Författare Ämne: Glas, mest kannor  (läst 5018 gånger)

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Glas, mest kannor
« skrivet: sön 26 apr 2009 23:57:42 »
En av mina goda vänner med hyfsad kamera fotograferade ikväll större delen av mitt glas. Vissa foton borde delvis beskäras ännu och lite fixas med färg/ljus men de mesta är alldeles tillräckligt bra åt mig. Ska försöka skriva vad som finns på bilderna i de fall jag vet bara jag får lite energi/tid. Gå gärna in och kommentera gärna vid bilderna om desigenr, årtal o.s.v. eller annars bara :)

Bilderna hittas på http://picasaweb.google.com/finsktglas

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Glas, mest kannor
« Svar #1 skrivet: mån 27 apr 2009 00:42:10 »
Jaså du tänkte du skulle slippa skriva vad det är själv, genom att få andra att kommentera?  ;)

Kul att man ser att ni byggt en lightbox av en kartong, uppskuren i sidorna, med vitt papper framför ljuskällor. Jag skulle kanske klätt sidorna från insidan, man ser även lite reflektioner från kanterna och rakt framifrån, men i det stora hela är det ju jättefina bilder.


Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Glas, mest kannor
« Svar #2 skrivet: mån 27 apr 2009 06:58:50 »
Jepp, det är ett väldigt enkelt hemmabygge men fungerade bra för dokumentation. Lite onödigt blänk men...

Javisst får folk gärna göra jobbet åt mig, specielt i de fall jag inte har heltäckande info själv :)

Margot

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 268
    • Visa profil
SV: Glas, mest kannor
« Svar #3 skrivet: mån 27 apr 2009 13:46:09 »
Väldigt fin glassamling du har på finskt glas.
Jag minns att det diskuterades nåt tag om de där svarta flaskorna, en bild där det är 3 av dem.
Jag kan inte nu hitta den tråden,men kom man till nåt resultat om vems flaskan är och är den faktiskt finsk.

Jag kan inte heller komma på vem som står bakom den svarta eller är det mörkrödlila kannan med snibben uppåt. Likaså den höga smala klara kannan som är ljusröd i bottnet.
Vem är designaren till dessa?

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Glas, mest kannor
« Svar #4 skrivet: mån 27 apr 2009 14:48:09 »
Flaskorna är fortfarande ett mysterium. Har spekulerats i både Sarpaneva å Wirkkala men inget säkert. Den grå färgen är dock identisk med I-linja glas, även utförandet känns helt rätt. En av flaskorna har Iittalas logo på sig vilket iofs kan vara fusk. Dock köpt från en pålitlig säljare/samlare (som inte heller visste så mycket).

Den mörkt lila kannan torde vara Kumelan Lasi. En antikskojare här påstod dock att den borde vara Notsjö/Gunnel Nyman. Jag har klassat den som finsk enbart :)

Den höga smala är ny och gick ur produktion för bara något år sedan. Iittala, Essence serien designas av Alfredo Häberli, har den även i turkos (som ännu finns till salu). Den är alltså inte gammal men beslöt mig för att även köpa ny saker med tanke på framtiden, redan efter 5 år är det överpris på många produkter.

Cobe

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
SV: Glas, mest kannor
« Svar #5 skrivet: tor 30 apr 2009 23:18:02 »
Det var trevligt att få se din fina samling .Tack

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Glas, mest kannor
« Svar #6 skrivet: tis 21 jul 2009 10:13:11 »
Uppdaterat bildsidan med lite fler foton nu av sommarens "fynd". Speciellt nöjd med Nanny Stills "Rex" och "fågel-flaskan" (eller vad den nu kan kallas på svenska...).