Författare Ämne: Gustavsberg - Colorado  (läst 55668 gånger)

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #30 skrivet: mån 8 jun 2009 10:30:48 »
En bild på diverse delar ur "samlingen". Men jag behöver fler vita delar. Förutom äggkoppar som jag har fyra vita av så vill jag ha andra delar på bilden men vita. Sedan har jag en del tallrikar och uppläggningsfat också, men det kommer en bild senare på dessa.

Snyggt!  :)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #31 skrivet: tor 11 jun 2009 14:47:57 »
Här en bild på några TV-koppar med studiodekor. Tyvärr inte mina...!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #32 skrivet: mån 15 jun 2009 12:19:20 »
Men tallrikarna på bilden är mina. Jag tänkte ha fyra av varje i samma färg så att det blir totalt 12 st av varje modell. Vissa har det blivit för många av och vissa behöver jag fler av - speciellt vita som nog inte var så populära att köpa eftersom de andra färgerna var lite mer speciella. fast de vita verkar inte vara så populära nu heller eftersom att jag har fått dem ganska billigt.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #33 skrivet: mån 15 jun 2009 12:22:18 »
Förresten, någon som har sett fler ströare i udda färger?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #34 skrivet: tor 18 jun 2009 06:40:14 »
Gårdagens fynd blev två svarta portionsskålar med ljusgröna lock som jag köpte i en antikaffär för ett hyfsat pris (säljaren visste kanske inte vad det var han sålde). Jag hade sedan tidigare en ljusgrön skål utan lock så jag flyttade över det ena locket till den. Fantastiskt fina!

Madame

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #35 skrivet: tor 18 jun 2009 10:11:11 »
Jag vet att det är fult att vara avundsjuk, men ibland så kan man ju inte bara låta bli att bli avis på din fina colorado-samling. Löksoppskålarna är helt fantastiska. Själv lyckas jag bara hitta dem utan lock. Så det är bara att gratulera :).

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #36 skrivet: tor 18 jun 2009 13:21:07 »
Skålarna är fina minsann! Jag gillar när man kombinerar svart och lime så här, det blir lite mycket om allt är i samma färg, visserligen en snygg färg men ändå!

Jag slänger in en bild som jag skannat ur en bok, här finns dubbeltekannan och en tekopp med fat, denna gång i ljusblått, eller kanske tom i blågrått, svårt att säga då man inte vet hur bra färgerna återges i boken.

Jag tänkte visa ännu en bild, de gröna tallrikarna som jag har 4 st av, jag dukade upp lite smått och gott i porslins- och glasväg för bilder till bloggen, men det kan ju vara kul att visa här med!

Det är roligt när man kan visa lite grann av variationen som en enkel servis i olka färger kan ge!  :)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #37 skrivet: tor 18 jun 2009 16:15:39 »
Jag vet att det är fult att vara avundsjuk, men ibland så kan man ju inte bara låta bli att bli avis på din fina colorado-samling.

Din samling är väl ännu finare, speciellt då du endast köper de ljusgröna. Vissa delar som du saknar har du säkert sett i andra färger. Lägg gärna in den bilden som jag har sett på din blogg!

Tallen - Riktig retrodukning med lite av varje från tiden! Jag vill helst kombinera både svart, ljusgrönt och vitt i Colorado för snyggast kombination. Flera handlare som jag har pratat med visste inte att den finns i vitt också.

Madame

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #38 skrivet: fre 26 jun 2009 09:23:35 »
Den vita colorado är se läcker! Så här långt har jag kommit i samlandet. Jag har även några kaffekoppar och kaffefat som inte finns på bilden och massa fler tallrikar och djuptallrikar, mitt bord räcker inte till. Men visst kan jag väl få vara lite stolt över min samling? :)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #39 skrivet: fre 26 jun 2009 11:33:21 »
Ã… ja, det är en härlig samling, det är en färg som jag skulle kunna samla på :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #40 skrivet: ons 8 jul 2009 06:39:02 »
Nyinköpta delar! Fyra vita tallrikar av den större modellen (24 cm) hittades på antikmässan i Kungsbacka i Fredags. Jag lyckades pruta ned dem till 100 kr/ st vilket är ett bra pris. Och igår köpte jag de båda ljusblå för totalt 60 kr! Jag har inte tänkt att köpa de ljusblåa delarna, men det var så billigt att jag inte kunde låta bli - man kanske kan byta bort dem eller så.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #41 skrivet: ons 8 jul 2009 06:40:51 »
Dessa båda bilderna har jag fått från Tallen, och eftersom de inte har funnits här så tycker jag att de borde läggas till de andra.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #42 skrivet: ons 8 jul 2009 10:56:00 »
Nyinköpta delar! Fyra vita tallrikar av den större modellen (24 cm) hittades på antikmässan i Kungsbacka i Fredags. Jag lyckades pruta ned dem till 100 kr/ st vilket är ett bra pris. Och igår köpte jag de båda ljusblå för totalt 60 kr! Jag har inte tänkt att köpa de ljusblåa delarna, men det var så billigt att jag inte kunde låta bli - man kanske kan byta bort dem eller så.

Du har rätt, de vita är snygga! Jag gillar ju mest färg, men dessa kommer att passa in i din servis!  :)

Måste vara ovanliga med, har aldrig sett tallrikar förut!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #43 skrivet: lör 11 jul 2009 13:04:14 »
Jag verkar vara inne i ett Coloradostim nu! Hittade i Torsdags fyra ljusgröna djupa tallrikar för endast 30 kr/st, och när jag gick en runda igår så hittade jag en svart tallrik av den mindre modellen samt en svart assiett för fem kr/st! Inget idag dock...

Pratade med en antikhandlare häromdagen om LA och han hade sett annonser för LA före 1955, men då kallades de bara LA och inte Colorado sade han. Det skulle vara intressant att titta efter detta i gamla årgångar av Form!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #44 skrivet: lör 25 jul 2009 15:59:09 »
Jag köpte i förra veckan hela årgångarna av Form från 1945 och 1949, men inga annonser om LA i dessa. Det enda som jag kan hitta är en diskussion mella Stig Lindberg och Wilhelm Kåge i nr 2/45 där man väger gammal erfarenhet mot ung uppfinningrikhet:

"Den som inte är så hård trängd av yttre begränsningar, eller kanske inte ens ser dem, kan lättare finna nya vägar. Jag tänker på när du Stig hittade på att göra ett trekantigt fat på en vanlig tallriksmaskin, vilket är precis lika enkelt som att göra ett runt. Det kan man inte göra utan att vara ung, utan att ha en ungdomlig, okonvetionell syn på problemen"

Jag antar att det är LA som åsyftas i texten. Dessutom hittade jag hela årgångarna av Hem i Sverige från 1946 och 1947 (10 kr/st för hela årgångarna), men inget däri om LA heller. Form från -44 skulle var intressant att titta i!