Författare Ämne: Tips på bra böcker om 60, 70 och 80-talet  (läst 9768 gånger)

rekvisitören

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Tips på bra böcker om 60, 70 och 80-talet
« skrivet: tis 12 maj 2009 11:39:27 »
Skulle vilja hitta böcker som beskriver och visar hur det såg ut under den här tiden i Europa och Sverige. Bilder på olika inredningar, mönster och etiketter mm.
Inspirations böcker helt enkelt, för att skapa sig en bild av de olika decennierna.
Tack på förhand

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Tips på bra böcker om 60, 70 och 80-talet
« Svar #1 skrivet: tis 12 maj 2009 12:18:56 »
Det finns ju böckerna från Tachen som beskriver 60-talet och 70-talet (80-talet har jag inte sett). Jag har den från 50-talet och jag är helnöjd med den. De finns även på bibliotek om man hellre vill låna dem.

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Tips på bra böcker om 60, 70 och 80-talet
« Svar #2 skrivet: tis 12 maj 2009 21:50:22 »
En jag fann hemma hos mig nu i alla hast (fler finns nog):

Sextiotal av Jan Lungren. Bilder från Pressens bild, med kommentarer. Trevlig!

Själv är jag född -55 och har särskilt försökt hitta saker från det året/årtiondet.

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Tips på bra böcker om 60, 70 och 80-talet
« Svar #3 skrivet: tis 12 maj 2009 23:32:59 »
Nostalgiboken, "en resa till barndomslandet", om 50-, 60- och 70-talet. Rätt barnslig alltså men mycket trevlig.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Tips på bra böcker om 60, 70 och 80-talet
« Svar #4 skrivet: ons 13 maj 2009 00:09:14 »
Vilken "samhällsklass" pratar vi om? Tror att det kan skilja en hel del på hur "standard"hem såg ut beroende på om vi pratar arbetarbostad, eller medel och överklass. Om det är yngre eller äldre som bor där, infödda svenskar eller finnar, jugoslaver, greker etc, som arbetsinvandrat, etc, etc, etc. (och jo, det var skillnad att komma hit under de här åren, och inte ha någonting från början).

Tidningar från tiden har många bra bra uppslag; allt i hemmet hade jag nog försökt hitta som inspiration om det inte skall vara exclusiva miljöer.

Anna

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Tips på bra böcker om 60, 70 och 80-talet
« Svar #5 skrivet: tor 27 okt 2011 21:09:55 »
Har hittat en bokhandel på nätet som har begagnade böcker just från 60-talet, mest sexnoveller och erotisk litteratur men även kioskdeckare och romaner. Ligga i Lund handlar om studentlivet i Lund och Rid i Uppsala om Uppsala på 60-talet.

www.boktema.se

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Tips på bra böcker om 60, 70 och 80-talet
« Svar #6 skrivet: sön 30 okt 2011 00:40:53 »
ICA-förlaget gav ut ett magasin som hette "Hemma hos oss" som visar inredning och möbler och även anger lite priser....kan finnas på tradera, loppisar, antikvariat etc...