Allmänt > Fria diskussioner
Sommarquiz 1 (kan bli fler)
engelsson:
Den lila svarta kannan kommer från Ã…fors..o kanske den i klarglas oxå..förövrigt instämmer jag med guygil
ada:
Äntligen ett litet intresse :), och jag noterar att engelsson håller med guygil men ändrar 4 till Ã…fors och lägger till Ã…fors på 3
Ni får båda lägga till och ändra gissningar liksom alla andra tills tiden gått ut.
Tallen:
Mina gissningar eller svar:
1 Riihimäki, Nanny Still gräddkanna, Skandia, Reijmyre
2 Vineta, Kjell Blomberg, Gullaskruf
3 Ã…fors
4 Randi, Kjell Blomberg, Gullaskruf
5 ???, Nanny Still, Rihimäki
6 ???
7 Rengas (Circle) - Pullo (flaska), Tamara Aladin, Riihimäki Karaff, (möjligen) Bengt Edenfalk, Gullaskruf
8 Bullesye, Kaj Franck, Nuutajärvi
Jag vet att tävlingen är över redan men...jag hittade info om Vas nr 5, den ska tydligen vara Ã…seda, så då blir det givet att gissa Bo Borgström som formgivare...alltid kul när man hittar info! Kolla bilden så ser ni flera stycken i olika färger!
http://4.bp.blogspot.com/_QWFQU0lT5VU/Sj4_R_tIkcI/AAAAAAAAC8g/KEHEzCddDvk/s1600-h/dfghj1.jpg
ada:
jaa, det ser lovande ut, men jag rekommenderar att man checkar av formgivare och glasbruk en extra gång, och också funderar på om alla källor har korrekta uppgifter :) var och en får som sagt ändra sina uppgifter
och nog törs väl nån mer hänga på och gissa? det är fritt fram att använda tidigare gissningar, uppgifter kan vara rätt och de kan vara fel så den sortens fusk gör varken till eller från tror jag :)
och som sagt, tills imorgon söndag kl 20 rullar tävlingen, därefter räknar jag ihop poäng och segraren får en grej från hyllan.
ada:
Ursäkta, hade tänkt ta detta direkt efter 20, men glömde.
1 Bruksformgivning, Skandia, Reijmyre (uppgift via mejl från glasbruket för ett par år sen)
2 Kjell Blomberg, Vineta, Gullaskruf 1962 (en gräddkanna förresten, missade att vrida fram pipen)
3 --,--, Ã…fors
4 Lennart Andersson, Randi, Gullaskruf 1957
5 --,--,--
6 --,--,-- (j, jag har inte uppgifter på dessa själv)
7 --, Bengt Edenfalk*, Gullaskruf (designlasi.com har felaktigt attribuerat den till Nanny Still, jag har kontaktat dem)
8 Häränsilmä/tjuröga/bullseye, Kaj Franck, Nuutajärvi
Det betyder att Tallen har 13, Guygil 8, och Engelsson 7 poäng
Och Tallen får därmed Randin om den faller i smaken (om det finns en välgrundad motivering, kan något annat komma ifråga :))
Grattis Tallen!
*Beng Edenfalk räknas som ett poäng trots att uppgiften kan vara lite osäker, då det baseras på vaser jag sett enbart
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion