Författare Ämne: Stringhyllor  (läst 53166 gånger)

Katarina

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #60 skrivet: ons 6 maj 2009 17:05:55 »
Hej!

Är det någon som vet vilket pris man får ge för en sån hylla?

MVH Katarina

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #61 skrivet: ons 6 maj 2009 18:27:53 »
Hur långt är ett snöre??
Du kan få en hylla på loppis i halvdåligt skick för en femtiolapp men sen kan du får betala tusenlappar för hyllor i bra skick,etikettmärkta m.m. av nån som vet vad dom har.Omöjligt att säga vad man får betala för en hylla.

MVH Micke

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #62 skrivet: tor 7 maj 2009 06:41:43 »
För att ge en ungefärlig prisbild så kan man säga att en originalhylla i hyfsat skick med tre hyllplan i teak så ligger priset normalt på mellan 400-800 kr.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #63 skrivet: sön 12 jul 2009 10:37:12 »
Jag funderar på att införskaffa två sektioner av den höga golvversionen att ha som bokhyllor.
Jag har en uppsjö med mindre stringhyllor, vissa äkta och vissa oäkta, 3-4 hyllplan till varje. Först funderade jag på att helt enkelt fästa dem ovanför varandra, men jag är rädd att det dels inte blir så snyggt, men framförallt att de inte ska klara tyngden av alla våra böcker när de inte har stabiliteten av fötter på golvet.
Det jag klurar på nu är om man inte bara kan köpa nytillverkade gavlar. Borde inte de gamla hyllplanen passa även till dem? Någon som vet om de är exakt likadana?

gravel

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #64 skrivet: mån 21 sep 2009 15:05:31 »
Jag håller på att renovera min stringhylla, så att jag kan börja använda den. Mycket färg är det... Jag är bara skyldig till det blå lagret dock och det var över tio år sen. Trots tre lager färg och ett envist understa 70-talslager i gult så går det över förväntan. Tror fanéren är tjockare än jag trodde t.ex. :)


Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #65 skrivet: tor 13 maj 2010 12:03:54 »
Är det nån som vet vart hyllplanen och gavlarna tillverkades???Nån möbelfabrik och vart isåfall??

MVH Micke

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #66 skrivet: fre 14 maj 2010 23:17:49 »
Är det nån som vet vart hyllplanen och gavlarna tillverkades???Nån möbelfabrik och vart isåfall??

MVH Micke
Ingen aning. Men jag hakar på och frågar om Stringplex. Det jag läst var att de var dyra att tillverka och det höga priset gjorde att tillverkningen lades ner efter något år. Därför tillhör de idag de mest eftertraktade. Två frågor. Stämmer det? Och, någon som har en bild?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #67 skrivet: fre 14 maj 2010 23:42:10 »
Oj - Anja är tillbaka! Kul!

De vanliga hyllplanen (original) har jag för mig tillverkades på flera fabriker, t o m en i Norge.

Stringplex har vi bild på här någonstans. Det stämmer väl ungefär vad du skriver, men idag nytillverkas de igen och om de inte går att skilja från de gamla så bör efterfrågan ha minskat. De fanns även i färgad plexi som är lite ovanligare.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #68 skrivet: lör 15 maj 2010 10:30:04 »
Hittade lite info här:

http://www.scandinaviandesign.com/strinning/index1.htm

Någon som vet mer om String Continent?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #69 skrivet: lör 15 maj 2010 15:19:21 »
Någon som vet mer om String Continent?

Jag vet att den tillverkades i Tyskland. Den blev dyr att producera så tillverkningen lades ned efter ganska kort tid. Tydligen populär bland svenska EU-representanter på plats. Man ser den nästan alltid med hyllplan av kalkad ek.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #70 skrivet: lör 15 maj 2010 16:26:24 »
Kalkad ek? Där ser man! Jag trodde att det var ovanligt.
De jag kommit över har hyllplan i teak.

Johan Löfgren

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #71 skrivet: tor 8 jul 2010 12:57:13 »
Om någon har överskott av gavlar till String Continent(al) så är jag intresserad.

Jag har även en fundering kring namnet jag har material där det står att att namnet är Continent och inte Continental som den ofta benäms som någon som vet om hyllan gick under två namn?

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Stringhyllor
« Svar #72 skrivet: tor 8 jul 2010 13:14:04 »
Nej, det är Continent som gäller.
Ett tips att hitta dylika är Blocket, men där spanar du kanske redan.