Författare Ämne: Torkhuv ev. fr. 50-60-talet. Märkt G.E.C Stockholm  (läst 5893 gånger)

josah

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Torkhuv ev. fr. 50-60-talet. Märkt G.E.C Stockholm
« skrivet: tis 5 maj 2009 19:06:25 »
Jag har en torkhuv som jag har fått av min sambos mormor. Hon har haft den i ca 50-60 år. Den bärs upp av ett stålrör som du fäster i en stol. Jag behöver hjälp att få reda på så mycket som möjligt om den.  :)

Den är märkt G.E.C Stockholm
TYPE HD 156





Tack på förhand! /Sandra

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Torkhuv ev. fr. 50-60-talet. Märkt G.E.C Stockholm
« Svar #1 skrivet: tis 5 maj 2009 19:34:10 »
Jag tror som du att det är en 50-60-tals med betoning på tidigt sextiotal i så fall (dvs, att den är kring 50 år gammal i så fall) och det är en torkhuv, om det är en frisörmodell eller hemmamodell; jag lutar åt det senare men det kan nog vara vilket som. En torkhuv var ju ett måste för att få papiljotterna att torka snabbt när man skulle vara fin i håret om man inte hade dem i över natten. Men vad är det du vill veta?

Jag såg en exakt likadan i ett gammalt lanthandelslager där frun i butiken tog emot håruppläggningar och enklare klippgöra, uppläggningar för bröllop etc, då byn saknade egen frisör. Men jag vet inte om det finns något mer runtomkring dem värda att veta, mer än vad de är till? Du kan nog få reda på mer av den gamla ägarninnan som har nyttjat den, som kan vara roligt att höra med lite tur?

josah

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Torkhuv ev. fr. 50-60-talet. Märkt G.E.C Stockholm
« Svar #2 skrivet: tis 5 maj 2009 20:43:41 »
Jo det är en hemmamodell, jag har själv använt den och gjort balfrisyrer =) Jag är intresserad om märket mer. Vilka det är, om det finns kvar etc. Min sambos mormor visste inte så mycket, var ju ändå rätt längesen hon köpte den ;)