Författare Ämne: Kalkylator från 1975  (läst 12715 gånger)

Fluxe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Kalkylator från 1975
« skrivet: ons 29 apr 2009 20:22:22 »
He-He!

hittade en 34 år gammal kalkylator när jag sorterade ur några gamla lådor.

Canon Palmtronic LD-81

Men det bästa, jag satt in två batterier och tror ni inte räknaren fungerar!

Hittade en retrosida om kalkylatorer: http://www.vintage-technology.info/pages/calculators/canon/canonld81.htm

:D /Lasse

P.S. Köpte kalkylatorn 1975, den kan inte mycket, men minns att den kostade på den tiden... *Ha-Ha* D.S.
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Kalkylator från 1975
« Svar #1 skrivet: ons 29 apr 2009 20:30:28 »
Jag kom att tänka på den fina retrosysslan att man fick en historia som samtidigt var ett räkneexempel som var rent nonsens, tills man vände på räknaren och det t ex stod shell (11345 uppåner) bosse (35508)  andra spännande budskap...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fluxe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Kalkylator från 1975
« Svar #2 skrivet: ons 29 apr 2009 20:49:37 »
He-He!

Precis Ada, man fick till och med ihop: 71077345 = SheLLOiL  :D

Härliga tider

/Lasse
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor.

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Kalkylator från 1975
« Svar #3 skrivet: sön 24 jan 2010 14:45:11 »
Kanske de där räkneexemplen var ett försök att "popularisera" räknedosan?

Jag kom att tänka på den fina retrosysslan att man fick en historia som samtidigt var ett räkneexempel som var rent nonsens, tills man vände på räknaren och det t ex stod shell (11345 uppåner) bosse (35508)  andra spännande budskap...
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Kalkylator från 1975
« Svar #4 skrivet: tis 26 jan 2010 20:50:42 »
Saknar min gamla HP 21:a och efterföljaren 25C som hade finesser som konstantminne.
Saknar mest den härliga responsen från tangenterna.Det var kvalitetskänsla.Den omvända polska notationen var det som fällde mig.Kan inte längre knappa på räknare där man måste använda parenteser för att räkna.

Har en nyare HP idag.Den räknar såklart lika rätt men tangenterna känns murriga.
Nån som kan tipsa om nåt nytt med den gamla, magiska tangent-touchen?

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Kalkylator från 1975
« Svar #5 skrivet: mån 8 mar 2010 22:00:24 »
Har en nyare HP idag.Den räknar såklart lika rätt men tangenterna känns murriga.
Nån som kan tipsa om nåt nytt med den gamla, magiska tangent-touchen?

Hej Nastamuumio!

Vad för HP är det du har idag? Jag har haft flera räknare från HP. Först en HP-34C som jag bytte mot en HP-41C som jag köpte olika insticksmoduler till, så den "blev" en HP-41CX. Men de laddbara batterierna till den slutade gå att ladda, så den kan jag inte använda längre :'(.

Nu har jag en HP-48GX ;D.
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Kalkylator från 1975
« Svar #6 skrivet: mån 8 mar 2010 22:48:22 »
Jag köpte en gammal kalkylator (vi sa miniräknare) för ett tag sedan. Canon Palmtronic LD-81 i nyskick. Det känns väldigt charmigt när man tar roten ur ett stort tal och det tar 1-2 sekunder innan resultatet kommer fram efter en massa blinkande.

Hittade en sida där det står att den är från 1975!
« Senast ändrad: mån 8 mar 2010 22:54:20 av JJ »

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Kalkylator från 1975
« Svar #7 skrivet: mån 8 mar 2010 23:17:05 »
Jag hade en gång en sådan här armbandsklocka med inbyggd miniräknare (knapparna gör verkligen skäl för namnet "mini" ;)...). Det dröjde inte länge förrän jag slutade räkna ut saker på den... :-\

Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Kalkylator från 1975
« Svar #8 skrivet: lör 11 sep 2010 20:56:01 »
Köpte häromdan ännu en gammal kalkylator - en Roxy REC-801. Jag hittar inga uppgifter om den men den bör vara äldre än den andra från 1975. Röda siffror tyder på detta samt att knapparna klickar när man trycker på dem, och dessutom är den större än den andra.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Kalkylator från 1975
« Svar #9 skrivet: lör 11 sep 2010 21:26:44 »
Ã…h, vad moderna ni är. Automatiska räknedosor när det finns stickor. (har för mig att de är från omkring slutet på sextiotalet till mitten av sjuttiotalet dessa modeller).