Författare Ämne: Smällare  (läst 8072 gånger)

Fluxe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Smällare
« skrivet: fre 15 maj 2009 10:23:15 »
Hej!

På en av promenader med vovven igår, gick vi längst en stenmur vid vår kyrka.


Bilden är tagen tidigare i år.

I en skreva i muren ser jag något ovanligt, en rund liten tub…

Nyfiken som jag är pillar jag fram tuben, det visar sig vara en “Lucky Puff”! En smällare från förr,
som var i en hylsa med tändplån i ena ändan. Lucky Puff var inte en smällare man köpte som ung och “pyrotekniker”,
nej det var inget drag i den…



Kina och Tiger skott var de “bästa” smällarna, söderut fanns det även Thunderking som var populära.
Häxpipa med knall var också skoj, den slängde man iväg, och häxpipan flög med ett stark tjut för att sedan explodera!

1-öres höll man mellan fingertopparna när de small, likaså 3-öres smällare…
Vi köpte “smatterband” och pillade lös de små smällarna, det var billigare, än att köpa en ask med dem.

Det var skoj med smällare minns jag, det var inte lika kul när mina grabbar började springa ute med smällare
i slutet av 80 och början på 90-talet… - Då kände man oro istället!  :o

Nästa år är det 10 år sedan smällare förbjöds i Sverige, tänk vad tiden går fort!

Trevlig helg

/Lasse
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Smällare
« Svar #1 skrivet: fre 15 maj 2009 12:19:47 »
Jag har sparat en ask med treöres och även en med minikina (femöres).

Fluxe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Smällare
« Svar #2 skrivet: fre 15 maj 2009 14:01:11 »
Hej JJ & alla andra!

Vad skôj, det hade jag också gjort om jag vetat bättre när det begav sig...  :-\

När jag var grabb såldes "Kina" i paket om 10, omslagspappret var i röd halvgenomskinligt, typ glansigt smörpapper...  ;D
- Ingen riktig kartong alltså.

Det var tider det

/Lasse
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor.

Fluxe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Smällare
« Svar #3 skrivet: fre 15 maj 2009 14:13:40 »
Apropå smällare och raketer!

I USA och på andra ställen finns det sk. "Jackass", mestadels killar som gör ena galenskapen värre än den andra...

I detta klipp pillar en kille upp pinnen till en raket i stjärten, och så tänder man på!

http://www.youtube.com/watch?v=tMOmKHlVdIg

*Ha-Ha*

/Lasse
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Smällare
« Svar #4 skrivet: fre 15 maj 2009 19:08:14 »
Jag är då jädrans humorlös i sådana här sammanhang, och jag förstår absolut inte att det minsta lilla kan vara roligt.

Att de inspireras av jackass, javisst, det finns de som "vet" ungefär vad de ger sig in i och sen finns det de som inte gör det. Jag får funderingar som ex; "vad bidrog till att han hamnade på rygg med ändan i vädret från första början" "vad står det för?" "vad är det vi inte ser som skett precis innan?" "hurdan allmänintelligens har han eller varför ställer han upp på det här? för att vara häftig eller för att han är övertalad eller för att det finns ett grupptryck, ett dumt vad, eller vad som helst?"
Eller är driven så stark att bli youtube-kändis att man gör vad som helst, även lägger upp en bild där man uppenbarligen misslyckas, har utsatt sig själv för stor fara eller vill man varna andra från att göra samma sak?

Jag mår bara dåligt av sånt här och tycker att det är ett mycket gott exempel på att internet i alla sammanhang inte är bra eller något främjande för alla individer.

Må så vara att han är så puckad. Men hans två kamrater och den som filmar som står och tittar/hejjar på/tänder på raketen? Jag har svårt att tro att så många i samma samling är riktigt lågintelligenta, så antingen är de otroligt influerade och manipulerade av att vara lika häftiga som jackass eller så står de och flabbar åt att han går med på den lätte...

Jag tycker bara synd om pojken, inget annat och anar att han fick sitt skinn ordentligt svett.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Smällare
« Svar #5 skrivet: lör 16 maj 2009 22:16:41 »
 På nyårsdagen fann vi en häxpipa som man kunde se rakt igenom, satt något vitt pulver på väggarna. Var i en trappuppgång, vi fram mad tändstickor och satte fyr i ena ändan.
 Rätt som det var började den vissla och i slutet small det, tur att vi inte satte fyr så den började med att smälla.
Där fanns en hund som var rädd för smällare i någon lägenhet och den hader fått stora hickan fick vi nog så grundligt veta.

 Tigerskott var som gjorda för att stoppas in i ventilerna till skafferi och för den delen också trappuppgångar, det var krut i dom så det förslog. Jag fick heta Krutis hela min övre skolgång beroende på viss fallenhet.