Författare Ämne: Min garnbytta - vad är det?  (läst 4503 gånger)

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Min garnbytta - vad är det?
« skrivet: lör 9 maj 2009 12:24:13 »
nilit55 (som kanske ska fixa sig ett bättre namn) här. Har smugit här och läst ett tag och tycker det är jättetrevligt och intressant.

Nu min första fråga, som jag funderat länge på, eftersom jag ville sätta en vettig titel. Men det går ju inte, när jag inte vet vad det här kallas. Min mor fick den på något sätt 1956, för det står på locket. Hon - och sedan jag - har haft garn och sånt i den. Så tills vidare heter den garnbyttan.

Har ni sett någon sådan förut? Vad kallas den?

Och ursäkta om jag tabbar mig såhär i början... (Jag är inte frisk heller, inte ens hjärnan är helt ok)   ;)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Min garnbytta - vad är det?
« Svar #1 skrivet: lör 9 maj 2009 14:15:52 »
Jag märker inga tabbar, och det skulle du inte behövt oroa dej för heller, välkommen

Vad är det för insats du har där, ser grund ut, har du nån under också?

Ditt namn i forumet kan du byta när du kommer på nåt annat, men inloggningen kvarstår som ursprungligt namn + lösenord om jag minns rätt
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Min garnbytta - vad är det?
« Svar #2 skrivet: lör 9 maj 2009 14:49:44 »
Attans, jag satt förgäves och letade efter en bild på min "garnbytta". Har också en sådan här målad trätunna med lock, målad i dalahästfärger med kurbitsmotiv. Har inte heller kunnat lösa ändamålet för den. Skall se om jag kan ta bilder på den!

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Min garnbytta - vad är det?
« Svar #3 skrivet: lör 9 maj 2009 15:56:28 »
Kul med svar och välkomnande!

Jag glömde skriva att den går sitta på. Det är ingen dum funktion! Sen går det förstås gömma vad man vill under locket. Insatsen är grund ja, men sen är det bara att stuva fritt under den. Jag söker bl a för att jag tänker sälja den på grund av platsbrist. Inget märkvärdigt material men skulle gå måla om till något fint och användbart.

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Min garnbytta - vad är det?
« Svar #4 skrivet: tis 12 maj 2009 12:52:59 »
Lite funderingar: Jag kom på att granntanten i min hemby hade en likadan, fast blå. Alltså hade ungefär 50% av tanterna i byn en sådan.  ;) Eftersom årtalet och mammas namn står på våran (Stina 1956) misstänker jag att någon åkte omkring i byarna och sålde dem och målade dit namnet. Vi hade väl knappt fått väg då, men en och annan "nasare" for säkert omkring. Eller beställde man den från Ã…hlén & Holms katalog? Jag har ett par gamla kataloger som jag ej kollat på ett tag.

Och kikarbara, har du hittat din tunna? Skulle vara intressant att få ett tips på vad jag kan begära för den. Inget märkvärdigt material, men kul modell.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Min garnbytta - vad är det?
« Svar #5 skrivet: tis 12 maj 2009 14:39:14 »
Hur stor är den? Kan det vara en äldre varant av en tvättkorg?

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Min garnbytta - vad är det?
« Svar #6 skrivet: tis 12 maj 2009 20:04:58 »
Kan det månne vara en sypuff?

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Min garnbytta - vad är det?
« Svar #7 skrivet: tis 12 maj 2009 22:19:43 »
Hur stor är den? Kan det vara en äldre varant av en tvättkorg?

Ca 40 hög, ca 31 i diameter under locket. Lite för liten som tvättkorg då, tycker jag.

Kan det månne vara en sypuff?

Jag har sökt sypuffar på nätet, för att hitta en make (till min pryl alltså  ;)), för jag tyckte också det var den mest tänkbara benämningen. Har sett många fina modeller (hade en själv för ett tag sen) men inte denna. Själv tycker jag åtminstone locket borde stoppas och kläs med tyg. Kläs även resten, liknar den mycket dem jag sett. Försökte dock skänka den till en systerdotter som samlar på sypuffar, men där gick den inte hem. Hon åkte hem utan den...  ???