Författare Ämne: Gustavsberg - Colorado  (läst 55667 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Gustavsberg - Colorado
« skrivet: ons 6 maj 2009 06:45:25 »
Jag fick tre produktbladsbilder av Tallen och har modifierat dem lite. Frågan är om 1944 stämmer eller om det är ett tryckfel? På andra ställen står 1955-62 som tillverkningsår för denna servis. Värt att notera är att den endast gjordes i svart och gul från början, och eftersom jag har ett litet hänkelfat som är gult så är det nog inte den limegröna som menas här - dessutom så nämnde Wanja att hon hade gula tallrikar hemma. Många frågor uppstår som behöver redas ut!
« Senast ändrad: ons 6 maj 2009 06:47:04 av JJ »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #1 skrivet: ons 6 maj 2009 06:46:28 »
De andra två bilderna.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #2 skrivet: ons 6 maj 2009 14:46:09 »
Ja, det är frågorna...  ;D

Jag kom inte heller längre i mina utforskningar...tyvärr  :(

Ingen jag pratat med verkar kunna svara på frågorna om färgerna och det ursprungliga årtalet för servisen. Jag har själv delar i limegrönt och mörkgrönt, de mörkgröna är inte stämplade, vare sig tallrikarna eller fatet till såskannan, medan samtliga limegröna delar är stämplade.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #3 skrivet: mån 11 maj 2009 11:01:51 »
Jag är också numera stolt ägare till en svart tekanna  :D, fyndade på loppis i lördags som ni kanske sett i bloggen...kannan saknar troligen originalhandtag, så om någon skulle veta hur man kan få tag i det blir jag glad!  ;D


...och även till en slags matbricka/tallrik med fack (gul) som enligt en bekant också är av modellen ST och hör till Colorado-servisen, någonslags komplettering det med precis som de övriga ST-delarna. Denna typ av brickor fanns tydligen med på en utställning om Stig Lindberg på Nationalmuseum, vilket ytterligare styrker den tesen.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #4 skrivet: mån 11 maj 2009 12:13:38 »
Jag skulle också bli glad för ett handtag till min kanna eftersom min var trasig när jag köpte den (fick den till hyfsat pris pga detta).

Jag kollade färgerna som stod i produktbladen och försökte reda ut vilka som är vilka egentligen.

Svart (no problems)
Vitt (här är det också glasklart)
Gult (här menas nog den limegröna varianten - vänster på bilden, även om jag har ett omärkt fat i gult - höger på bilden)
Grönt (då är detta den mörkgröna)
Turkos (har nu ett fat i denna färg - i mitten på bilden nedan)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #5 skrivet: mån 11 maj 2009 12:17:23 »
En servis som många blandar ihop Colorado med är Pastella. Vissa delar är lika men mycket skiljer. Den svartvita bilden och bildtexten är tagen ur tidningen Hem i Sverige, nr 9 1953. Färgbilden visar sju tallrikar som kan vara från den servisen - färgerna stämmer iaf. Ã…tminstone den största tallriken bör vara Pastella.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #6 skrivet: mån 11 maj 2009 13:53:42 »
Jag fick min kanna till ett hyfsat pris med, 15 kr  ;D

En sån liten mintgrön tallrik sålde jag precis på Tradera, jag gissade att den skulle kunna komma ifrån någon av StigLs serviser, men kunde inte verifiera så då blev den billig, 10 kr. Ã… andra sidan var det 10 ggr inköpspriset så jag gråter inte!

De delar som är lika i Pastella och Colorado, modellmässigt, är ST-delarna, det verkar som om de togs fram som ett komplement till LA-servisen (Colorado) och Pastella (vet inte vad modellen heter). Färgerna skiljer, men just den gula är jag osäker på...jag ska se om jag kan luska fram lite mer om detta, har en ny kontakt med kopior från en produktkatalog från Gustavsberg! Det verkar som om en del LA-delar också användes till Pastella, t.ex. kannorna, och de där faten med hänklarna...eller så finns en gul Colorado och en Limefärgad...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #7 skrivet: mån 11 maj 2009 14:35:41 »
Den gula på bilden är omärkt, och det är även de gula tallrikarna som Wanja har. Däremot så är de båda andra delarna på bilden märkta med LA i botten.

Funderar förresten på om den turkosa skall vara den ljusblå, men min skål är helt klart inte samma färg som på de blå.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #8 skrivet: mån 11 maj 2009 15:56:40 »
Jag hade även ett ljusblått fat en gång i tiden, jag sålde det bara som Gustavsberg, men formen är definitivt LA, det påminner om ditt fat, fast det var nog lite mörkare mer som mitt TV-fat. Det var märkt LA.


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #9 skrivet: tor 21 maj 2009 11:56:24 »
Köpte en bunt gamla tidningar häromdagen och bläddrade igenom dem igår kväll. Hittade en annons för Colorado i en Allt I Hemmet från 1955, och här ser man att ST-delarna redan finns med, så startåret för de första delarna är definitivt före -55. Hittade även en bild i Hem I Sverige från -57 där man i en matartikel har dukat med TV-koppar och kryddsaten. Färgerna är kanske inte helt korrekta, men nog ser det ut som att det finns gula delar med!

Madame

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #10 skrivet: mån 25 maj 2009 15:25:03 »
Tack för bilden från allt i hemmet. Jag samlar på colorado i limegrönt. I den colorado-produktbeskrivning jag har finns bara bringare nummer 2 med. har undrat hur 1an ser ut och det måste väl vara den på mönstrade på din bild, eller är det ur någon annan servis? Finns det även ett kaffe-set i colorado? Någon som har uppgifter om detta och kan säga med säkerhet? Sen om någon har komplett produkt lista på colorado, så smörar jag gärna till mig en inscannad bild/kopia av den :D

Madame

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #11 skrivet: tis 26 maj 2009 06:51:10 »
Den dekorerade bringaren är en studiomålad produkt som inte ingår i standardservisen. Man tog väl med den i reklamen för att visa att det även finns sådant i produktion vid den tiden. Om du tittat på de första bilderna så ser du nog det mesta som finns i serien, men fler bilder är på gång från Tallen.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #12 skrivet: tis 26 maj 2009 08:47:15 »
Jag har nu fått produktkatalogen, bilder kommer så fort jag skannat  ;D

Det kommer en del klargöranden också vad gäller Colorado, både vilka delar och vilka färger som ingår vid tidpunkten för katalogen (1962) Mycket intressant... :o

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #13 skrivet: tis 26 maj 2009 15:04:25 »
Nu så...

Jag har nu skannat allt som stod om Colorado, läst och begrundat och kommit fram till följande:

1) Colorado-matservisens modell LA kom 1944, men inte med Colorado-färgerna, när dessa kom framgår inte av produktkatalogen. Då får vi anta att 1955 är korrekt som tidigare har sagts till dess någon litteratur säger något annat.

2) Colorado är egentligen beteckningen på servisen i två färger, svart/gul allt enligt denna produktkatalog

3) Med gul menas limefärgad, detta styrks av bilderna i färg.

4) LA/Colorado kompletterades med en del nya föremål i modellen ST, då kallad ST/Colorado. ST/Colorado omfattar dock flera färger än den ursprungliga LA/Colorado...hur ska man då tänka? Min gissning är att då man tog fram ST/Colorado-delarna i flera färger, användes även glasyrerna mörkgrönt, turkos(ljusblåaktig) på LA-modellens föremål, därav att det finns blå och gröna tallrikar mm.

5) Teservisen Colorado består av dubbeltekanna ST, tekoppar OE, assiett LH, gräddkanna WB (Kåges gamla modell), sockerskål KS och finns även den ursprungligen enbart i lime/svart, men jag har sett flera färger, grön och turkos så även den utvecklades. Det finns TV-set med koppar i modell LI och tv-fat i modell ST, men dessa hör inte ursprungligen till teservisen

6) Det finns kaffekoppar i modellen D i svart/lime, även dessa kallas Colorado.


Puh...


JJ, jag skickar över alla bilder jag skannat, där finns lite mer info i tabellform om servisen.



Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #14 skrivet: tis 26 maj 2009 15:13:10 »
Jag glömde att lägga till en detalj, med ledning av det jag läst tror jag att alla eventuella ljusgula delar (inte lime) inte är Colorado-delar utan delar i en tidigare servis i LA-modellen. LA kom ju 1944 så då fanns antagligen en eller flera dekorer, kanske de som hör till servisen "Pastella", ljusgrön, ljusblå och ljusgul...?  jag vet inte när denna kom, men det finns delar i denna servis med i katalogen, dock inga med LA-modell.