Författare Ämne: Hej alla kunniga:-)  (läst 3513 gånger)

nillan_

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Hej alla kunniga:-)
« skrivet: sön 10 maj 2009 14:51:13 »
Undrar om någon vet nåt om Rörstrand - Ria ??

Påminner om Picknick och Dinera

Det enda jag hittar på nätet är 2 st bilder

 ???

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Hej alla kunniga:-)
« Svar #1 skrivet: sön 10 maj 2009 17:54:30 »
Jag personligen inte så mycket, men jag ser två bilder till, klicka på "cachad" så ser du en traderaauktion som slutade på 72 kr för en kanna, längre ner en holländsk sajt som säljer ett uppläggningfat/gratängfat för 30 euro

Är det ett alternativt mönster till Pciknick helt enkelt? Byttan med lock verkar vara samma i alla fall
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Hej alla kunniga:-)
« Svar #2 skrivet: mån 11 maj 2009 10:54:05 »
Detta är en av de otal dekorer som kom i efterdyningarna av Picknick som Ada säger. De flesta av dessa är, om inte namnlösa, i alla fall ganska anonyma så till vida att det inte finns dokumenterat vilka som formgett dem, ofta är det dekoratörer som inte är så kända. Andra exempel är Granada, Verdura och Fructus mfl. Rörstrand producerade otroliga mängder dekorer under denna period, och bara ett fåtal finns dokumenterade.

Marianne Westman formgav i alla fall Picknick, Pomona och My Garden, alla tre med frukter och grönsaker, medan hon inte formgav t.ex. Eden (nu mer vet man att det är Sigrid Richter, dekoratör).

Eftersom det inte finns någon dokumentation så kan man nog inte direkt räkna med att hitta formgivaren till Ria. Tidsmässigt är den dock 1950-60-tal... :)

nillan_

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Hej alla kunniga:-)
« Svar #3 skrivet: tis 12 maj 2009 00:21:25 »
Ok. Tack!