:21 av kikarbara »

Gimlet

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: 70-talets discokläder
« Svar #3 skrivet: tis 11 aug 2009 09:52:18 »
Vad skulle ni säga är den mest ultimata 70 (-80) -talsklädseln på en "maskerad-disco" så här fram på vårkanten?
Kanske lite sent men är här lite danstips inför nästa maskerad-disco.
 
http://www.youtube.com/watch?v=ZJj6d5QSYaE





http://www.vintagefynd.se
« Senast ändrad: tis 11 aug 2009 10:06:02 av Gimlet »

Nina43

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: 70-talets discokläder
« Svar #4 skrivet: mån 7 sep 2009 16:13:40 »
Wow utsvängda byxor please come back to me.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: 70-talets discokläder
« Svar #5 skrivet: mån 14 sep 2009 02:08:23 »
När det gäller 70-talet, runt första delen/mitten så vill jag minnas följande. V-jeans, gärna i velventin. Sen skulle man ha såna där playboyskor men det var kanske lite tidigare men jag tror inte det. Till fest o kjol var det kraschlack som gällde, gärna och helst med snörning. Min mor tyckte dock inte de var snygga så jag fick vackert leta efter andra. Någonstans har jag kvar mina bruna men det är framförallt ett par röda som jag kom ihåg. Eftersom jag då åkte och tävlade i slalom så kom mina 36:or aldrig in i dessa stövlar, mina vader var allt för muskliga. Oj vad jag fick söka för att hitta ett par som de kunde lästa ut men då jag hittade ett par var lyckan desto större. Ska leta reda på dem och fota. Till överdel kommer jag ihåg främst två saker. En gammal skinnjacka som var på pricken likadan som den hon hade i filmen "En kärlekshistoria". Jag kommer ihåg att hela skolan ville låna mina jacka. Under hade jag en tröja som var grön och i någon sorts sammet. Det var snörning baktill på ärmarna upp till armbågen ungf. Sedan snörning fram också och det var sådär lagom sexigt, det var liasom lite viktigt då, man fick inte visa mycket men lite lite.... den tröjan var poppis och gick runt bland kompisar. På den tiden lånade vi härs och tvärs. Sist men inte minst minns jag långkoftorna.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)