Författare Ämne: Soffa och bord  (läst 8048 gånger)

BittaMi

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Soffa och bord
« skrivet: sön 7 jun 2009 21:08:35 »
Någon som kan hjälpa mig att datera detta bord och denna soffa. Jag är urdålig på att veta vilka saker som hör till vilken tidsperiod. Håller på att röja ur en äldre släktings lägenhet, och det finns så mycket gammal så man blir nästan matt! Finns fyra stolar som ser ut att möjligen tillhöra också, men jag är inte säker. ???

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Soffa och bord
« Svar #1 skrivet: mån 8 jun 2009 06:45:02 »
Modellen är väl från runt seklskiftet, men jag tror att dessa är gjorda senare - kanske 30/40-tal.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Soffa och bord
« Svar #2 skrivet: mån 8 jun 2009 20:45:41 »
Det är 1980-tal. Importerades från Italien och såldes i utförsäljningsaffärer på på auktioner med nykör.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Soffa och bord
« Svar #3 skrivet: mån 8 jun 2009 23:16:11 »
Det är 1980-tal. Importerades från Italien och såldes i utförsäljningsaffärer på på auktioner med nykör.

Finner jag svårt att tro?? Nu kan jag inte svara för den på bild, men jag har en väldigt snarlik, saknar i stort sett bara träklumparna över de två yttersta bågarna överst, vidare har jag inga knappar i ryggstödet heller när jag tittar närmare, och min ser nog mer sliten ut överhuvudtaget.... men jag är tämligen säker på att den jag har är gammal.
Dels är yttertyget -den är omklädd ovanpå originaltyget- skört, det var ärligt talat så skört att det inte gick att sitta i, man har klätt om den en gång i tiden i ett för tunnt tyg och det blir bara trådverk utav det när det utsätts för tyngd eller tryck: och det under ser riktigt gammalt ut, är i det närmaste lejongulaktigt tyg.
Så jag hade hoppats på ett mer utförligt svar ang sofforna av den här stilen, eftersom jag är nyfiken.

Jag har fått förslaget 1880-1910-tiden men vet inte om det är korrekt eller ej.
« Senast ändrad: mån 8 jun 2009 23:20:02 av kikarbara »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Soffa och bord
« Svar #4 skrivet: tis 9 jun 2009 01:15:34 »
Din soffa kikis ger en annan känsla (tjuvkikade på en bild på dina zigenartavlor där soffan syns), det är nåt med krönen och fräschösen i träet, som gör att denna känns ganska ny. Soffbordets detaljer i benet känns också lite främmande (som sydländskt), så det låter på nåt sätt väldigt rimligt det Reggis säger.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Soffa och bord
« Svar #5 skrivet: tis 9 jun 2009 14:25:41 »
Din soffa kikis ger en annan känsla (tjuvkikade på en bild på dina zigenartavlor där soffan syns), det är nåt med krönen och fräschösen i träet, som gör att denna känns ganska ny. Soffbordets detaljer i benet känns också lite främmande (som sydländskt), så det låter på nåt sätt väldigt rimligt det Reggis säger.

 :) Jag kom på det efteråt, att det säkert skiljer på soffa och soffa även om modellen är ungefär densamma.
Jag håller på att få hybris på min ärligt talat, tyget som den är omklädd med är skört som papper och nu kryper omstoppningen fram och den är omstoppad med skumgummidynor i ärmstöden, säkert för att det gamla var gammalt men det nya pulvriserar sig, så varje gång någon sitter i den så dammar det omkring den pg tyget.
Jag går och tar sats, skall jag våga sprätta bort allt tyg, och om jag gör det, skall jag våga mig på att klä om den, eller skall jag göra det enkelt för mig och göra mig av med den för gott....men jag gillar ju den...*suck*

BittaMi

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Soffa och bord
« Svar #6 skrivet: tis 9 jun 2009 16:36:50 »
Kul med så många förslag! Men att den skulle vara från 1980-talet det kan jag med bestämdhet tillbakavisa. Den fanns iallafall i farbrorns hem på 1970talet enligt min man. Han har nämt någon gång har jag för mig att soffan ska vara från slutet av 1800talet. Jag tror nog han har koll, men tänkte bara få det bekräftat... *ler* men nu vart jag ju ännu mer förvirrad!  :o

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Soffa och bord
« Svar #7 skrivet: ons 10 jun 2009 20:18:29 »
Ja det är klart, man kan luras av att den ser ganska fräsch ut. Kan vara bra att ha lite detaljbilder att titta på, hur ser det ut under, är det gammal sadelgjord och rostiga fjädrar, anar man att det är stoppat med halm och tagel ovanför det? Så om du kan, ta kort på lite undersida, trädetaljer mot klädsel, mm, om man kan se om det är omklätt t ex.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

BittaMi

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Soffa och bord
« Svar #8 skrivet: ons 10 jun 2009 22:21:40 »
Jag lovar att återkomma efter midsommar med fler detaljbilder. Har faktiskt inte tänkt på att titta under den. Det dröjer några dagar bara, sedan återkommer jag med detaljerade bilder! har inte hämtat hem den till mig ännu nämligen.. Man ska ju ha plats med allt.. *suck*

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Soffa och bord
« Svar #9 skrivet: ons 10 jun 2009 23:25:36 »
Jag går och tar sats, skall jag våga sprätta bort allt tyg, och om jag gör det, skall jag våga mig på att klä om den, eller skall jag göra det enkelt för mig och göra mig av med den för gott....men jag gillar ju den...*suck*
På den så det ryker!!!  ;D
http://hem.passagen.se/gitzie/Renovering.html   
Har tvekat mååånga gånger  ;D  ;D  ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Soffa och bord
« Svar #10 skrivet: tor 11 jun 2009 23:14:23 »
På den så det ryker!!!  ;D
http://hem.passagen.se/gitzie/Renovering.html   
Har tvekat mååånga gånger  ;D  ;D  ;D
Kul att se dina möbelrenoveringar, vad blev det av väggskåpet?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se