Författare Ämne: Stringhyllor  (läst 53389 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #45 skrivet: fre 11 apr 2008 20:05:05 »
Om jag uppfattat det rätt så finns ingen "standardversion" av HUR man ska ha hyllor, skåp etc utan man kan plocka ihop allt preciiiis som man själv vill? Vilket betyder inget kan "fattas" eller så?

I princip kan man plocka ihop delarna som man vill ha dem, men det är inte så snyggt att sätta skåp med 20 cm djup i gavlar med 30 cm djup t ex. Kolla så att inte de små mässingsknopparna som finns på sidorna på skåpen fattas. De förhindrar att skåpen kan tippa vid snedbelastning.

Det är alltid kul att se hur andra har kombinerat delarna. Min hylla kan du se i "Hemma hos JJ" i denna avdelningen (möbler).
« Senast ändrad: fre 11 apr 2008 20:08:50 av JJ »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #46 skrivet: sön 22 jun 2008 20:03:33 »
En alldeles nyscannad bild av en stringhylla med de tvåfärgade skåpsluckorna. Bilden hittades i tidningen Form från 1959, nr 5.

Är det någon som vet när man slutade att tillverka stringhyllor av den här modellen, alltså innan man började att nytillverka dem igen?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #47 skrivet: tor 21 aug 2008 21:55:30 »
Stringhyllans historia går att läsa om i Antik & Auktion, nr 4 från 1999. Sidan 58-62.  Där står bl a att det finns närmare 200 plagiat!

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #48 skrivet: tis 9 sep 2008 14:35:50 »
Hjälp! finns det en uppsjö av olika former på gavlarna? Ska iväg och kolla på 2 hyllor nu och gavlarna är helt olika.

Här är en av dom...med gavlar jag aldrig sett förut, är det "äkta" string eller?

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #49 skrivet: tis 9 sep 2008 19:07:02 »
Hej
Jag har aldrig sett andra gavlar änn den vanliga modellen i string designs kataloger och reklam.Jag tror att gavlar med annat utseende änn det vanliga är kopior och ser så ut för att string design inte skulle kunna stämma folk hit och dit som kopierade dom.
När ändå stringtråden är uppe igen skulle jag gärna viljja passa på att starta en liten diskussion om etiketterna som satt under hyllplanen.
Vilka ettiketter är string designs egna och sattes det ettiketter på kopierade hyllor av dess tillverkare??Har aldrig sett nån annan etikett förutom strings egna.
Är det nån som vet under vilka tidsperioder string design använde de olika etiketterna??Jag antar att BFB etiketten,har bara sett en sort, satt på de första hyllorna men sen har jag även sett blå-silvriga samt svart silvriga etiketter??Nån som har koll på detta??Skulle även vara kul att få se en gavel eller två med strings "medaljong" som satt på??

MVH Micke

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #50 skrivet: tis 9 sep 2008 20:14:42 »
Jag hittade tråden med Anjas äkthetsintyg/medaljong (lyfte tråden) och jag såg två sorters etiketter när jag sökte på string här i forumet
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #51 skrivet: tis 9 sep 2008 20:29:32 »
Här är länken till Anjas tråd,tänkte de kunde va smidigt att lägga en direktlänk här i tråden för framtida behov.Tyvärr ser man ju inte mycket av vad som står på "medaljongen"
http://www.retroforum.se/index.php/topic,972.0/topicseen.html

MVH Micke

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #52 skrivet: tis 9 sep 2008 21:59:35 »
Borde samla ihop just äkthetstecknen till en tråd, ska se hur det kunde gå till.

Jo vi talades vid som sagt, blixten har ju blänkt mitt i texten, men hon gick och kollade,medaljongen är metallisk, det står String på ena sidan och Sv.Pat. 177xxxxx  på andra sidan (kommer inte ihåg alla siffror, hittade ingen penna när vi pratade) Det kan komma ett nytt foto om hon kan få till det..
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #53 skrivet: tis 9 sep 2008 22:38:02 »
Borde samla ihop just äkthetstecknen till en tråd, ska se hur det kunde gå till.

Är hyllplanens fästen ledade i ena ändan så behövs inget annat äkthetstecken - inga andra hyllplan ser ut så. Små skåp och vitrinskåp har ledade fästen på båda sidorna. Min tidningshylla har etikett på baksidan - kan fixa bild på den i morgon.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #54 skrivet: tis 9 sep 2008 23:12:39 »
Bild på gångjärnet är också ett äkthetstecken...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #55 skrivet: ons 10 sep 2008 20:36:23 »
Nej det är klart JJ men det är ju inget kul att inte ha etikettmärkta hyllor,känns bättre på nått vis.Alla mina stringhyllor är etikettmärkta,tycker det är lite mer utmaning i att hitta fräscha hyllplan med original etiketter kvar,man blir så nöjd när man hittar bra exemplar.
Men som sagt jag är inte ute efter hur man identifierar stringhyllor,det vet jag mycket väl,utan hur etiketterna sett ut genom åren.

MVH Micke

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #56 skrivet: ons 10 sep 2008 20:48:11 »
Men nu tänker vi inte bara på oss själva här på forumet, utan på att andra ska få lära sig också :) Kanske man slipper en del oseriöst säljande av kopior på det sättet, så man vet om det är sant eller inte när nån påstår att de har nåt äkta String...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #57 skrivet: ons 10 sep 2008 21:40:17 »
Bild på etikett på baksidan av tidningshyllan. Inte helt fräsch men något går att urskillja. Skulle tro att den är ganska sen - knappast 50-tal i alla fall.

Psst;

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #58 skrivet: ons 10 sep 2008 22:13:28 »
Häromda´n när jag googlade hittade jag den här sidan: http://tretrapporutanhiss.wordpress.com/tag/string/ fin tyckte jag men så hittade jag inte rätt här för att lägga till den bland alla de andra blogglänkarna. Visste inte att det fanns string a lá Tomado Holland. :)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #59 skrivet: tor 11 sep 2008 19:06:36 »
Här en dagsfärsk artikel om String och Nisse och Kajsa Strinning http://www.corren.se/archive/2008/9/10/jvtpcn7ee0wwx67.xml
Mitt senaste projekt www.ipnr.se