Författare Ämne: 4 likadana stolar, Ferd. Lundquist, men 4 olika originaltyger???  (läst 5705 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Har fyra stolar märkta Ferd. Lundquist, illa brunmålade och med ännu värre omklätt stolsitstyg, så tång och liten skruvmejsel dök fram och jag började karva loss stålstift som tygerna är fästa med.

Under hittade jag fyra olika orginaltyger, att det är orginaltygerna är tveklöst, eftersom de dels är spikade med samma sorts småspik/nabb och jag har lyft, inga andra hål finns, ej heller tygkanter eller liknande. Altså måste någon ha köpt sig en serie stolar med olika tyger från början, kanske till och med har de sålts så? Kan det här vara någon gammal fluga, eller en period man har gjort såhär? Någon som vet något?

Hittade lite info om A/B Ferd. Lundquist & Co.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ferd._Lundquist_&_Co
"Ferd. Lundquist & Co, var ett varuhus i Göteborg, och föregångare till Nordiska Kompaniets (NK) varuhus i Göteborg."

Vad tror ni om tidsperiod? Med tanke på modell och orginaltyger så har jag gissat på fyrtiotal. Rätta mig gärna!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 4 likadana stolar, Ferd. Lundquist, men 4 olika originaltyger???
« Svar #1 skrivet: sön 3 maj 2009 18:23:40 »
Såhär blev de den här gången i omklätt skick. Övervägde om jag skulle behålla det bruna, men det lutar åt en omgång färg framöver.... det var inte såå roligt i sista ändan med avskavd brun färg, i varje fall inte till ett fräschare tyg.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: 4 likadana stolar, Ferd. Lundquist, men 4 olika originaltyger???
« Svar #2 skrivet: sön 3 maj 2009 20:24:18 »
Jag tippar också på 40-tal. Tror inte den bruna färgen har något bevarandevärde, så jag tycker du ska måla dem i exakt den röda tonen i Unikko:n, det skulle bli fräckt. Ta med en dyna till färgbutiken, specialbryt om det inte finns färg.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 4 likadana stolar, Ferd. Lundquist, men 4 olika originaltyger???
« Svar #3 skrivet: sön 3 maj 2009 21:10:08 »
Jag tippar också på 40-tal. Tror inte den bruna färgen har något bevarandevärde, så jag tycker du ska måla dem i exakt den röda tonen i Unikko:n, det skulle bli fräckt. Ta med en dyna till färgbutiken, specialbryt om det inte finns färg.

Nej, det bruna har inget bevarandevärde i sig, men egentligen gillar jag det gräsligt brunt och avskavt, men jag tror som du att de får en annan attraktionsgrad med annan färg. Det finns ju fyra färger att välja på i nuläget, den röda, eller den rosa som finns i centret, vitt och grönt som stjälkarna... eller en av varje? Eller vita med röda prickar? Röda med vita prickar? Eller svarta?

Går och funderar, tills jag har tänkt färdigt får de fortsätta vara bajsbruna, det enda jag är säker på hittills inte funkar för dem i varje fall.  :)

Hm, min stol jag har vid datorn -eller skall ha- är en knallröd trästol den med, gissningsvis femtiotal... jag kanske skulle måla unikkoblommor på dem i samma form?? Svårt att klä en trästol med tyg, men på så sätt skulle de kunna gå att få att smälta ihop lite....
« Senast ändrad: sön 3 maj 2009 21:11:54 av kikarbara »