Författare Ämne: Känner någon igen min vas?  (läst 5469 gånger)

Samlartrollet

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Obeslutsamhet är nyckeln till flexibilitet
    • Visa profil
Känner någon igen min vas?
« skrivet: ons 17 okt 2007 07:56:39 »
Har rotat fram en vas i mitt vasskåp som jag inte vet något om. Känns lite finsk...eller bara en masstillverkad standardvas?? Saknar helt ettiketter och signatur.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Känner någon igen min vas?
« Svar #1 skrivet: ons 17 okt 2007 10:21:28 »
Eino Vänni, OY Kumela (brukar signeras E.Vänni OY Kumela)-det händer att folk drar till med Timo Sarpanevas bror Pentti -som ofta jobbade så att han kombinerade glas med ett metallband.

Din vas likaså, den har troligen haft ett band nedtill i 24 karats guld, kanske med en inskription på bricka i mitten, mycket vanligt att dessa (både Einos och Penttis) använd(t)s som priser i idrottstävlingar t ex. Enligt Admin på Designlasi som svarat på en fråga i forumet http://www.designlasi.com/forum2.php?Faiheet_id=63 hittas dessa ännu i guldsmedsaffärer och nätbutiker. Tydligen köper företaget Heimo-Koru OY själv in glasobjekten och sätter själva på metallprydnaden skriver han/hon.

Till serien hör denna vas(brun, grön, klarglas, opal, blå) en stor bålskål med tillhörande glas och slev, ett stop (brun och klarglas), en lila 110 mm hög vid skål.

Här har du en med guldband på bild http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=63168048 (bilden i annonsen kan förstoras)


« Senast ändrad: ons 17 okt 2007 10:59:25 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Samlartrollet

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Obeslutsamhet är nyckeln till flexibilitet
    • Visa profil
SV: Känner någon igen min vas?
« Svar #2 skrivet: ons 17 okt 2007 11:34:08 »
Tack för det.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Känner någon igen min vas?
« Svar #3 skrivet: ons 17 okt 2007 22:19:35 »
Jag tycker vasen ser bättre ut utan guldband  ;D

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Känner någon igen min vas?
« Svar #4 skrivet: fre 19 okt 2007 22:13:22 »
Jag är inte bra på att använda "smileys". Är en nybörjare... (men gillar funktionen!)

Det jag vill säga är:
Jag tycker vasen ser bättre ut utan guldbandet.