Författare Ämne: HJÄLP!Hitta min stol i IKEA-katalog från 60-talet och den hamnar på Liljevalchs!  (läst 6969 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Så här står det i mejl från Liljevalchs

"OM stolen ÄR Erik Wörts är vi jätteintresserade"

Som jag befarade visste de inte (även om jag frågat nu om de inte verifierar att saker de tänkt är IKEA genom en katalogkoll åtminstone)

Så nu behöver jag er hjälp.

Nytagna bilder bifogas, förskräckliga armstöd, jag får nästan bevisa med en gång att det blir bra när jag tar bort den flagade lacken och fixar.

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Två bilder till

Huh vad blixten tagit ofördelaktigt, armstöden är inte grånade, det är lacken, som jag nog ska ge mej på fr o m nu!
« Senast ändrad: tis 26 maj 2009 10:52:25 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Sådärja, nu är armstöden fixade
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Ny bild framifrån. Blixten "hugger" i nåt där ändå, men väldigt mycket bättre är det. (jag ska nog putsa på mer)

Och snälla söta Jemmifer har kollat IKEA-katalogen från 1967, där stolen inte var med, jag bad om koll i 63 års katalog som hon också har, någon annan som har en gammal IKEA-katalog?

Varför jag tänker Wörts om denna är för armstödens likhet med http://www.retroforum.se/index.php/topic,2618.0.html

Och IKEA tänker jag för att den känns väldigt mycket som en lågpris produktionsförenkling à la IKEA av en modell som flera tillverkare gjort, där det skulle varit en helt slät sits har denna nitar runt frambenen, ryggen är inte helst täckt av galonen som de finare stolarna utan det är ditskruvat en klädd platta.
« Senast ändrad: tis 26 maj 2009 12:34:42 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Är en från 1970 för ny?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Är en från 1970 för ny?
Inte om du hittar stolen i den :) men undrar om det skulle vara äldre kataloger den är troligare att hittas i
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Jag köpte katalogen från 1959 i helgen men däri fanns den inte. Men jag hittade bland annat mitt gamla stringbord som nu är sålt, och en del andra saker som man känner igen!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Tack för hjälpen i alla fall. Låter spännande med katalogen från 59. Då har vi 67 och 59 avklarat, Kikarbara letar ännu febril efter flyttlådan hennes IKEAkataloger ligger i så vi får väl se. Tiden rinner snart ut så jag tar det med en klackspark det här :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Tack för hjälpen i alla fall. Låter spännande med katalogen från 59. Då har vi 67 och 59 avklarat, Kikarbara letar ännu febril efter flyttlådan hennes IKEAkataloger ligger i så vi får väl se. Tiden rinner snart ut så jag tar det med en klackspark det här :)

Jag har INTE lyckats hitta några ikeakataloger. Det lutar mer och mer åt att de har hamnat i en slänghög.  :'(

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Jag har INTE lyckats hitta några ikeakataloger. Det lutar mer och mer åt att de har hamnat i en slänghög.  :'(
Jag hoppas verkligen att de dyker upp -för din skull- då vi vet att gamla IKEA-kataloger är hårdvaluta. Jag själv har släppt det här att få iväg stolen till Liljevalch.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se