Författare Ämne: Gustavsberg - Colorado  (läst 55663 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #60 skrivet: mån 28 sep 2009 06:42:20 »
Colorado är namnet på dekoren där man har använt LA och bl a ST som grundservis.

Hittade förresten beviset på att man tidigare inte använt LA innan 1955 i en tidning från det året. Även i texten stod att man nu börjat att tillverka tallriken från 1940-talet.

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #61 skrivet: mån 5 okt 2009 18:16:05 »
Detta är bilder från ett repotage i Form nr 8/9 1953, där det står "delar ur den kommande "Pastella" av Stig L.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #62 skrivet: ons 25 nov 2009 14:51:27 »
Här är en bild på två udda ströare! Knappast Colorado väl? Annars är det samma form.

Pratade med en äldre handlare häromveckan som var på H55 och såg Colorado där när de kom. Hon påstod att de gula och turkosa fanns då och även rosafärgade! Dessa sålde visst så dåligt att man slutade tillverka dem snabbt.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #63 skrivet: mån 25 jan 2010 06:48:58 »
Hittade gräddkannan i svart på loppis i Lördags för 15 kr!! Dagens fynd! Har även haft tur och hittat två uppläggningsfat som jag inte hade i svart och limegrönt senaste veckan - inte lika billigt men ofta ser man dem inte ens på stora mässor så jag är nöjd.

Sockerskålen på bilden har jag haft sedan i somras.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #64 skrivet: tor 28 jan 2010 00:18:45 »
Jag har en fråga JJ, kanske dum men i alla fall, dubbelkannan i ST-modellen, hur många lock har den? Är det ett lock till varje kanna eller enbart ett lock?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #65 skrivet: tor 28 jan 2010 06:49:39 »
Det är ett lock till varje och de är likadana.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #66 skrivet: tor 28 jan 2010 10:21:39 »
Det är ett lock till varje och de är likadana.

Det var det jag trodde, en Tradera-säljare hävdade att den undre kannan inte skulle ha nåt lock för att han köpt den så på en auktionsfirma...jag har nu verifierat med 3 olika källor och alla har två lock till kannorna!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #67 skrivet: ons 10 mar 2010 21:42:19 »
Nu har jag soppskålarna på bilden. Den ljusblå är bytbar om någon är intresserad.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #68 skrivet: tor 10 jun 2010 21:03:34 »
Dags för en Coloradobild igen. Dessa saladjärer tillhör Colorado, alla utom en! Den ljusaste gröna (som jag hittade två av i Stockaryd) är enligt text under från servisen Pastell (alltså inte Pastella). Jag har inte så mycket koll på den servisen förutom ett långsmalt fat som inte kommer från ST eller LA.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #69 skrivet: lör 12 jun 2010 19:17:50 »
Hittade en bild som jag har beskuret. Första gången som jag ser ett vitt Colorado hänkelfat! Har nu ett på ingång.
« Senast ändrad: ons 21 jul 2010 23:28:26 av JJ »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #70 skrivet: lör 12 jun 2010 19:29:02 »
Man ser ibland klotrunda ströare som Colorado, men detta är väl fel? Någon som vet var de hör hemma?

Det är den högra gula som jag menar. Ingen som vet?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #71 skrivet: ons 23 jun 2010 19:42:35 »
Nu har jag även en gul tillbringare - jämför med den limegröna bredvid.
Jag kan tänka mig att byta bort båda de gula delarna mot något i Colorado som jag inte har. Båda är naturligtvis oskadade.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #72 skrivet: sön 4 jul 2010 20:51:44 »
Här kommer en bild på mina uppläggningsfat. De tre som ligger i varann (svart, grön, svart) är den låga modellen liksom den vita som är i mellanstorleken. De andra är av den djupa modellen. Vill gärna komplettera samlingen med dessa tre färger! Har ingen djup av den största storleken och vill gärna ha fler vita av andra storlekar än den jag har. Även andra saknade varianter av storlek/färg är naturligtvis intressanta. Stort är ca 32 cm långt, mellan 27 och litet 22 cm.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #73 skrivet: fre 16 jul 2010 21:13:19 »
Den lilla (17,5 cm) vita fick jag från Tallen när jag besökte honom häromdan. Den storleken finns inte med i förteckningen från -62 som finns här på bild, men den vita färgen finns inte med där heller så det är en lite äldre storlek som tydligen försvann innan förteckningen gjordes. Riktigt kul att kunna komplettera med den.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Gustavsberg - Colorado
« Svar #74 skrivet: sön 18 jul 2010 08:49:24 »
Den lilla (17,5 cm) vita fick jag från Tallen när jag besökte honom häromdan. Den storleken finns inte med i förteckningen från -62 som finns här på bild, men den vita färgen finns inte med där heller så det är en lite äldre storlek som tydligen försvann innan förteckningen gjordes. Riktigt kul att kunna komplettera med den.

Snyggt!
Jag har nu även kollat den svarta bringaren som jag misstänkte kunde vara Colorado, så var inte fallet tyvärr, det var en utländsk liknande variant...