Författare Ämne: Stringhyllor  (läst 53381 gånger)

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #30 skrivet: sön 25 nov 2007 19:30:22 »
Abu Dhabi.

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #31 skrivet: sön 25 nov 2007 21:02:00 »
Ja, det är perfekt. Då kan jag se det direkt på detta forum om jag loggar in, och det ska jag. Det finns 5 st antikaffäer i Abu Dhabi, besökte 3 i våras och det blev en stor besvikelse. Några loppisar verkar det ej finnas, men det är ju en av världens rikaste städer.....man kan tydligen kasta det man inte gillar....

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #32 skrivet: sön 25 nov 2007 21:13:21 »
När jag besökte Tunisien för några år sedan försökte jag hitta någon antikaffär där men det fanns inte. Tunisierna värderar inte gamla grejer - det skall vara nytt om det skall vara fint. Gamla hus rivs och ersätts med nya utan pardon. Vid ett giftemål skall brudparet flytta in i den nya bostaden och där måste allt vara nytt - begagnat är inte fint alls.

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #33 skrivet: sön 25 nov 2007 21:22:42 »
Tror att det är samma i Abu Dhabi. Husen har en livslängd på ca: 25 år. Bilar i ex. Dubai får vara max 10 år gamla osv. Men inte att förglömma UAE är nytt, oljan hittades i slutet på 50-talet och dom är rika. För att citera en jobbarkompis " hörrödu här är dom rika på riktigt " , vet inte om jag riktigt håller med men visst har emiraterna det bra. Andra grupper har det inte bättre än vi som bor i Sverige om jag skall uttrycka mej diplomatiskt. Over and out....

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #34 skrivet: mån 26 nov 2007 00:59:43 »
Jag har sett ett juldekorerat Abu Dabi på film, tagen av en av mina elever som kom därifrån. Det överträffade allt jag dittills sett av ljusdekorationer. Det var 1993. Hoppas att du får se ett sådant Abu Dabi. Kanske vi kan få se en bild efter jul? LYCKLIG RESA

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #35 skrivet: mån 3 dec 2007 22:09:59 »
Köpte idag ett vitrinskåp till en stringhylla. Hade varit inne i en antikaffär och frågat efter delar till stringhyllor och han hade ett vitrinskåp som jag kunde få billigt pga att det saknades skjutdörrar och hylla av glas. Dessa borde kunna skaffas hos glasmästaren, men frågan är om de kan fräsa ned glaset för att åstadkomma spåren som man sätter fingret i när man skall öppna skåpet?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #36 skrivet: sön 20 jan 2008 18:19:19 »
I ett tidigare inlägg visade jag en bild på ett vitrinskåp samt ett skåp med färgade skjutluckor. När jag ringde säljaren så hade de redan sålts. Men sedan fick jag redan på att köparen hade hoppat av köpet pga att säljaren inte ville skicka dem pga risk för skador utan det var bara hämtning som gällde. Då var det extra passande att en kompis till mig var i Stockholm (där skåpen fanns) i slutet av förra veckan och kunde hämta skåpen åt mig! Jag fick dem för någon timme sedan och jag är klart nöjd med dem. Nu är det bara några hyllplan kvar så kan jag förbereda för uppsättningen. Måtten på dessa listar jag här ifall någon kan tipsa mig om sådana:

bredd: 39 cm. djup: 20 cm. antal: 2-3 st.
bredd: 39 cm. djup: 30 cm. antal: 2 st.
bredd: 78 cm. djup: 30 cm. antal: 2 st.

Endast String originalhyllor önskas, dvs att fästena på hyllplanen är rörliga i ena änden och fasta i den andra. Teakfärgade och i fint skick.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #37 skrivet: tor 20 mar 2008 19:51:25 »
Skåpet med färgade skjutluckor är så mycket läckrare än teakvarianten så jag har tänkt att skaffa sådana skjutluckor till de andra skåpen också. Det visade sig vara mycket svårt, snudd på omöjligt. Så jag har övervägt att låta nytillverka luckorna i MDF och måla i originalfärgerna. Det som har satt käppar i hjulet är det lilla beslaget av mässing (i alla fall mässingsfärgat) som man sätter fingret i när man öppnar. Jag har varit på ett antal ställen och letat och frågat. Elof har haft samma idé men inte heller hittat något beslag som liknar originalet. Men idag blev det napp - har lyckats hitta exakt likadana beslag som sitter på originalskåpen - det går inte att se skillnad! 12 kr/st får jag ge för dem. Nu skall jag beställa nytillverkning av luckorna från ett litet snickeri som en bekants son driver! Det kommer att bli sååå bra!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Stringhyllor
« Svar #38 skrivet: tor 20 mar 2008 19:56:36 »
Skåpet med färgade skjutluckor är så mycket läckrare än teakvarianten så jag har tänkt att skaffa sådana skjutluckor till de andra skåpen också. Det visade sig vara mycket svårt, snudd på omöjligt. Så jag har övervägt att låta nytillverka luckorna i MDF och måla i originalfärgerna. Det som har satt käppar i hjulet är det lilla beslaget av mässing (i alla fall mässingsfärgat) som man sätter fingret i när man öppnar. Jag har varit på ett antal ställen och letat och frågat. Elof har haft samma idé men inte heller hittat något beslag som liknar originalet. Men idag blev det napp - har lyckats hitta exakt likadana beslag som sitter på originalskåpen - det går inte att se skillnad! 12 kr/st får jag ge för dem. Nu skall jag beställa nytillverkning av luckorna från ett litet snickeri som en bekants son driver! Det kommer att bli sååå bra!

Wooow!! Grattis!! Elof berättade om att ni hade haft samma ide ang detta men att ingen av er hade lyckats hitta knuten på beslagen -ännu. Är det nytillverkade beslag?
Jag fick ju äran att se dessa målade skjutluckor irl, och de var sååå fina. Överhuvudtaget fick jag ju ser betydligt mer string än jag ens visste fanns när jag var hos Elof som har byggt upp olika stringvarianter i hela sitt hem, en hel del från golv till tak. (hans musikrum var nog det mäktigaste musikrummet jag NÃ…GONSIN sett, inte ens något jag har sett på bild slår detta... Det var nästan en såndär upplevelse så att nackhåren och alla småhår på armarna reser sig och man får en religiös uppenbarelse, och bara jag tänker på det så får jag nästan tårar i ögonen, det var sååå ... underbart!)

Det var såå läckert, genomtänkt och konsekvent måste jag säga att jag själv som inte varit sådär jätteinne på string tidigare fick massvis av drömmar för mitt inre.

« Senast ändrad: tor 20 mar 2008 19:59:59 av kikarbara »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #39 skrivet: tor 20 mar 2008 20:06:23 »
Är det nytillverkade beslag?

Antingen är det nytillverkade beslag från samma formar som de som sitter på luckorna, eller så är det ett gammalt restlager av de gamla. De har samma form, samma färg, samma djup, samma diameter... Så det verkar osannolikt om en annan tillverkare skulle ha tillverkat exakt likadana av en slump.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #40 skrivet: lör 22 mar 2008 21:20:45 »
Hur ser prisbilden ut på stringhyllorna?
Dom auktioner jag varit på kostar en hylla med 2 eller3 hyllplan mellan 200-250kr, och då spelar det inte någon roll vad det är för färg på gavlar eller hyllplan.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #41 skrivet: lör 22 mar 2008 21:35:36 »
Hur ser prisbilden ut på stringhyllorna?
Dom auktioner jag varit på kostar en hylla med 2 eller3 hyllplan mellan 200-250kr, och då spelar det inte någon roll vad det är för färg på gavlar eller hyllplan.

De små vanliga hyllorna är jag inte så intresserad av - jag vill ha stora maffiga system med skåp och andra roliga delar. Men jag har sett att de små kan bli klart mycket dyrare än så på Tradera. Kolla avslutade objekt och sök på stringhyll* Och t o m kopiorna är det höga priser på - jag får skylla på okunnighet, för nog måste väl originalen vara mest åtråvärda ???

Sedan finns det ju de tysktillverkade String Continental som anses vara de finaste, och de brukar bli dyrast. Till dessa gavlar brukar det vara populärast med kalkad ek som träslag. Någon som vet vilka år som de tillverkades? Känns inte som 50-tal iaf.

Carro

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #42 skrivet: fre 11 apr 2008 02:08:57 »
Måste fråga, försöker se på bilderna, men vad är gavlarna tillverkade av?
Jag har en Stringbokhylla, men mina gavlar är i silverfärgad metall. Är det olika på när de tillverkades, eller vad beror gavelfärg/material av?
Den ser ut att vara i samma höjd som denna, typ 170-180cm.

Natti natti,
Mvh
Carro.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #43 skrivet: fre 11 apr 2008 12:25:00 »
Mina är ca 210 cm höga och det är målad metall i någon slags gråbeige färg. De små vanliga stringhyllorna har plastade metallgavlar - de nytillverkade små är dock inte plastade. Ibland har de gulnat men silverfärgade har jag inte sett.

Carro

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #44 skrivet: fre 11 apr 2008 16:16:38 »
Jag o mått, allt blir så högt när man lever på låg nivå. =)
Mina sidor är i metall, inget överdrag på de alls (tror jag om inte metallen är överdraget). Ska krångla ut de o ta en bild, så du får se.
Jag tycker hyllorna är jätteläckra, blir lite sugen på att montera upp min med. Men så var vi där - plats?! Bor man i stockholm har man inte mkt av den varan... *muttrar*.
Om jag uppfattat det rätt så finns ingen "standardversion" av HUR man ska ha hyllor, skåp etc utan man kan plocka ihop allt preciiiis som man själv vill? Vilket betyder inget kan "fattas" eller så?
Mvh
Carro.