Porslin & Keramik > Svenskt porslin

Uppsala Ekeby GEFLE

<< < (3/3)

Gammacea:
Tjena Tallen. Tack för den  :) då vet jag vem som designat och när den är tillverkad, kanon. Vi köpte ett dödsbo och det fanns minst 6 olika servicer här, och det är bara Rosenhill jag har gått bet på än så länge och nu kan jag sova gott igen... tusen tack
Ada: nope, inga siffror, bara stämpel men jag kör stenhårt på Tallens uppgifter, får nog ta och skaffa mig lite litteratur jag också verkar det som ;)

ada:
Jag är i alla fall övertygad om att Gefle körde systemet månad-år, för de Vinga jag haft (ja den andra har jag kvar förstås) var den ena numrerad med 660 den andra 1160 http://www.retroforum.se/index.php/topic,35.0.html

Gammacea:
Hej Ada
det kan jag inte tjabba emot för det vet jag inget om  :)
har kollat igenom samtliga tallrikar & assietter och det finns ingen numrering under stämpel eller någon annanstans, verkar dessutom inte vara någon mästerlig serie, ser ruskigt massproducerad ut, det är illa färglagt på ett par tre st tallrikar samt färgprov duttat på de flesta av både tallrikar och assietter. Jag nöjer mig med att ha fått veta vem som formgav och under vilken period det var, om det sen var 52,53,54,55,56,57 eller 58 spelar mindre roll känns det som :)

fast jag har en liten undran till "Modellen AO är en äldre modell som använts till flera dekorer" vad innebär modell AO?

Tallen:
Modellen = formen på tallriken, Gefle-fabriken med en löpande modellbeteckning på modellerna A, B, C....etc till AA, AB...AO...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion