Författare Ämne: Reijmyre glaskanna  (läst 4166 gånger)

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
Reijmyre glaskanna
« skrivet: tis 16 jun 2009 16:34:51 »
Jag har en fin glaskanna som jag är helt säker på att den kommer från Reijmyre med ledning av flera likadana etikettmärkta exemplar i andra färger. Höjden stämmer, 33 cm, hänkelns placering, storlek och form stämmer också med de andra. Jag har även sett andra etikettmärkta kannor från Reijmyre med samma hänkel, men med annan form och storlek.

Min fråga är följande: Är det någon som har en kurant eller liknande som kan kolla vem som formgivit kannan? Jag är nyfiken och har tentakler ute på flera ställen utan något napp ännu...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Reijmyre glaskanna
« Svar #1 skrivet: ons 17 jun 2009 06:40:57 »
Egentligen kan du inte vara helt säker förrän du har hittat en likadan i samma färg med etikett. Jag har inte sett denna färg på kannor från Reijmyre - de brukar vara blå, gröna eller röda. Egentligen borde Anja svara på detta - hon borde veta.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Reijmyre glaskanna
« Svar #2 skrivet: ons 17 jun 2009 07:43:16 »
Jag vet det, men kannorna är så lika att det kan inte vara någon tvekan ändå, alla detaljer stämmer...dessutom har jag fått veta av en väl initierad källa att Reijmyre har gjort föremål glas i likadan glasmassa, samma färg alltså, jag har själv glas i denna färgen i samma modell som andra Reijmyre-glas som jag länge misstänkt vara Reijmyre. INga garantier alltså, men mycket hög sannolikhet!

Jag har även jämför med en radda andra kannor, bl.a. etikettsmärkta från Lindshammar, men i samtliga fall skiljer det på detaljer!

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
Kannan S7 från Reijmyre glasbruk
« Svar #3 skrivet: mån 22 jun 2009 10:23:36 »
Nu har jag fått en hel del info om kannan!  

Den är tillverkad på Reijmyre glasbruk, heter S7 och tillverkades i tre olika storlekar och i flera färger. Färgen på glasmassan heter 310. Kannan finns med i produktkatalogen 1953.

Enligt en källa ska den vara formgiven av Josef Frank för Svenskt Tenn, men detta är osäkert enligt en annan källa.

http://www.antikviteter.net/antikpra...tml?1245318439
« Senast ändrad: mån 22 jun 2009 14:11:56 av ada »