Författare Ämne: Bra bredbandsuppkoppling efterlyses  (läst 4056 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Bra bredbandsuppkoppling efterlyses
« skrivet: tis 9 jun 2009 14:38:34 »
Den behöver inte vara snabb - huvudsaken är att den är billig och säker, och att det helst finns trådlös kontakt till datorn. Huset jag bor i har Comhem, men där måste man ansluta telefonen i modemet och kontakten sitter i vardagsrummet! Och jag vill inte dra förlängningskabel ut till hallen utan kunna använda telefonuttaget som sitter där.

Nu har jag varit utan uppkoppling sedan November förra året och är begränsad till rasterna på jobbet - om ingen annan redan använder datorn då...!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Bra bredbandsuppkoppling efterlyses
« Svar #1 skrivet: tis 9 jun 2009 16:52:21 »
Jag har kabel från både  Bredbandsbolaget och Com hem. Nu kör jag på Bredbandsbolaget. Dessutom har jag mobilt med Telenor. Det mobila från Telenor funkar väldigt bra måste jag säga. Bättre än det mobila jag hade via Tre.

Vet inte vad Telenor kostar för jag har ett paketpris på 99 kr/månad (99 kr tillkommer för det mobila och fri trafik) och då ingick USB-modem om jag band på 12 månader. (Jag beställde det via bredbandsbolaget.)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Bra bredbandsuppkoppling efterlyses
« Svar #2 skrivet: ons 10 jun 2009 01:39:34 »
Den behöver inte vara snabb - huvudsaken är att den är billig och säker, och att det helst finns trådlös kontakt till datorn. Huset jag bor i har Comhem, men där måste man ansluta telefonen i modemet och kontakten sitter i vardagsrummet! Och jag vill inte dra förlängningskabel ut till hallen utan kunna använda telefonuttaget som sitter där.

Nu har jag varit utan uppkoppling sedan November förra året och är begränsad till rasterna på jobbet - om ingen annan redan använder datorn då...!
Vad menar du med att du måste ansluta telefonen till modemet? Som jag ser det skulle det väl vara enklast att skaffa en trådlös router som du sätter i första jacket (det i vardagsrummet?) och kör med Comhem. Har du inte trådlöst nätverkskort i datorn så finns det enkla varianter som bara stoppas in i en USB-port.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Bra bredbandsuppkoppling efterlyses
« Svar #3 skrivet: ons 10 jun 2009 10:41:03 »
Det är ju som brodertuck säger enklast att använda Comhem för internetanslutningen i kombination med en router med trådlöst nätverk, då kan du placera din dator var som helst. Du behöver ju inte ha Comhem för telefoni, du kan ju ha vanlig telefon i jacket i hallen, då behöver du inte ansluta din telefon till modemet (att ansluta det till modemet innebär ju att du skulle ha IP-telefoni i så fall). Precis den kombinationen som vi föreslår hade sambon och jag innan vi köpte huset.

Du skulle också kunna kombinera vanlig telefon i jacket och mobilt bredband, då kan du ta med internet överallt (om du har bärbar dator). En arbetskamrat hade mobilt bredband som han använde även hemma, det funkade bra enligt honom! Då kan man ha samma leverantör med och få ett bättre pris totalt sett.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Bra bredbandsuppkoppling efterlyses
« Svar #4 skrivet: ons 10 jun 2009 12:18:43 »
Jag har inte bärbar dator men tänkte ha datorn i sovrummet och där finns inget uttag. Just nu har jag den på golvet i hallen och det är ingen smidig lösning! Om man har telefonabonnemanget genom comhem också (som borde vara billigast i så fall) så måste man ansluta telefonen till modemet.

99 kr/månad är nog övre prisgräns för mig, helst mindre.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Bra bredbandsuppkoppling efterlyses
« Svar #5 skrivet: fre 12 jun 2009 18:48:22 »
 Jag har 24m sladd från vår router så min dator kan vara lite var som hälst.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Bra bredbandsuppkoppling efterlyses
« Svar #6 skrivet: lör 13 jun 2009 18:37:13 »
Jag använder dammsugarsladden Kanon, den drar in sig i dammsugaren så man slipper snubbla på den. Kan tipsa de som tycker att det är ett jävla oväsen på dammsugaren att man behöver inte ha den på, det går bra att gå ut på internet ändå.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Bra bredbandsuppkoppling efterlyses
« Svar #7 skrivet: fre 24 jul 2009 20:43:28 »
Jag har nu äntligen skaffat bredband efter att varit utan Internet sedan i November. Det fick bli Tele2 eftersom de var billigast (25 kr/mån) och bara har 12 månaders bindning. Fast jag får nog skaffa en förlängningssladd till USB-modemet eftersom mottagningen inte är den bästa där jag hade tänkt att ha datorn...