Porslin & Keramik > Svenskt porslin
Gustavsberg - Colorado
JJ:
Colorado är namnet på dekoren där man har använt LA och bl a ST som grundservis.
Hittade förresten beviset på att man tidigare inte använt LA innan 1955 i en tidning från det året. Även i texten stod att man nu börjat att tillverka tallriken från 1940-talet.
Sussieh:
Detta är bilder från ett repotage i Form nr 8/9 1953, där det står "delar ur den kommande "Pastella" av Stig L.
JJ:
Här är en bild på två udda ströare! Knappast Colorado väl? Annars är det samma form.
Pratade med en äldre handlare häromveckan som var på H55 och såg Colorado där när de kom. Hon påstod att de gula och turkosa fanns då och även rosafärgade! Dessa sålde visst så dåligt att man slutade tillverka dem snabbt.
JJ:
Hittade gräddkannan i svart på loppis i Lördags för 15 kr!! Dagens fynd! Har även haft tur och hittat två uppläggningsfat som jag inte hade i svart och limegrönt senaste veckan - inte lika billigt men ofta ser man dem inte ens på stora mässor så jag är nöjd.
Sockerskålen på bilden har jag haft sedan i somras.
Tallen:
Jag har en fråga JJ, kanske dum men i alla fall, dubbelkannan i ST-modellen, hur många lock har den? Är det ett lock till varje kanna eller enbart ett lock?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion