Teknik & mekanik > Annat tekniskt och mekaniskt

Kalkylator från 1975

<< < (2/2)

Ficklampan:

--- Citat från: Nastamuumio skrivet tis 26 jan 2010 20:50:42 ---Har en nyare HP idag.Den räknar såklart lika rätt men tangenterna känns murriga.
Nån som kan tipsa om nåt nytt med den gamla, magiska tangent-touchen?
--- Slut citat ---

Hej Nastamuumio!

Vad för HP är det du har idag? Jag har haft flera räknare från HP. Först en HP-34C som jag bytte mot en HP-41C som jag köpte olika insticksmoduler till, så den "blev" en HP-41CX. Men de laddbara batterierna till den slutade gå att ladda, så den kan jag inte använda längre :'(.

Nu har jag en HP-48GX ;D.

JJ:
Jag köpte en gammal kalkylator (vi sa miniräknare) för ett tag sedan. Canon Palmtronic LD-81 i nyskick. Det känns väldigt charmigt när man tar roten ur ett stort tal och det tar 1-2 sekunder innan resultatet kommer fram efter en massa blinkande.

Hittade en sida där det står att den är från 1975!

Ficklampan:
Jag hade en gång en sådan här armbandsklocka med inbyggd miniräknare (knapparna gör verkligen skäl för namnet "mini" ;)...). Det dröjde inte länge förrän jag slutade räkna ut saker på den... :-\

JJ:
Köpte häromdan ännu en gammal kalkylator - en Roxy REC-801. Jag hittar inga uppgifter om den men den bör vara äldre än den andra från 1975. Röda siffror tyder på detta samt att knapparna klickar när man trycker på dem, och dessutom är den större än den andra.

kikarbara:
Ã…h, vad moderna ni är. Automatiska räknedosor när det finns stickor. (har för mig att de är från omkring slutet på sextiotalet till mitten av sjuttiotalet dessa modeller).

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion