Författare Ämne: Identifiering av Upsala Ekeby (Gefle ?)  (läst 3006 gånger)

greta123

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Identifiering av Upsala Ekeby (Gefle ?)
« skrivet: tis 7 jul 2009 08:36:55 »
Hej,

Letar efter namnet på koppen + fatet på bilden. De har Upsala Ekeby stämplar men vad jag har förstått är det Gefle?

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Identifiering av Upsala Ekeby (Gefle ?)
« Svar #1 skrivet: tis 7 jul 2009 11:59:58 »
Koppen är Upsala-Ekeby/Gefle, dvs tillverkad på Gävle-fabriken, tillhörandes Upsala-Ekeby-koncernen. Porslin + lite annat tillverkades vid denna fabrik, keramik tillverkades vid Ekeby-fabriken i Uppsala.

Koppen är i modellen AU (av Percy) och jag har kommit fram till att dekoren heter "Strå" (okänd formgivare), kom enligt Gefle-boken 1969. Ingen kaffe-/teservis är nämnd endast bordservis, men detta är vanligt, man kompletterade bordsservisen med andra delar.

Jag samlar ju på denna modell och saknar denna dekor, jag är intresserad att byta till mig eller köpa den om du har lust!  :)

Jag har ganska mycket att byta med i samma modell... ;D

greta123

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Identifiering av Upsala Ekeby (Gefle ?)
« Svar #2 skrivet: tis 7 jul 2009 13:27:11 »
Hej, och tack

Jag har tyvärr inte denna kopp utan är själv ute efter den, har letat i över ett år utan resultat tyvärr. :)

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Identifiering av Upsala Ekeby (Gefle ?)
« Svar #3 skrivet: ons 8 jul 2009 10:59:31 »
Hej, och tack

Jag har tyvärr inte denna kopp utan är själv ute efter den, har letat i över ett år utan resultat tyvärr. :)

Okej, det var synd!

Det som mest dyker upp är tallrikar och andra delar i bordsservisen, dessa ser man ibland i alla fall på Tradera!

Samlar du på sådana koppar eller? Du kanske har något annat du saknar, jag har en hel del som jag kan byta med, du kanske har nåt som jag saknar? Skicka PM till mig så kan vi diskutera byten, det är alltid intressant!