Porslin & Keramik > Svenskt porslin

Gustavsberg - Colorado

<< < (9/17) > >>

JJ:
Nyinköpta delar! Fyra vita tallrikar av den större modellen (24 cm) hittades på antikmässan i Kungsbacka i Fredags. Jag lyckades pruta ned dem till 100 kr/ st vilket är ett bra pris. Och igår köpte jag de båda ljusblå för totalt 60 kr! Jag har inte tänkt att köpa de ljusblåa delarna, men det var så billigt att jag inte kunde låta bli - man kanske kan byta bort dem eller så.

JJ:
Dessa båda bilderna har jag fått från Tallen, och eftersom de inte har funnits här så tycker jag att de borde läggas till de andra.

Tallen:

--- Citat från: JJ skrivet ons  8 jul 2009 06:39:02 ---Nyinköpta delar! Fyra vita tallrikar av den större modellen (24 cm) hittades på antikmässan i Kungsbacka i Fredags. Jag lyckades pruta ned dem till 100 kr/ st vilket är ett bra pris. Och igår köpte jag de båda ljusblå för totalt 60 kr! Jag har inte tänkt att köpa de ljusblåa delarna, men det var så billigt att jag inte kunde låta bli - man kanske kan byta bort dem eller så.

--- Slut citat ---

Du har rätt, de vita är snygga! Jag gillar ju mest färg, men dessa kommer att passa in i din servis!  :)

Måste vara ovanliga med, har aldrig sett tallrikar förut!

JJ:
Jag verkar vara inne i ett Coloradostim nu! Hittade i Torsdags fyra ljusgröna djupa tallrikar för endast 30 kr/st, och när jag gick en runda igår så hittade jag en svart tallrik av den mindre modellen samt en svart assiett för fem kr/st! Inget idag dock...

Pratade med en antikhandlare häromdagen om LA och han hade sett annonser för LA före 1955, men då kallades de bara LA och inte Colorado sade han. Det skulle vara intressant att titta efter detta i gamla årgångar av Form!

JJ:
Jag köpte i förra veckan hela årgångarna av Form från 1945 och 1949, men inga annonser om LA i dessa. Det enda som jag kan hitta är en diskussion mella Stig Lindberg och Wilhelm Kåge i nr 2/45 där man väger gammal erfarenhet mot ung uppfinningrikhet:

"Den som inte är så hård trängd av yttre begränsningar, eller kanske inte ens ser dem, kan lättare finna nya vägar. Jag tänker på när du Stig hittade på att göra ett trekantigt fat på en vanlig tallriksmaskin, vilket är precis lika enkelt som att göra ett runt. Det kan man inte göra utan att vara ung, utan att ha en ungdomlig, okonvetionell syn på problemen"

Jag antar att det är LA som åsyftas i texten. Dessutom hittade jag hela årgångarna av Hem i Sverige från 1946 och 1947 (10 kr/st för hela årgångarna), men inget däri om LA heller. Form från -44 skulle var intressant att titta i!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion