Porslin & Keramik > Svenskt porslin

Gustavsberg - Colorado

(1/17) > >>

JJ:
Jag fick tre produktbladsbilder av Tallen och har modifierat dem lite. Frågan är om 1944 stämmer eller om det är ett tryckfel? På andra ställen står 1955-62 som tillverkningsår för denna servis. Värt att notera är att den endast gjordes i svart och gul från början, och eftersom jag har ett litet hänkelfat som är gult så är det nog inte den limegröna som menas här - dessutom så nämnde Wanja att hon hade gula tallrikar hemma. Många frågor uppstår som behöver redas ut!

JJ:
De andra två bilderna.

Tallen:
Ja, det är frågorna...  ;D

Jag kom inte heller längre i mina utforskningar...tyvärr  :(

Ingen jag pratat med verkar kunna svara på frågorna om färgerna och det ursprungliga årtalet för servisen. Jag har själv delar i limegrönt och mörkgrönt, de mörkgröna är inte stämplade, vare sig tallrikarna eller fatet till såskannan, medan samtliga limegröna delar är stämplade.

Tallen:
Jag är också numera stolt ägare till en svart tekanna  :D, fyndade på loppis i lördags som ni kanske sett i bloggen...kannan saknar troligen originalhandtag, så om någon skulle veta hur man kan få tag i det blir jag glad!  ;D

...och även till en slags matbricka/tallrik med fack (gul) som enligt en bekant också är av modellen ST och hör till Colorado-servisen, någonslags komplettering det med precis som de övriga ST-delarna. Denna typ av brickor fanns tydligen med på en utställning om Stig Lindberg på Nationalmuseum, vilket ytterligare styrker den tesen.

JJ:
Jag skulle också bli glad för ett handtag till min kanna eftersom min var trasig när jag köpte den (fick den till hyfsat pris pga detta).

Jag kollade färgerna som stod i produktbladen och försökte reda ut vilka som är vilka egentligen.

Svart (no problems)
Vitt (här är det också glasklart)
Gult (här menas nog den limegröna varianten - vänster på bilden, även om jag har ett omärkt fat i gult - höger på bilden)
Grönt (då är detta den mörkgröna)
Turkos (har nu ett fat i denna färg - i mitten på bilden nedan)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion