Författare Ämne: Ägghöna och fågeltillbringare från Gefle  (läst 8010 gånger)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
Ägghöna och fågeltillbringare från Gefle
« skrivet: tor 21 maj 2009 18:10:58 »
Dessa är jag nyfiken på! Geflestämplarna är av den typ som användes 1925-1939. Tillbringaren är djupstämplad "1AG" och ägghönan "i". Jag har även assietter och äggkoppar i samma färgställning, men jag vet inte om de har med bringaren och hönan att göra egentligen. Assietterna är djupstämplade 337T, vilket kanske kan betyda mars 1937? Efter många timmars sökande har jag bara sett bringaren på ett annat ställe, då i annan färgställning (bruntoner). Vem kan det vara som ligger bakom? Tacksam för hjälp!
« Senast ändrad: sön 2 jan 2011 03:50:32 av Wanja »

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Ägghöna och fågeltillbringare från Gefle
« Svar #1 skrivet: fre 14 aug 2009 19:48:32 »
Nu har jag mailat Geflekeramikens Vänner :) Dock står det på deras hemsida att de inte besvarar frågor om föremål, men man kan ju alltid hoppas... Är det ingen här som har Tord Gyllenhammars bok om Gefleporslin?

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Ägghöna och fågeltillbringare från Gefle
« Svar #2 skrivet: fre 14 aug 2009 22:35:56 »
Det bästa jag kan hjälpa dig med är att AG-modellen finns (dock bara angiven som askfat och skål). Den kom i början av 1930-talet och fanns till i början av 1950-talet, inget finns nämnt om en tillbringare. Det kan ev vara en kanna till en tvättsats, då ska det även finnas en skål. Hönan är en äggkarott 19 cm lång, gjordes 1936-43. Jag hittar inte heller assietterna eller äggkopparna, men modellen på äggkopparna känns bekant, har nog sett dessa med annan dekor... :)

Man kan nog säga att samtliga delar är tillverkade mellan 1930 och 1945, det där med 337 är bara en ren spekulation, det finns ingen som bevisat att siffrorna är knutna till årtal, även om det är troligt. T är antingen ett modellnummer eller en glasyrbeteckning/dekorbeteckning, men jag hittar inga assietter i någon serie som passar, troligen rör det sig om delar till en fruktservis.

Dekoren är en serie, men jag hittar den inte i boken, troligen är den ovanlig...ofta satte man ihop en serie med samma dekor av olika modeller till olika delar av serien.

Snabelhandtag

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Ägghöna och fågeltillbringare från Gefle
« Svar #3 skrivet: fre 14 aug 2009 23:04:46 »
den ägghönan var inte dålig du!Fy fasen så snygg!Tack för den bilden
Love sick blues boy!

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Ägghöna och fågeltillbringare från Gefle
« Svar #4 skrivet: fre 14 aug 2009 23:26:20 »
Jag tycker också den är fin, tycker om den mer och mer för varje dag, kommer kännas tomt den dag jag säljer den.
Tallen, tack för info! Är det ur boken Modeller & dekorer? Hoppas fortfarande på att Geflekeramikens vänner ska höra av sig, det är ju ganska annorlunda pjäser så det vore kul att veta vem som formgivit dem!

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Ägghöna och fågeltillbringare från Gefle
« Svar #5 skrivet: lör 15 aug 2009 01:05:15 »
Nu har jag efter Tallens info sökt på tvättserviser men hittar ingenting som liknar fågelkannan varken i form eller dekor. Jag är inte så hemma på Gefles produktion, men det borde väl nästan vara Percy som formgivit den? Sedan användes väl den stämpeln som är på bara tills 1939? Vad gäller äggkarotten så hittade jag ett gammalt inlägg från i våras på AP, där var det någon som eftersökte "en ägghöna, gul med grön dekor, med lock, allt format som en höna som vände huvudet bakåt/nedåt." vilket ju skulle kunna vara en sådan bortsett från att huvudet inte är vänt... Hon fick svaret att det borde vara äggkarott modell F som var i produktion 1924-31, som jag givetvis inte heller hittar något om på nätet.  ???

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Ägghöna och fågeltillbringare från Gefle
« Svar #6 skrivet: sön 16 aug 2009 04:48:35 »
Pust! Nu har jag gått igenom mängder med skisser på http://www.designarkivet.se utan att hitta sakerna. Hittar dock skisser på fågelkannor men ingen likadan.
http://www.digitaltmuseum.se/artifactView.do;jsessionid=iyke9aekfh5z?image=&imageIndex=0&idOwner=S-DA&idIdentifier=DA.001074&pageNo=6&noOnPage=12&noInResult=75&owner=&criteria=gefle+kanna&searchObjectType=Unknown&onlyWithPictures=&lastPageNo=&filterCriterias=
Någon ägghöna såg jag inte skymten av. Har mailat till Designarkivet, nu är det bara att hoppas att någon där har tid och lust att leta :)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Ägghöna och fågeltillbringare från Gefle
« Svar #7 skrivet: tis 25 aug 2009 17:49:34 »
Designarkivet var inte till så mycket hjälp, de bara tackade för att ha fått se bilderna!

Däremot fick jag följande svar från ordföranden i Geflekeramikens Vänner:

"Dina föremål är från slutet av 30-talet (bägge finns med i priskurranten från .39) Tillbringaren modell AG finns i 2 storlekar (1 och 2) och i ett antal olika dekorer. Den har inget att göra med äggkarotten. Äggkoppar finns till karotten. Formgivare  till karotten är okänd. Den "känns" inte som Percy."

Jag har nu frågat honom om dekoren samt om han kan skanna in och skicka bilder och text från priskuranten, håll tummarna :)