Författare Ämne: C.J.L Almqvist.  (läst 8824 gånger)

trerk

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
C.J.L Almqvist.
« skrivet: lör 9 maj 2009 07:19:34 »
Är det nån som vet nåt om värdet på denna bok. Jag håller på att rensa hemma och försöker göra mig av med så mycket som möjligt. Har för mig att böcker är knappt värda att lägga ut på auktion.
Den är tryckt hos aftonbladet 1928, komplett, men limningen har släppt från pärmen. Skador på pärmsidorna.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: C.J.L Almqvist.
« Svar #1 skrivet: lör 9 maj 2009 14:45:41 »
Carl Jonas Love Almqvist (1793-1866) är mest berömd för "Drottningen juvelsmycke" och den oerhört kontroversiella "Det går an", som alltså så tidigt som 1938 ifrågasatte äktenskapet och att kvinnor inte kunde ha egen ekonomi. Jag såg den som pjäs en gång.

Din bok hittar jag på www.antikvariat.net för 70 kronor, men då ska man komma ihåg att det är dyrare att köpa via antikvariat än privat. 

Böcker är vanskligt, det ligger också ute 3 st på www.bokborsen.se för 15, 75 resp 100. Jag skulle nog inte försöka sälja för många tior själv, då förblir det osålt. Vet inte hur bokmarknaden ser ut på Tradera, där kunde man annars börja lågt och se vart det hamnar.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

trerk

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: C.J.L Almqvist.
« Svar #2 skrivet: lör 9 maj 2009 15:15:01 »
Tack för svaret. Det är nog inte lönt på Tradera heller. Jag tar med den till loppis och kränger den där istället. Måste ändå boka bord för allt udda porslin jag har, vaser, krukor ,skålar od. Frakten blir ofta så dyr , så att man får så dåligt betalt.
De mesta av porslinet är inte av de välrenommerade tillverkarna, utan sånt man kan få 20-30kr för på loppis. Jag har väl en del JIE och SEA. Finns nåt Gefle, Rörstrand, Gustafsberg, Uppsala Ekeby mm.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: C.J.L Almqvist.
« Svar #3 skrivet: lör 9 maj 2009 15:34:45 »
finns det inte något almqvist-sällskap eller liknande som kanske känner till upplaga och tryckning etc?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: C.J.L Almqvist.
« Svar #4 skrivet: lör 9 maj 2009 15:37:17 »
Tack för svaret. Det är nog inte lönt på Tradera heller. Jag tar med den till loppis och kränger den där istället. Måste ändå boka bord för allt udda porslin jag har, vaser, krukor ,skålar od. Frakten blir ofta så dyr , så att man får så dåligt betalt.
De mesta av porslinet är inte av de välrenommerade tillverkarna, utan sånt man kan få 20-30kr för på loppis. Jag har väl en del JIE och SEA. Finns nåt Gefle, Rörstrand, Gustafsberg, Uppsala Ekeby mm.

Du kan ju alltid testa att ta en bild på porslinsvyn, kanske finns det någon del som någon saknar här? Gefle och uppsalaekeby är ju inte helt fy skam det heller! Själv söker jag tyvärr två lite dyrare delar till dotterns framtida flytta-hemifrån: zebra och amanita, så jag har oftast ingen tur när jag vill ha fatt på porslin. Hon gillar tyvärr det som oftast är eftersökt...

trerk

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: C.J.L Almqvist.
« Svar #5 skrivet: lör 9 maj 2009 16:00:48 »
Ingen dum ide, få se till nästa vecka.

erikjonsson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: C.J.L Almqvist.
« Svar #6 skrivet: sön 4 okt 2009 20:35:44 »
Sent måhända, men rätt svar är att C.J.L. Almquists böcker inte är särskilt värdefulla då de redan tidigt kom i stora upplagor. Orginalutgåvor av nämnda klassikertitlar betngar förstås visst värde. Mellan 300-600 beroende på skick. Det kan dock vara ett bra tips att lägga ut böcker JUST på Tradera. Mina egna erfarenheter säger att man får ut mer därgenom än om man säljer på antikvarat (som ger en tredjedel av vdareförsäljnngsprset) eller tar dem till en lopps där folk i regel är ute efter helt andra saker.

din bok tror jag kan inbringa 100 kronor, en bra dag.